• 0

Doelgroepanalyse ja!!! maar hoe??

Hallo,

Ik ben sinds november vorig jaar begonnen met een webshop. In kunst, bonsai en keramiek.Het adres is: www.theabcshop.nl.

Nu ben ik ook nog met het ondernemingsplan bezig. En ik loop vast op de doelgroepanalyse.

Ik ben er nu wel achter dat, als je je doelgroep gevonden hebt de verkoop eigenlijk goed kan beginnen.

Maar hoe kom ik achter de doelgroep? Via diverse sites heb ik rondgezocht en eerst zelf een doelgroepanalyse gedaan maar die was niet echt gericht.

Dus toen heb ik de doelgroepanalyse samengesteld op basis van de socio-demografische gegevens van de doelgroepwaaier 2007 van Cendris. Was ook niet in orde.

Ik wordt er eigenlijk een beetje moedeloos van. :'(

Ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen/op weg helpen naar waar ik moet uitkijken.

 

In ieder geval heel erg bedankt,

Groetjes Arjan Rietbergen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een onwetenschappelijke maar zeer pragmatische methode is: kijken waar je concurrenten adverteren.

 

En verder is voor webshops het doelgroepidee slechts een deel van het marketingverhaal. Het andere deel is gevonden worden op relevante zoektermen. Als iemand op 'bonsai' zoekt wil je hem naar je site hebben, ongeacht tot welke doelgroep hij behoort (dat laatste weet je niet eens). Als hij op 'voetbalplaatjes' zoekt wil je hem niet, ook al behoort hij tot de doelgroep.

 

Met verkopen op basis van 'gevonden worden' kun je direct beginnen, zonder doelgroepanalyse. Instrumenten: zoekmachineoptimalisatie, Adwords-adverteren e.d.

Link naar reactie
  • 0

De doelgroep zijn de consumenten en bedrijven die van jou willen kopen. Lijkt een open deur, maar dat is het niet want je komt er blijkbaar niet goed uit. Voor welke klant/ groep van klanten heb jij een interessant aanbod cq. kan jij een interessant aanbod samenstellen? Kan je dat op een voor de doelgroep aantrekkelijk wijze bij hun krijgen, tegen een prijs waarvoor zij bij je willen (bijven) kopen en is jouw product inclusief service ed. iets waarvan jij mag verwachten dat ze het aan al hun familie en vrienden zullen vertellen? Dat is je doelgroep. De volgende stappen zijn dan makkelijker.

 

HK

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande klopt allemaal, ik zal het hier en daar hooguit wat kunnen nuanceren:

DOEL = waar je je op richt om het te raken. Dus een doelgroep is het segment in de markt dat qua profiel het meest waarschijnlijk op jouw aanbod zal ingaan (kopen dus), mits je je daar op richt met je marketingcommunicatie. In je ondernemingsplan is het bedoeld om je die denkexercitie te laten doormaken, zodat je dit voor jezelf helder hebt: waar richt ik mij op in de markt met mijn aanbod en is dat haalbaar/zinvol etc...?

 

Denk hierbij net even verder, bijvoorbeeld ook in het onderscheid van afnemer en eindgebruiker. De doelgroep van luiers is het segment baby als eindgebruiker en het segment ouder/verzorger als directe afnemer, of in jouw branche zou het wel eens een bedrijf kunnen zijn wat nieuwe aankleding met kunst e.d. zoekt, maar de decorateur die ze er als adviseur voor inhuren is misschien wel de afnemer. dat geeft ook focus hoe je je marketingmix invult, zoals de 'P' van promotie.

 

Het zijn maar voorbeelden. Probeer dus breed na te denken wat jouw (unieke) aanbod is, voor wie dat interessant is en hoe kom je er dan toe dat ze dat koopgedrag ook gaan vertonen. Affijn, met wat er hierboven over verteld is,kom je er hopelijk wat verder mee. 'Het lijkt soms net marketing': zei mijn HEAO docent vroeger.

 

Hé, succès en groet,

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dus toen heb ik de doelgroepanalyse samengesteld op basis van de socio-demografische gegevens van de doelgroepwaaier 2007 van Cendris. Was ook niet in orde.

 

Hoezo was die niet in orde? Heb je die doelgroep geprobeerd te bereiken? En weet je zeker dat het de doelgroep was die niet klopte. Misschien klopte je boodschap niet of haalde je door je slechte site geen conversie.

 

Als je je plan schrijft voor jezelf: gewoon experimenteren, kan best voor weinig. Voor de bank, of je leraar, is het schrijven van een plan weer wat anders natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

De doelgroepanalyse die ik via de doelgroepwaaier 2007 van Cendris had gemaakt was op basis van de bladen die de diverse groepen lazen. Ik heb de doelgroepen niet kunnen bereiken omdat het hier dan gaat om adverteren in deze bladen.

En aangezien een advertentie meer dan een keer gezien moet worden om te blijven "hangen", zou het dan meerdere keren zijn. Wat voor mij een te kostbare zaak is.

 

Arjan

www.theabcshop.nl

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.