• 0

Ingewikkelde aangifte!

Ik heb een vraagje over de aangifte inkomstenbelasting. Ik heb zowel een eenmanszaak als een V.o.F. (met 2 vennoten) op mijn naam staan. Wij hebben op dit moment geen boekhouder meer.

 

De situatie is als volgt:

- De eenmanszaak is in 2004 opgericht.

- In 2005 is een nevenactiviteit erbij gekomen (wel met aparte boekhouding, maar zelfde bankrekening)

- Eind 2006 hebben wij voor de nevenactiviteit met terugwerkende kracht een aparte V.o.F. opgericht (ingaande 1-1-2006)

 

Bij de opgave inkomstenbelasting moet het volgende ingevuld worden:

 

================

 

- Activa >> Liquide Middelen >> Banktegoeden

liqmidsx9.jpg

 

Vraag:

Daar wij in 2006 gebruik maakten van 1 bankrekening weet ik niet hoe ik deze drie bedragen moet bepalen. Er is geen startkapitaal of iets dergelijks geweest omdat het gewoon een nevenactiviteit was die er op een gegeven moment bij is gekomen.

 

================

 

- Passiva >> Ondernemingsvermogen >> Eigen vermogen

ondnemvermnl1.jpg

 

Vraag:

Moet ik hier dezelfde bedragen invullen als bij liquide middelen, en daarvan aftrekken wat wij 31-12-2006 nog aan omzetbelasting aan de belastingdienst verschuldigd waren?

 

================

 

- Passiva >> Schulden en overlopende passiva >> Omzetbelasting

schuldencw5.jpg

 

Vraag:

Moet ik hier de op 31-12-2006 verschuldigde omzetbelasting invullen? En bij begin boekjaar 0,00 Euro invullen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het gaat mij er meer om dat hun zeiden zoals ik aangaf dat het eigenlijk hoort in de aangifte dat ik dus geen verstand van zaken had en dat dat fout was. Daar val ik over. Het is zeker niet mijn wil is wet. Ik geef alleen aan hoe het eigenlijk zou moeten en als hun het anders doen moeten ze dat zelf weten maar ze hoeven niet te zeggen dat wanneer ik aangeef dat je officieel 2 ondernemingen dient aan te geven dat ik niets van fiscale zaken weet en dat het ze verontrust dat ik een eigen administratiekantoor heb. DAAR val ik over. Wat ze verder zelf doen moeten zel zelf weten maar het verdient ook zeker niet de schoonheidsprijs om hoe hun de aangiften in vullen dit ook aan andere aan te raden want zo hoort het niet.

 

 

Maar ik vind dat als je over een onderwerp niet het naadje van de kous weet, je geen stellige uitspraken moet gaan doen. En als je ergens nog niet mee te maken hebt gehad, betekent dat niet dat het niet kan/bestaat.

 

 

Ook niet om lullig te doen, maar ik ben het met Glassie eens - en het feit dat je een eigen administratiekantoor kantoor runt, en dit soort dingen niet lijkt te weten, vind ik op zijn minst verontrustend...los nog van het feit dat ik enigzins narrig ben dat ik me door jou toch even op het verkeerde been heb laten zetten.

 

 

Dit is dus hetgeen waar ik over val.Zou jij je hierdoor niet aangesproken voelen dan!?!?!?!?!?!

 

En ik ben zeker nog lang niet klaar voor vandaag maar ik ben wel hier klaar mee!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Patricia,

 

Ik kan me erg goed indenken dat jij je persoonlijk aangevallen voelt door de reacties van Peter en een anoniem persoon, terwijl je iemand probeert te helpen door je kennis over boekhouden en belastingaangiftes te delen.

 

Ik vind het in ieder geval bewonderingswaardig dat je zo opkomt voor jezelf en de adviezen die je geeft. Daarom wil ik je even melden dat je bij mij zeker geen slechte indruk hebt gewekt over je kennis binnen je eigen vakgebied. Het al dan niet met een BV in een Vof kunnen participeren valt onder het vakgebied van fiscalisten en notarissen en jij claimt nergens dat ook te zijn.

 

Laten we allemaal hopen dat dit onderwerp je niet dermate heeft geraakt dat je daardoor stopt met je adviezen op HL, want ik heb die de afgelopen tijd regelmatig gelezen en vind ze een waardevolle aanvulling voor dit forum.

