• 0

tweede en derde bedrijf?

Hoi, ik ben op zoek naar wat voorinformatie omtrent mijn plannen.

 

Momenteel heb ik een adviesbureau (eenmanszaak). Daarnaast wil ik op een geheel ander terrein nog een bedrijf opzetten (eenmanszaak) en wellicht nog een VOF met mijn partner (ook weer iets heel anders). De drie bedrijven richten zich op zeer verschillende doelgroepen maar er zitten hier en daar qua uitvoering wel overlappen. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat het ene bedrijf bepaalde werkzaamheden (al is het voorlopig alleen maar de administratie en acquisitie) zal uitbesteden aan het andere bedrijf. Voor alledrie geldt, zover ik heb kunnen nagaan de BTW plicht.

Wat zijn de voordelen / nadelen van het opzetten van drie verschillende bedrijven (ieder voor zich te klein om in een BV onder te brengen) of het inschrijven van verschillende handelsnamen onder 1 bedrijf?

Gezien de enorme kennis en ervaring hier aanwezig hoop ik door jullie meningen een juiste keus te kunnen maken.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee eenmanszaken kan niet. Wél een eenmanszaak en twee VoF's.

 

Als je een twede eenmanszaak wil voer je gewoon een handelsnaam toe aan je eerste eenmanszaak. Administratief en fiscaal zijn die zaken één.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het nadeel van meerdere eenmanszaken is dat je de risico's van allen persoonlijk draagt. Je adviesbureau kan dus bij problemen met je nieuwe bedrijf ook mee failliet gaan als het verkeerd gaat.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Denk dat het zowiezo moeilijk zal zijn de aansprakelijkheid af te dekken omdat je ook bij een VOF meen ik hoofdelijk aansprakelijk bent. Bijkomend probleem is dat ik voor de bijkomende activiteiten geen (of alleen tegen een zeer hoge premie) beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan afsluiten (brand- en bedrijfsveiligheidsdiensten en opleidingen en onderwaterwerken).

Moet er nog eens over nadenken. Misschien in eerste instantie de diensten als freelancer aanbieden. Of heeft iemand nog een helder idee?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Werk aan jezelf uitbesteden, wat onder aan de streep hetzelfde resultaat geeft is volgens mij alleen maar werk creeeren.

 

Als je aangeeft dat de werkzaamheden totaal verschillend zijn lijkt een overlap onlogisch.

 

Als ik het zo lees ceeer je alleen maar een administratieve lasten verzwaring voor jezelf.

 

Voorbeeld, je inkomen is uiteindelijk de optelsom van alle inkomens. Je mag maar een keer zelfstandigen aftrek opgeven.

 

Ik zou een vof met je partner beginnen en deze aan drie handelsnamen koppelen.

Link naar reactie
  • 0

Administratieve lastenverzwaring is het laatste wat ik zoek. Bij de overweging voor een VOF speelt ook een rol dat mijn partner momenteel alleen inkomsten heeft uit een loondienstbetrekking in Belgie. Nederlandse aftrekposten worden bij mij opgevoerd en hij heeft alleen met de Belgische fiscus te maken. Dat wil hij, gezien het grote aantal blauwe enveloppen dat voor mij in de bus valt, ook graag zo houden. Lukt dus niet als we gezamenlijk een VOF aangaan. Bovendien zullen zijn inbrengsten (arbeid) hierin marginaal zijn t.o.v. die van mij. Zelfstandigenaftrek zal voor hem dus niet van toepassing zijn.

Misschien is voorlopig deze oplossing het handigste: hij voert, onder de vlag van mijn bedrijf/bedrijven incidenteel opdrachten uit tegen arbeidsbeloning. Zolang hij onder de EUR 5.000 op jaarbasis blijft heeft dit administratief geen gevolgen. Op het moment dat het (substantieel) meer dreigt te worden moeten we maar weer zien.

Ik kan dan voorlopig toe met het toevoegen van 1 of 2 handelsnamen aan mijn onderneming?

OK, de aansprakelijkheid is hiermee niet afgedekt maar dat lukt waarschijnlijk alleen met een BV constructie en die is wat mij betreft nog niet in zicht.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.