• 0

Nieuw bedrijf starten met drie aandeelhouders

Beste mensen,

Ik wil samen met een compagnon een nieuw bedrijf starten. De werkgever van mijn compagnon heeft aangegeven ook wel aandeelhouder te willen worden. Dit lijkt ons wel wat omdat we voordelen zien op het gebied van kennis en financieringskracht. Het bedrijf zal zich bezig houden met de ontwikkeling van kapitaalsintensieve risicovolle projecten. Daarnaast is het zo dat wij lopende projecten bij onze bestaande werkgever willen afronden middels detachering bij onze huidige werkgevers.

 

Mijn concrete vraag is welke rechtsvorm lijkt het meest voor de hand te liggen:

1) beide een holding en beide een werkmaatschappij en dan een vof met de derde aandeelhouder waarin we de projecten ontwikkelen

2)beide een holding en daaronder een bv waarin we alledrie participeren

3)beide een holding samen een werkmaatschappij en een vof met de derde aandeelhouder.

 

Ik wil samen met mijn compagnon wel de zeggenschap echter in het begin zal het merendeel van het kapitaal van de derde aandeelhouder komen.

 

Wie heeft er suggesties?

AK

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dit het begin is van het verzamelen van informatie, zodat je goed en beslagen ten ijs komt bij jouw adviseur/boekhouder/accountant, dan vind ik dit een zeer goede zet. Je zult namelijk nogal wat verschillende zaken gaan horen de komende periode, maar de juiste structuur hangt af van de situatie (die pas volledig in te schatten is als alle info beschikbaar is) en de wensen van de verschillende partijen.

 

Indien je gaat voor een BV structuur, dan lijkt het mij het meest voor de handliggende als de personen een holding oprichten om hieronder vervolgens een werkmaatschappij te hangen.

 

Jouw werkgever kan aandeelhouder worden, maar dit hoeft natuurlijk niet. Hij kan ook de financiering verstrekken, zoals een bank dit zou doen. Dit scheelt zeggenschap en bemoeienis, want je moet wel beseffen dat je een huwelijk aangaat met z'n drieën.

 

Heel veel succes toegewenst en succes met het gesprek bij jouw boekhouder/adviseur/accountant.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

De meest voor de hand liggende structuur is inderdaad om de activiteiten onderbrengen in een B.V. waarvan de aandelen worden gehouden door jouzelf, je compagnon en de 'ex werkgever', dan wel jullie respectievelijke eigen B.V.'s (dit vanuit fiscaal oogpunt).

 

Het nut van nog een B.V. (holding) ertussen zie ik niet zo (tenzij fiscaal). Deze zal namelijk maar 1 vennootschap 'houden'.

 

De zeggenschap binnen de B.V. wordt bepaald door:

(i) de aandelenverhouding of soorten aandelen en/of

(ii) afspraken in een aandeelhoudersovereenkomst.

 

Met name deze laatste is belangrijk. Zorg voor een goede overeenkomst en laat je er geen aansmeren door een notaris. Dit is advocatenwerk (of een goede jurist).

 

Kortom, er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat jullie zeggenschap houden ook als de derde aandeelhouder het merendeel van het kapitaal verstrekt.

 

Realiseer je wel dat de 'geldverstrekker' iets terug wil voor zijn centen: inspraak (lees: zeggenschap) of meer rendement. Niks voor niks.

 

Suc6

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.