 

Jij ook een prettig weekend gewenst met veel zon. 8)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar mij gaat het er nu om dat ik persoonlijk wordt aangevallen terwijl ik echt geen rare dingen loop te verkondigen maar dat anderen het blijkbaar nodig vinden om mensen af te katten omdat je de aangiften nou eenmaal anders hoort in te vullen dan dat hun doen.

 

Het was niet mijn bedoeling te af te katten, en als ik die indruk heb gewekt bij deze mijn excuses.

 

Ik was er sterk van overtuigd dat de manier die ik hanteerde in orde was, en zo te zien is dat niet helemaal correct geweest. Maar het is toch niet vreemd dat ik die sterke overtuiging probeer te verdedigen?

 

Ik zal volgende week contact opnemen met de belastingtelefoon en het resultaat hier melden!

Link naar reactie
  • 0
Ik was er sterk van overtuigd dat de manier die ik hanteerde in orde was, en zo te zien is dat niet helemaal correct geweest. Maar het is toch niet vreemd dat ik die sterke overtuiging probeer te verdedigen?

 

Tuurlijk is dat niet vreemd. Daardoor krijg je juist vaak leuke discussies. Het enige waar ik mij kwaad over maakte was het feit jij een Glassie mij neerzette als iemand die een eigen administratiekantoor runt maar die van geen toet of blazen af weet en dat vond ik oneerlijk helemaal omdat ik niet verkeerd zat daarmee.

 

Maar bij deze je excuses aanvaard en even goede vrienden hoor!

Link naar reactie
  • 0

De uitleg van Patricia vond ik heel helder en is volgens mij ook gewoon de eenvoudigste! Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken door zelf te gaan rekenen terwijl je je balans en w&v zo van papier kan overtikken in een duidelijk programma? De kans op fouten wordt dan ook aanzienlijk kleiner lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Jemig, zoals al is gememoreerd ben je niet verplicht een jaarrekening samen te stellen,

 

dus als iemand om voor hem legitieme redenen besluit geen jaarrekening samen te stellen dan is dat zijn keuze, misschien is een boekhouder voor hem op dit moment te duur en roeit hij met de riemen die hij heeft.

 

Als je zelf niet de kennis hebt een jaarrekening samen te stellen en geen geld om een boekhouder te kunnen / willen betalen zal je in excel moeten gaan vogelen.

 

JA, een jaarrekening overnemen is geen probleen als je hem hebt. En ja Patricia heeft zeer correct gehandeld.

 

Maar deze topic gaat niet over patricia maar over de topicstarter zijn probleem, dus als iemand hier nog op verder wil gaan, zullen we daar een apart topic voor starten. Iedereen heeft z'n zegje gedaan, excuses zijn aangeboden waar iemand dat nodig achte.

 

Zienswijzen zijn duidelijk gemaakt, en steunbetuigingen zijn geplaatst.

 

Goed kunnen we nu dan weer over gaan op de orde van de dag????

Link naar reactie
  • 0

Nog even over mijn vraag.

 

Bij eigen vermogen hoort dus de winst (de helft van de winst met 2 vennoten), de opnames en de stortingen die ik vanuit mijn privé vermogen heb gemaakt.

 

Ik heb in jan. 2007 een aantal bedragen opgenomen van onze bedrijfsrekening; deze kan ik gewoon van Eigen vermogen en Banktegoeden aftrekken als ik de opnames in de boekhouding van 2006 verwerk?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het toch over de aangifte 2006? Dan hoef je helemaal niets met 2007-opnamen. Of begrijp ik je verkeerd?

 

Klopt, maar wat ik in jan. 2007 heb opgenomen is zegmaaar wat ik in 2006 verdiend heb. In 2006 zelf heb ik zeer weinig opgenomen.

 

Het probleem ligt wat ingewikkelder.

 

Daar de VoF eind 2006 met terugwerkende kracht (per 01-01-2006) is opgericht (waardoor ik voor het eerst aandeel had in het bedrijf), heb ik vrijwel niets gedurende 2006 opgenomen, terwijl de andere vennoot wel veel heeft opgenomen gedurende 2006.

 

Vandaar dat ik dacht dat het beter is om mijn opnames in januari 2007 bij 2006 te boeken, en ook zo in de aangifte en boekhouding te verwerken, zodat we allebei evenveel hebben opgenomen in 2006 (50/50%).

