• 0

Hypotheek mogelijkheden bedrijfswoning

Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het kopen van een bedrijfswoning. Het werkgedeelte zit dus pal tegen de woning aan, je koopt het in 1x. Nu vraag ik me af wat voor mogelijkheden er zoal zijn, om zoveel mogelijk voordeel te halen. Mijn plan is een prive hypotheek afsluiten, dus volledig onder mijn naam. Stel bedrijfsgedeelte en woongedeelte is precies even groot, dan stop ik 1/2 van de hypotheekkosten in boekhouding en betaal ik 1/2 van de hypotheekkosten van prive geld. Tijdens aflossing kan ik bv 1/2 van bedrijfsgeld betalen (voor het betalen van het bedrijfsgedeelte) en 1/2 van prive geld (voor het betalen van de woning). Is dat de beste optie? Ik persoonlijk denk van wel, want zakelijke gedeelte van prive geld betalen is zonde, en prive gedeelte van zakelijke geld betalen mag niet.

 

Nu weet ik dat het dankzij rente-aftrek niet veel uitmaakt of je de rente van prive-geld of bedrijfsgeld betaal, maar voor het aflossen van het huis maakt het wel verschil lijkt me. Plus ik weet niet of er nog andere mogelijkheden zijn? Heeft er hier iemand ervaring hiermee, zo ja kun je alsjeblieft vertellen hoe jij dat heb geregeld? Of misschien is er een accountant die hier advies over kan geven?

 

Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag me nu haast af of ik de enige ben die in bedrijfswoning wil wonen..niemand ervaring mee dus?

 

Wat ik me nog afvroeg, weten jullie wat qua hypotheek en belasting het goedkoopst uitwerkt? Ik wil een aflossingsvrije hypotheek zodat ik de ene maand veel kan aflossen en de andere maand minder. Zowel de bank als hypotheekadviseur ging daar al snel mee akkoord, maar ik had niet gevraagd wat belastingtechnisch het voordeligst uitwerkt. Kan iemand mij misschien adviseren wat het voordeligst uitwerkt? Of maakt het niet veel verschil?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Beter laat dan nooit.....

 

Een eenvoudig antwoord valt niet zomaar te geven. Wat fiscaal het meest aantrekkelijk is hangt af van een aantal factoren.

 

Rechtsvorm bedrijf

Al dan niet IB-ondernemer

al dan niet BTW-plichtig

Wie is feitelijk eigenaar van het pand

Vermogenspositie bedrijf en prive

Aanwezige eigenwoningreserve (elke afslossing binnen je "prive-hypotheek" verhoogt deze reserve en beïnvloedt de aftrekbaarheid van de rente)

 

Om een goed antwoord te kunnen geven heb je dus veel meer informatie nodig. Het klinkt afgezaagd maar ik zou dit bespreken met je boekhouder daar deze de info meestal voorhanden heeft.

 

Succes

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

hallo,

Bedankt voor je reactie. :) Ik zat er idd al aan te denken om het ook te vragen bij de boekhouder, vooral nu omdat mijn vader ook mee zou willen betalen, zodat ik rente aan hem betaal.

 

Mocht je toch nog tijd hebben jouw mening te geven, dit zijn mijn gegevens:

- eenmanszaak

- ja, IB ondernemer

- Ja, btw plichtig

- Ik word de eigenaar van het pand, voorlopig zal het alleen onder mijn naam zijn, pas na een tijd misschien ook onder partner zijn naam, zodat hij ook kan meebetalen.

- Ik kan circa 10% eigen geld inzetten, grootste deel van dat geld heb ik nog op zakelijke rekeningen zetten, maar ik meen dat het bij eenmanszaak niet veel uitmaakt, er is nl al inkomstenbelasting over betaald

- Sorry, ik weet niet goed verschil tussen vermogenspositie, en eigenwoningreserve. Ik kan dus iig al circa 10% van eigen geld betalen.

 

Mijn persoonlijke doel is binnen 3 a 5 jaar 30 a 50% van de woning afbetalen, zodat ik me niet gelijk zorgen hoeft te maken als het slechter gaat met mijn bedrijf. Ik weet niet zeker of het zal lukken, denk het wel, maar woon nu nog bij mijn ouders, ik denk dat alle kosten nog wel flink tegen zal vallen. ;-) Ik wil een aflossingsvrije hypotheek, zodat je de ene maand veel kan aflossen en de andere maand bv alleen rente kan betalen. Ik vraag me dus alleen af of dit fiscaal gezien erg nadelig is.

 

Alvast bedankt voor antwoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna,

 

dergelijke zaken dien je custommade uit te laten zoeken door een fiscalist / accountant.

Een half antwoord leidt namelijk tot niets.

Wil je toch antwoorden dan nog wat meer info voor casus-afbakening.

 

Grtz Wescom

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tatiana

 

Hoe moeilijk is het om een bedrijfswoning te financieren als de waarde van het zakelijke gedeelte is ± 25% van de totale waarde, maar de bedoeling is om het zakelijke gedeelte alleen te gebruiken voor privé-gebruik? In wezen als een grote garage en hobbyruimte.

 

Alvast bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: Het lid "Tatjana" a.k.a. "Fin. Adviseur" is al 9 jaar niet meer actief geweest op Higherlevel, en zo lang is dit topic ook al inactief.

 

Sinds die tijd zijn de hypotheekacceptatierichtlijnen drastisch gewijzigd, dus informatie uit 2007 geeft een mogelijk verkeerd of vertekend beeld als je deze wilt toepassen op een situatie uit 2016.

 

Tot slot: je vraag heeft betrekking op financiering voor privé gebruik; een relatie met ondernemen en ondernemerschap ontbreekt. Om deze reden (én vanwege de extreme ouderdom en mogelijk achterhaalde informatie) zet ik dit topic op slot

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.