• 0

Welke rechtsvorm, of geen?

Goedenavond,

 

Via google kwam ik op dit forum terecht, wat er trouwens erg professioneel uitziet ;D

 

Sinds maanden heb ik een website waar ik eerst een euro of 100 per maand mee verdiende.

Echter na een vernieuwing is dit aanzienlijk gestegen.

 

Nu zit ik erover te denken om een bedrijfje op te starten.

Ik vraag me alleen af of dit verstandig is.

 

Ik heb eens gelezen dat je meer kosten kan aftrekken (ik maak ook aardig wat kosten)

 

Als ik een bedrijf wil opstarten, waar moet ik dan aan denken, een eenmanszaak?

 

Of moet ik gewoon als particulier door blijven gaan?

 

Graag zou ik jullie meningen willen horen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bedrijfsvorm kan op een gegeven moment zelfs verplicht worden (juridisch én fiscaal), maar de grens is vaag.

 

Je kunt inderdaad belastingvoordeeltjes krijgen als je gezien wordt als zelfstandig ondernemer.

 

Een eenmanszaak is een mooi begin.

 

Waar je aan moet denken is aanmelden van een startende onderneming bij de belastingdienst, inschrijven bij de KvK, administratie en belastingaangiftes. De site in mijn sig heeft een heleboel basisinformatie over dit soort onderwerpen, ook al ben je geen freelancer.

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijfsvorm kan op een gegeven moment zelfs verplicht worden (juridisch én fiscaal), maar de grens is vaag.

 

Dit verdient enige nuancering. Het gaat erom vanuit welk perspectief je het bekijkt. De belastingdienst zegt heel eenvoudig "meldt je maar aan als ondernemer, dan beoordelen" wij wel of je ondernemer bent.

 

Voor leken is het onbegrijpelijke aan het fiscale stelsel dat je voor de ene wet wel als ondernemer kunt worden aangemerkt, maar voor de andere wet niet. Dat is altijd weer lastig om uit te leggen. Iemand kan voor inkomstenbelasting geen ondernemer zijn, maar voor de BTW wel of juist omgekeerd.

 

Zolang je de onderneming niet hebt aangemeld worden de inkomsten gewoon gezien als resultaat/inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Juridisch is het ook vrij duidelijk. Op welke wijze wil je (en kun) je de onderneming profileren. Val je onder de categorie vrije beroepen dan kom je nog onder de inschrijfsplicht uit. Kies je voor een bepaalde rechtsvorm dan is de inschrijving op grond van de Handelsregisterwet verplicht.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Oke, duidelijk.

 

Maar wat zijn nu dan echt de voordelen van het starten van een bedrijf?

 

Het brengt een hoop papierwerk met zich mee begrijp ik, is dat de moeite waard, wat krijg ik ervoor terug?

 

Of kan ik gewoon als particullier door blijven gaan?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.