Link naar reactie
  • 0
Ik zal volgende week contact opnemen met de belastingtelefoon en het resultaat hier melden!

 

Zoals beloofd. Ondanks dat het onder de streep niets uitmaakt moet inderdaad de V&W rekening en de balans van de VOF ook ingevuld worden. Aangezien ik over 2005 nog geen definitieve aanslag had ontvangen heb ik deze alsnog kunnen corrigeren, evenals die van vorig jaar.

 

Reusje voor Patricia!

Link naar reactie
  • 0

Peter: Goed dat je het hebt nagevraagd en gecorrigeerd! Nu weet je zeker dat alles klopt.

 

voor FDV: Je opnames van januari 2007 kun je niet in de boekhouding van 2006 gaan verwerken. je zult de boekhouding van 2006 moeten invullen zoals deze ook daadwerkelijk was.

 

Succes met invullen van de aangifte!

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

 

voor FDV: Je opnames van januari 2007 kun je niet in de boekhouding van 2006 gaan verwerken. je zult de boekhouding van 2006 moeten invullen zoals deze ook daadwerkelijk was.

 

Succes met invullen van de aangifte!

 

Patricia

 

Als ik dat zo doe komt het er op neer dat mijn collega een heleboel heeft opgenomen, en ik vrijwel niets. Terwijl wij hebben afgesproken 50% per persoon.

Als we het zo doen heb ik in 2007 al een heleboel opgenomen (januari namelijk), en mijn collega niets (want hij had in 2006 al opgenomen).

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dus dat ik in 2006 niets heb opgenomen, maar mijn vennoot wel. Ik heb pas begin 2007 mijn aandeel uit de winst van 2006 opgenomen omdat wij de VoF pas eind 2006 met terugwerkende kracht hebben opgericht. Is het niet acceptabel dat ik om deze reden mijn opnames in januari 2007 beschouw als opnames voor 2006?

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je probleem. Wat je kunt doen is de volgende boeking voor boekjaar 2006:

 

prive opname 10.000 euro (voorbeeld)

aan kruisposten 10.000 euro

 

Zo kun je aangeven dat je je deel over 2006 later hebt opgenomen van de bank.

Wanneer je dan in 2007 de opname verwerkt van de banktransacties krijg je volgende boeking:

 

kruisposten 10.000 euro

aan bank 10.000 euro

 

En zo wordt alles dan weer recht getrokken en heb je ook boekhoudkundig zo alles goed verwerkt.

Wanneer je namelijk de bankopnames in 2007 ( wat je deel over 2006 betreft ) verwerkt en gewoon op prive opnames boekt staat er in de boekhouding dat je over 2007 al prive opnames hebt gedaan terwijl deze geen betrekking hadden op 2007 maar over 2006 gingen. Als je het nu via bovenstaande boeking verwerkt wordt de prive opname in boekjaar 2006 verwerkt alleen de uitbetaling daarvan in 2007, precies zoals is gebeurd.

 

Succes!

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je probleem. Wat je kunt doen is de volgende boeking voor boekjaar 2006:

 

prive opname 10.000 euro (voorbeeld)

aan kruisposten 10.000 euro

 

Zo kun je aangeven dat je je deel over 2006 later hebt opgenomen van de bank.

Wanneer je dan in 2007 de opname verwerkt van de banktransacties krijg je volgende boeking:

 

kruisposten 10.000 euro

aan bank 10.000 euro

 

En zo wordt alles dan weer recht getrokken en heb je ook boekhoudkundig zo alles goed verwerkt.

Wanneer je namelijk de bankopnames in 2007 ( wat je deel over 2006 betreft ) verwerkt en gewoon op prive opnames boekt staat er in de boekhouding dat je over 2007 al prive opnames hebt gedaan terwijl deze geen betrekking hadden op 2007 maar over 2006 gingen. Als je het nu via bovenstaande boeking verwerkt wordt de prive opname in boekjaar 2006 verwerkt alleen de uitbetaling daarvan in 2007, precies zoals is gebeurd.

 

Succes!

 

Patricia

 

Ik snap niet hoe ik dat zou moeten boeken. Moet ik onder "bank" in 2007 gewoon noteren dat het betrekking heeft op 2006, en in 2006 onder prive opnames verwijzen naar de afschriften van 2007?

