• 0

administratie vraag prive opname EENMANSZAAK?

Ik ben pas een eenmans zaak begonnen met een zeer eenvoudige boekhouding onder Exel Moet een eenmanszaak prive opname nu wel of niet opnemen in zijn administratie? Of zijn alle inkomsten nu gewoon prive te gebruiken zonder boeking? Ik gebruik alleen de posten Honorarium en reiskosten vergoedingen ( inkomsten dus ) en onder uitgaven reiskosten, porto, internet en telefoon en administratie kosten. Ik heb geen gebouwen, personeel etc.

Wie helpt een starter even op weg !

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

mysteryshopper,

 

Let op dat je je administratie volledig boekt, dus als je in excell een winst- en verliesrekening bijhoudt is dat in veel gevallen niet toerijkend.

 

Prive opnamen boek je uit je administratie dus

 

.... Priveopname

@ .... Bank of kas

 

Zo wordt je opname vermeerderd en je liquide middelen verminderd!

 

Je prive komt aan het einde van het jaar tot uiting in de kapitaalrekening:

 

Kort gezegd wat voor winst maak je en hoeveel voorschot neem je iedere maand op.

 

Hou je over dan heb je een positief kapitaal, kom je tekort een negatief kapitaal.

 

Als dit je pet te boven gaat, raad ik je aan eens met een boekhouder om tafel te gaan zitten.

 

Alle cijfers die je nu in excel verwerkt dienen namelijk aan het eind van het jaar ook aan de belastingdienst te worden opgegeven.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Erik al heeft gememoreerd moet je een volledige boekhouding bijhouden. Hoe je dat doet is echter eigen keuze. Dat kan dus met een boekhoudprogramma maar ook in een excelsheet.

 

Kosten en opbrengsten vormen tezamen het resultaat over een boekjaar. Verder dien je de mutaties in vorderingen en schulden bij te houden. Deze komen aan het einde van een jaar op de balans. Het saldo van die vorderingen en schulden vormt dan het eigen vermogen.

 

Als sluitstuk dient dan berekend te worden hoe dit eigen vermogen van 1 januari tot 31 december is gewijzigd. Dit gaat volgens de formule:

 

eigen vermogen 1/1 verhoogd met het saldo winst (verlaagd met het verlies) en verhoogd met privéstortingen (verlaagd met privé-opnamen) is eigen vermogen 31/12.

 

Hieruit blijkt tevens het antwoord op je vraag. Privé mutaties moeten dus worden bijgehouden in de administratie.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Reagerende heren ;) Mijn dank.

 

Ik gebruik een eenvoudig Exel boekhoud programma waarin de kwartaalcijfers en Jaarcijfers automatisch berekend worden. Alleen als ik prive opname invul trekt hij dit als uitgaven van mijn inkomsten af als een soort kosten post en dit lijkt mij niet juist want het zijn geen kosten.

Ik ben het bedrijf aan het opbouwen en heb nog ontzegging van administrative verplichtingen voor de BTW. Ik ben nog niet zo ver om een boekhouder of orgineel boekhoud programma te laten draaien, daar is de omzet nog niet naar.

Ik ga stoeien met uw reactie en hier voor mijn oprechte dank. Zijn er nog opmerkingen of tips ik ben nooit te oud om te leren!

 

Mysteryshopper Rob

Link naar reactie
  • 0

Alleen als ik prive opname invul trekt hij dit als uitgaven van mijn inkomsten af als een soort kosten post en dit lijkt mij niet juist want het zijn geen kosten.

 

Het grote verschil is dat je prive opnames niet in mindering mag brengen op je belastbaar inkomen. Je hevelt in feite geld over van je eenmanszaak naar je privepersoon (ook al is dat een en dezelfde persoon), een puur administratieve handeling.

 

Daardoor daalt het vermogen van je eenmanszaak, en stijgt het vermogen van je privepersoon. Bekijk het als twee bankrekeningen - als je overboekt van de ene naar de andere verandert bij allebei het saldo.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.