• 0

BTW over leaseauto

Hallo levellers,

 

heb even een vraag. Ik ben bezig met de OB van een client. De client heeft een auto aangekocht bij een dealer voor een bedrag van 14.500 inclusief BTW. De financieringsbedrijf heeft het bedrag gefinancieerd inclusief de BTW. De client zult in maandelijkse termijnen zijn schuld aflossen bij de financieringsmaatschappij. Mijn vraag is wat moet ik nu met de BTW doen? Zal ik de BTW van de auto nu alvast met de kwartaal OB meenemen???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de titel staat leaseauto, maar lijkt mij misleidend in dit geval.

 

Volgens mij is de situatie als volgt:

Jouw client koopt de auto en heeft niet voldoende financiele middelen en heeft hiervoor een lening afgesloten bij een financieringsmaatschappij.

 

Wanneer dit juist is, zal jouw client vanaf dag 1 de eigenaar zijn van de auto en deze uiteraard verpanden aan de financieringsmaatschappij (zolang de financiering loopt). Echter op dag 1 zal de financieringsmaatschappij de lening verstrekken voor het aankoopbedrag en de autoleverancier levert de auto aan jouw client.

 

De BTW is verschuldigd over de aankoop van de auto. De periodieke aflossingen zijn niet met BTW belast. Je moet dus de volledige BTW aangeven op de eerst komende aangifte BTW.

 

Succes met invullen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Let op: volgens mij kun je de BTW alleen aftrekken als deze ook op de factuur staat. Als het om een zogenaamde marge auto gaat kun je de BTW niet aftrekken (experts: als ik het mis heb correct me). Als het een nieuwe auto betreft zal dit niet het geval zijn.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Deze vlieger gaat niet altijd op, want niet op alle facturen staat de BTW vermeld, die je wel mag aftrekken (openbaar vervoer, taxiritten en dergelijke), maar daar ging deze vraag niet over.

 

Gelet op het feit dat de ondernemer ervoor gekozen heeft de auto te financieren, ben ik er eigenlijk direct vanuit gegaan dat het een nieuwe auto betrof. Bij dit type auto's is de vermelde BTW natuurlijk aftrekbaar.

 

Wanneer het een margeauto was geweest, had er heel duidelijk op de factuur moeten staan dat het een margeauto was en dat de vermelde BTW niet in de voorbelasting meegenomen mag worden, dus was waarschijnlijk deze vraag niet gesteld als deze situatie van toepassing was geweest.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.