Link naar reactie
  • 0

Je verwerkt neem ik aan de boekhouding in een boekhoudprogramma of in een excel sheet? Al je kosten boek je onder een kostenrekening. Bijvoobeeld papier voor de printer boek je in als kantoorartikelen waardoor je allemaal journaalposten krijgt.

De boeking die ik voorstelde is gewoon zo'n jounaalpost waardoor je prive opname wordt gedebiteerd op de balans en de kruisposten worden gecrediteerd op de balans.Deze balans dien je bij de aangifte in te vullen. Kruisposten zijn eigenlijk een tijdelijk station van kosten die je nog niet kwijt kunt op de juiste grootboeken en worden hier even op geparkeerd tot je ze wel kunt boeken, wat in jouw geval met de bankafschriften van 2007 gebeurt doordat je toen daadwerkelijk het geld hebt opgenomen.

 

De boeking voor 2006 wordt dus:

 

prive opname

aan kruisposten

 

De boeking voor 2007 wordt dan:

 

kruisposten

aan bank

 

Ik hoop dat het zo duidelijker is voor je.

Link naar reactie
  • 0

Je verwerkt neem ik aan de boekhouding in een boekhoudprogramma of in een excel sheet? Al je kosten boek je onder een kostenrekening. Bijvoobeeld papier voor de printer boek je in als kantoorartikelen waardoor je allemaal journaalposten krijgt.

De boeking die ik voorstelde is gewoon zo'n jounaalpost waardoor je prive opname wordt gedebiteerd op de balans en de kruisposten worden gecrediteerd op de balans.Deze balans dien je bij de aangifte in te vullen. Kruisposten zijn eigenlijk een tijdelijk station van kosten die je nog niet kwijt kunt op de juiste grootboeken en worden hier even op geparkeerd tot je ze wel kunt boeken, wat in jouw geval met de bankafschriften van 2007 gebeurt doordat je toen daadwerkelijk het geld hebt opgenomen.

 

De boeking voor 2006 wordt dus:

 

prive opname

aan kruisposten

 

De boeking voor 2007 wordt dan:

 

kruisposten

aan bank

 

Ik hoop dat het zo duidelijker is voor je.

 

No even een vraagje. In een eerde bericht zeg je dat Eigen vermogen = winst + wat in in het bedrijf stort + wat ik opneem.

 

Het programma van de belastingdienst zegt:

Eigen vermogen

Vermeld de boekwaarde van het vermogen dat u uit eigen middelen heeft geïnvesteerd in uw onderneming. Heeft uw onderneming afwijkend beginvermogen of is deze in 2006 gestart, dan moet u de boekwaarde aan het begin en het eind van het boekjaar opgeven.

 

Wikipedia zegt:

 

EigenVermogen = Activa - Schulden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_vermogen

 

Wat is juist?

 

 

Link naar reactie
  • 0

FDV, Sorry dat ik het zeg. Maar ik krijg het idee dat je van boekhouden niet veel kaas hebt gegeten.

 

Er wordt in deze draad veel goede hulp geboden, Patricia doet erg haar best je een en ander duidelijk te maken, maar als je ene vraag is beantwoord dan kom je met de volgende vraag.

 

Iedereen die hier komt doet dat naast zijn werk, en wat jij vraagt is volgens mij gewoon WERK.

 

Ik denk dat als je je aangifte 100% goed wilt versturen naar de BD het verstandig is een boekhouder of adviseur in te schakelen. Want zo kan het niet.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het eigen vermogen einde van het boekjaar is: beginwaarde boekjaar + winst - prive opname + privestortingen.

Het eigen vermogen begin boekjaar moet je opgeven in het programma, daarna moet je apart opgeven wat je prive ontrekkingen en stortingen zijn geweest en wat het eigen vermogen is per 31-12-2006 en dat is dus bovenstaande berekening.

 

Succes!

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Het eigen vermogen einde van het boekjaar is: beginwaarde boekjaar + winst - prive opname + privestortingen.

Het eigen vermogen begin boekjaar moet je opgeven in het programma, daarna moet je apart opgeven wat je prive ontrekkingen en stortingen zijn geweest en wat het eigen vermogen is per 31-12-2006 en dat is dus bovenstaande berekening.

 

Succes!

 

Patricia

 

Ok. Enig idee waar ik die ontrekkingen en stortingen moet opgeven? Kom het nergens tegen in het programma.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.