• 0

Mantelovereenkomst

Van een nieuwe klant heb ik een mantelovereenkomst toegezonden gekregen met daarin een aantal afspraken voor onze samenwerking. Het is een standaard contract, zo standaard dat ie nog de naam, adres en banknummer bevat van een andere leverancier.

 

Maar als ik daar overheen lees, dan kom ik toch wel veel dwingende zaken tegen zoals bijvoorbeeld de eis dat ik zorg voor adequate verzekeringen, zonder dat er verzekerde bedragen genoemd zijn, of een boeteclausule waarbij zonder aankondiging of ingebrekestelling 5K euro kan worden opgeëist.

 

Aan de andere kant staat er geen verwijzing naar mijn eigen algemene voorwaarden, laat staan een standaardtarief dat ik in rekening kan brengen.

 

Het is dus allemaal erg eenzijdig en ik ben ook van plan dat terug te koppelen naar de klant. Is dat slim? Aan de ene kant wil je de klant niet lastig vallen met geneuzel, aan de andere kant heb ik ook mijn eigen belang.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hangt er allereerst vanaf of in het offertetraject al is aangegeven dat jouw verkoopvoorwaarden terzijdegeschoven worden.

 

Daarnaast zou ik nakijken of de betreffende organisatie eigen inkoopvoorwaarden hanteert, en of die overeenkomen met de tekst van de mantelovereenkomst.(Vaak hanteren overheidsorganisaties de ARIV / Algemene Rijksinkoopvoorwaarden)

 

Als het zo is dat jij offerte hebt gemaakt op basis van je eigen verkoopvoorwaarden, en die offerte is geaccepteerd zonder dat melding is gemaakt van inkoopvoorwaarden van je opdrachtgever, dan heb je een goed uitgangspunt om in ieder geval in overleg te treden over de inhoud van de mantelovereenkomst, en wijzigingen te vragen

 

Boeteclausules komen steeds meer voor, echter ik zou in ieder geval (als het een breekpunt in de contractvorming blijkt te zijn) heel specifiek omschrijven in welke gevallen die boete inbaar is, en in welke niet.

 

Daarnaast zou je kunnen overleggen (hangt van de relatie met je klant af) in hoeverre een omgekeerde situatie denkbaar is, namelijk dat je klant ingebreke blijft waardoor jij schade lijdt. En hiervoor standaard vergoedingen opnemen in het contract.

 

Overleggen over het contract zou ik in ieder geval doen, maar wees goed voorbereid. Argumenteer waarom bepaalde onderdelen anders geformuleerd moeten worden, of nader gespecificeerd.

 

Frans

 

PS. Stuur nooit zonder aankondiging een gewijzigd contract toe, maar zoek eerst contact. Dat werkt vriendelijker, en in een gesprek merk je vaak snel hoe ver je kunt gaan zonder alle schepen achter je te verbranden, wat bij zondermeer toesturen van een nieuw contract wel kan gebeuren

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Er is nog geen sprake van offerte geweest, alleen kennismaking en het gebruikelijke proeven der nieren. Deze mantelovereenkomst is vooruitlopend op een aantal projecten die men met mij wil starten. Eigen inkoopvoorwaarden heb ik op internet niet kunnen vinden. Er is wel gesproken over een kickback voor nieuwe klanten, dat zou er ook mooi in kunnen.

 

Ik denk dat ik eerst maar even bel dat ik bij het doorlezen een paar vragen heb opgeschreven die ik per email wil doorsturen. In de begeleidende brief staat dat men gaarne bereid is tot nadere toelichting, zag ik net.

Link naar reactie
  • 0

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Naar aanleiding van mijn vragen is de mantelovereenkomst zelfs aangepast.

 

Beste xxx,

 

Mede naar aanleiding van jouw op- en aanmerkingen leek het ons goed de mantelovereenkomst nog eens nader tegen het licht te houden. Dit heeft tot aanpassingen geleid. Hierbij doe ik je in concept een herziene mantelovereenkomst toekomen. Graag hoor ik van je of jij je hierin kunt vinden. Voor meer informatie kun je mij uiteraard bereiken via xxx.

 

Met hartelijke groet,

xxx

 

In een vergelijkbare case heb ik ook vragen gesteld, maar daar zijn helaas geen aanpassingen gedaan. Wel heb ik daardoor niets op de prijs hoeven toeleggen ("zo kan d'r niks meer van af natuurlijk"). Dus alleen daarom is het al zinnig om vragen te stellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.