• 0

Lastige kwestie m.b.t. lease

hoi allemaal,

 

Puntje waar ik tegen aanloop (anders dan de al eerder gestelde vragen)...

 

Ik heb een BV gestart en ben gaan leasen. Bewust gekozen voor shortlease om het risico van een eventuele boete te vermijden. heb ik geen opdracht, dan kan de auto in principe zo terug.

 

Nu bedacht ik me alleen: ik krijg ca. EUR 1.000,- in mijn BV als vergoeding voor de Km's (van de opdrachtgevers). De auto kost EUR 899 excl BTW en benzine. omdat ik de auto ook prive gebruik komt er ook EUR 715,- bijtelling bij (catwaarde EUR 39.000).

 

Vraag 1: is het belastingtechnisch niet gunstiger om een eigen bijdrage in te stellen? Hiermee ontloop je geheel of gedeeltelijk je bijtelling en het geld stroomt weer terug in de BV? Of maak ik een rekenfout?

 

Vraag 2: nu betaal ik bruto 899 + de belasting over de bijtelling voor een leaseauto. is het dan niet enorm veel voordeliger om een auto te kopen? Per jaar ben je nu voor de auto in ieder geval 12.000 euro kwijt (los van de bijtelling).

 

Ik heb zelf het idee dat ik iets verkeerd bereken, juist om dat iedereen altijd zegt dat leasen voordeliger is.

 

Voor de duidelijkheid: ik ben dus DGA en werknemer.

 

Alvast bedankt voor jullie wijsheden ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar,

 

1) de auto ter beschikking stellen aan de werknemer (jij dus)

2) de kosten en opbrengsten van de auto in de BV.

 

1) Als werknemer dien je de bijtelling verrekend te krijgen op je loonstrook, dus de werkgever (de BV) telt € 715 per maand bij je inkomen en draagt daar belasting over af (loonheffing).

 

2) daarnaast dient de BV lease te betalen, en alle kosten ook over het deel waar je prive voor rijd. Deze kosten zijn aftrekbaar voor het resultaat, en verrekening van de BTW.

 

Wat je factureerd aan je klanten is een opbrengst en zal ten goede van het resultaat van de BV geboekt dienen te worden. Dus ook de KM vergoeding van het voertuig.

 

De BV trekt dus af, alle kosten, afschrijving en lease en telt bij de opbrengst van de kilometers. Tezamen met het totale resultaat van de BV zal dit verrekend worden met vennootschapsbelasting voor de BV.

Link naar reactie
  • 0

Als je onder de bijtelling wilt uitkomen moet je door middel van een kloppende kilometerregistraie kunnen aantonen dat je minder dan 500 km per jaar prive rijdt en niet door middel van een bijtelling.

 

Leasen is zeker voordeliger omdat alle leasekosten direct in de verlies en winstrekening ( dus kostenrekening ) komt van de BV en dit dus je winst drukt. Wanneer je een auto koopt daalt sowieso je liquiditeit een heel stuk en komt deze op de balans te staan en alleen de afschrijvingskosten komen in de verlies en winst te staan.

Jonge bedrijven raden ze dan ook aan om te leasen en niet te koop omdat dit je liquiditeit niet aantast en wel je kostenpost verhoogt zodat je winst lager wordt en je dus uiteindelijk minder belasting hoeft te betalen.

 

Groeten,

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

:-[ lease en afschrijving, ik zou beter moeten weten.

 

Afhankelijk van de lease vorm (operational of financial) heb je geen afschrijving.

 

Operational, is een soort huur lease maatschappij is eigenaar, lessee?? kan na afloop van de looptijd eigenaar worden door de restwaarde aan te schaffen. Alle kosten komen ten laste van de W&V rekening.

 

Financial, is een vorm van financiering, al dan niet met een restwaarde. De lesee wordt eigenaar. Afschrijving komt ten laste van de W&V rekening alsmede de rente op de financiering.

 

Of leasen (en welke leasvorm) verstandig is is afhankelijk van je financiele positie.

 

Als je de auto voor 4 jaar least betaal je dus € 43.152 excl. restwaarde. om de auto naar je toe te kopen, of in te ruilen.

 

Als je de auto financial least zal je ongeveer hetzelfde betalen met dien verstande dat de inruilwaarde ten goede van de BV komt. + dat de afschrijving ongeveer 8200 per jaar is wat ten laste komt van het resultaat van de BV.

 

Als bijvoorbeeld die 39000 geen grote aanslag op het vermogen van de BV is, kan het interesant zijn "contant" te kopen. De afschrijving blijft 8200 en je betaald niet tenminste 43000 voor dezelfde auto.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Harstikke fijn, tot zover al bedankt voor de reacties! Het enige is dat ik het zelf nog niet helemaal duidelijk heb......mijn conclusie was nl. dat ik nu eigenlijk enorm veel betaal voor een auto; je betaalt de kosten vanuit je BV. ...ook al drukt dat de winst...reken dan je belastingvoordeel maar uit, dan nog steeds betaal je aardig. Daarnaast heb je de bijtelling en betaal je dus vanuit je loon. Kortom, als ik even vluchtig netto doorbereken:

 

900 euro 'kosten' in de BV....dat is netto (als ik het zou verlonen) zo'n 450 euro. Daarnaast de bijtelling op het inkomen a 715 euro, is netto zo'n 300 euro. Kortom, dan betaal ik toch 750 euro voor de auto?

Dat is m.i. zo'n 10.000 in het jaar. Als je voor die 10.000 euro een auto 2e hands koopt (leuke audi a4 heb je net voor dat geld), en je verhuurt hem desnoods aan je BV, dan kun je er op papier zelfs nog aan overhouden.

 

Kortom, als ik zo reken dan lijkt leasen juist heel prijzig. Daarom hoop ik dat één van jullie juist aan kan geven dat ik met mijn leaseauto de juiste beslissing heb genomen ;D

 

één ding is me wel duidelijk; ik hoef geen eigen bijdrage te administreren want dat lost het probleem niet op. Nogmaals, bedankt dus al tot zover!

 

hoop dat jullie hier nog een mooie reactie op hebben!

 

groet, Wilco

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard betaal je aardig wat aan kosten voor de leaseauto, maar dan rij je ook een mooie nieuwe auto. En alles wat je aan de auto betaald verlaagt je winst weer waardoor je dus minder belasting betaald en die winst zou een stuk hoger liggen wanneer je een auto voor 10.000 euro zou kopen en op de balans zou komen te staan waardoor je dan weer een stuk meer aan belasting zu betalen en je nooit dezelfde auto kunt rijden.

Je moet natuurlijk ook kijken naar wat je zelf wilt. Wil je een mooie vrij dure nieuwe auto kopen, dan is leasen zeker een goede optie en als je dat niet zoveel uitmaakt en je net zo goed en klein 2e handse wilt rijden dan kun je misschien beter een goedkope auto kopen.

 

Patricia Visser

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.