• 0

Contract voor software

Een klant van mij wil een specifiek rekenmodel. Van dit rekenmodel heb ik een volledig functionele demo als web based applicatie beschikbaar gesteld. De klant is enthousiast en wil het rekenmodel in zijn eigen applicatie opnemen dat samen met zijn product verkocht wordt. Omdat klant ook het intelligent eigendom wil overnemen breng ik al mijn bestede uren in rekening, ook voor het uitzoekwerk en het maken van de demo. Ik maak gebruik van een tweetal open source programma's die onder de GNU GPL vallen, daarvoor kan ik natuurlijk geen kosten in rekening brengen of intelligent eigendom claimen. Omdat het uiteindelijke bedrag daardoor wat hoger is zal de klant gespreid betalen, bij de verkoop van zijn producten. De broncode zal ik pas na volledige betaling overdragen.

 

Voor bovenstaande moet ik een contract opmaken, zodat we de afspraken kunnen vastleggen. Hebben jullie nog tips, hints of misschien zelfs voorbeelden hiervoor?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt het zien als twee afspraken, die je desgewenst in één contract combineert:

 

1) Eerst blijf jij auteursrechthouder en verleen je de klant het recht om de software zus en zo te gebruiken en verspreiden. Daarvoor is hij een bedrag verschuldigd van zoveel per verkocht product waarin de software is opgenomen. Dit is een standaard gebruiksrechtovereenkomst (licentie).

 

2) Nadat aan alle voorwaarden is voldaan (zoveel gefactureerd, alle openstaande rekeningen betaald) gaat het auteursrecht volledig over naar de klant en krijgt hij de broncode. Dit is een standaard verkoopcontract.

 

Als de klant wakker is bedingt hij voor fase 1 een escrow-overeenkomst of andere clausule, zodat hij tussentijds auteursrecht en broncode krijgt als jij je bedrijf staakt, failliet gaat etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.