• 0

OB eerste kwartaal - factuur april

Hallo,

 

Ik moet deze maand voor de eerste keer aangifte omzetbelasting doen. Begin april heb ik een factuur ontvangen waarover ik een flink BTW bedrag heb betaald. Ik zou de betaalde BTW graag meenemen in de aangifte OB eerste kwartaal. Waarschijnlijk een stomme vraag maar kan ik de betaalde BTW in m'n aangifte meenemen?

 

Groetjes,

 

Susanne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als de factuur is betaald in April

 

Dat geldt bij het kasstelsel, maar dat wordt normaliter niet gebruikt als er gefactureerd wordt.

 

Het gaat bij het factuurstelsel niet om de betaaldatum of datum van ontvangst, maar de datum waarop de factuur is uitgereikt (ofwel: de factuurdatum die erop staat). Je moet hem meenemen in de aangifteperiode waarin die datum valt.

 

Het is niet anders, btw op inkoop moet je kunnen voorfinancieren.

Link naar reactie
  • 0

Suzie,

 

Het is afhankelijk van het stelsel wat jij als ondernemer moet hanteren welke data bepalen welke BTW je moet afdragen/verrekenen per kwartaal.

 

Als je vooral diensten of producten levert aan andere bedrijven moet je werken volgens het factuurstelsel (bijv. winkels en horeca werken met het kasstelsel).

Bij het factuurstelsel is niet de datum van betaling bepalend, maar de factuurdatum (=wanneer deze is gemaakt/verstuurd/uitgereikt).

Als op de factuur een datum in maart staat mag je deze dus aftrekken. Is de datum begin april, dan niet.

 

Als het voor jou in het vervolg handig is om een factuur voor het einde van een kwartaal te ontvangen omdat je de BTW anders pas 3 maanden later mag verrekenen, kun je dat gewoon vragen aan je leverancier. Zeker bij grote bedragen doen kleine ondernemers dat wel vaker. Zo kun je zelf de geldstroom in je bedrijf een beetje sturen.

 

Succes met de aangifte.

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Oh, zie ik na plaatsing dat Rene ook al opmerkte dat het niet om de betaaldatum gaat. ::)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Dat geldt bij het kasstelsel, maar dat wordt normaliter niet gebruikt als er gefactureerd wordt.

 

Het gaat bij het factuurstelsel niet om de betaaldatum of datum van ontvangst, maar de datum waarop de factuur is uitgereikt (ofwel: de factuurdatum die erop staat). Je moet hem meenemen in de aangifteperiode waarin die datum valt.

 

Het is niet anders, btw op inkoop moet je kunnen voorfinancieren.

 

Mijn excuses, ik was iets te snel met typen. Maar gelukkig is Renep er altijd om kleine foutjes recht te zetten ;).

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.