• 0

Hoe boek je incourante voorraad?

Hoe moet je eigenlijk incourante voorraad boeken? Ik dacht zo te boeken:

 

Mutaties goederen (in de W&V, onder rubriek inkoop)

aan Voorraad mutaties (in de balans)

 

En moet je nou per se een aparte grootboekrekening hebben voor incourante voorraden?

 

En wat nou als je een toename in voorraad hebt? Moet ik dan boeken:

 

Voorraad mutaties (balans)

aan Mutaties goederen (W&V)

 

 

Hartelijk dank alvast voor jullie reakties. ;)

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Makkelijke vraag die zeer complex te beantwoorden is.

 

Het ligt namelijk aan de aard van de onderneming en het type voorraad waarover wij hier spreken. Op zich is de stelling goed dat je

resultatenrekening

AAN balanspost Vooraad

boekt. Echter zullen er situaties zijn waarbij het niet wenselijk of mogelijk is om de post te verantwoorden onder de rubriek inkoop of kostprijs van de verkopen. Ook informatiebehoefte speelt hierbij een rol, waardoor het kan zijn dat je een extra of nieuwe grootboekrekening moet gaan aanleggen.

 

Voor de toename van de voorraad is jouw stelling juist, mits je alleen op vaste momenten de voorraadwaarde bepaald en niet tussentijd belast met mutaties.

 

Succes met jouw boekhoudering!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de reaktie.

 

Hier spreken wij over detailhandel, een bedrijf dat computer apparatuur en toebehoren verkoopt.

 

Nog een vraag, hoe bepaal je eigenlijk de waarde van de incourante voorraad? Op basis van historische kostprijs? En hoe zit het eigenlijk met de btw? Ik heb namelijk in het verleden de btw al gevorderd. Moet ik dan de volgende boeken?

 

Incourante voorraad (resultatenrek.)

aan Voorraad mutaties (balans)

aan BTW te vorderen (balans)

 

Als de grootboekrek. incourante voorraad niet wenselijk is onder de rubriek inkoop te posten moet deze dan onder de rubriek buitengewone lasten? :-\

 

Bedank alvast ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In een situatie waarbij incourantheid van voorraden regelmatig voorkomt (doordat b.v. zeer frequent nieuwe versies van producten op de markt komen) is het wellicht handig een tweetal afzonderlijke rekeningen te openen; in de rubriek waar de voorraden staan (veelal rubriek 3) Waardeaanpassing voorraad en in rubriek 4 Afboeking incourante voorraden. De benamingen zijn uiteraard aanpasbaar.

 

Op het moment dat een artikel in waarde vermindert door incourantheid wordt geboekt:

 

Afboeking incourante voorraden

Aan Waardeaanpassing voorraad

 

Periodiek zal voorraadopname plaatsvinden waarbij dan tevens wordt bepaald of een artikel incourant geworden is en zoja voor hoeveel. Nadat dit per artikel is gebeurd kan het totaalbedrag dat moet worden geboekt als incourant worden bepaald. Daarbij wordt rekening gehouden met het saldo van de rekening Waardeaanpassing voorraad.

 

b.v. saldo van de rekening is credit 2.000. Nieuwe voorraadopname geeft aan goederen met een inkoopwaarde van 25.000 (neem even aan dat dit klopt met de grootboekrekening Voorraad goederen) en totaal incourantheid 2.200. Dan wordt geboekt

 

Afboeking incourante voorraden 200

Aan Waardeaanpassing voorraad 200

 

Zou de incourantheid 1.700 zijn geweest dan wordt geboekt:

 

Waardeaanpassing voorraad 300

Aan Afboeking incourante voorraden 300

 

De bepaling van de incourantheid is een lastige zaak. Enig houvast is te vinden als het antwoord op de vraag "wat kan ik er nog voor krijgen op de markt" kan worden beantwoord. Het blijft echter een schatting tot op het moment dat het artikel echt wordt verkocht of verwijderd om niet.

 

BTW boekingen behoeven op dit moment niet meer te worden gemaakt. Terecht is bij inkoop de btw met de fiscus verrekend. Afgedragen behoeft slechts te worden de btw welke bij verkoop van de koper wordt ontvangen.

 

Rest nog de plaats van de rekening Afboeking incourante voorraden. Ik zou deze plaatsen in de buurt van de reguliere rekening Kostprijs verkopen.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Vraag bij IB eenmanszaak,

 

ik zit met een incourante voorraad en die wil ik afwaarderen, zet ik dit in de aangifte IB nu onder voorraadverschillen in de wv-REKENING, bijv. - 10.000 of onder overige kosten? Ik neem aan de eerste variant. Graag uw reaktie.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, bedankt voor de reaktie. Ik kom dan in het veld "bijzondere waardevermindering van vlottende activa" klopt dat want als ik de hulp F1 erbij roep zegt me n hier niets over voorraden... Ik vul dus niet de waardevermindering in bij de voorraadwijzigingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.