• 0

Grootboek via excel?

Hallo allemaal,

 

Ik heb sinds 6 dagen een eenmanszaak en probeer nu over vanalles zoveel mogelijk te weten te komen.

 

Ik ben eigenlijk op zoek naar een grootboek-format voor excel o.i.d.

Ik heb veel programma's gevonden om te downloaden, maar gezien ik echt een beginner ben, wil ik graag klein en simpel beginnen.

 

Heeft er iemand zo'n voorbeeld grootboek in excel voor me?

 

Alvast heel erg bedankt !!

 

Jaims

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor het compliment. Ik moet helaas wel zeggen dat ik wachtwoorden nooit weggeef. Ik heb 1x de fout gemaakt om dit wel te doen. Disclaimer werd weggehaald en er werd vervolgens geld voor gevraagd.

 

Houd je er wel rekening mee dat de wachtwoordbeveiliging van Excel niet echt veilig is? Er zijn echt honderden applicaties verkrijgbaar die het wachtwoord zo verwijderen of aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

Houd je er wel rekening mee dat de wachtwoordbeveiliging van Excel niet echt veilig is? Er zijn echt honderden applicaties verkrijgbaar die het wachtwoord zo verwijderen of aanpassen.

 

Ontsleutelen van een Excel bestand duurt even, maar als het belang groot genoeg is (lees geld), zijn er maar een paar beveiligingsmethoden (protocollen) die echt veilig zijn. Een versleuteld Excel of Word bestand beschermd tegen de gelegenheidsdief. Meer niet.

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Link naar reactie
  • 0

Een versleuteld Excel of Word bestand beschermd tegen de gelegenheidsdief. Meer niet.

 

Precies, daar is het ook voor bedoeld. Bescherming tegen de gelegenheidsdief.

 

Ik heb ook niet echt de illusie dat het niet te kraken is. Maar dat wil niet zeggen dat ik het dan

maar wagenwijd open moet zetten :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ging zojuist heel enthousias het bestand bekijken. Ik ben alleen bang dat er een verkeerde versie van online staat. Het bestand is namelijk bijna helemaal leeg. Er staan geen grootboekrekeningen in en geen formules (die bijv alle btw bedragen bij elkaar optellen of de resultatenrekening samenstellen) . Verder wacht ik nog even op de handleiding, is die al bijna af?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met een afstudeeronderzoek naar de kwaliteit van spreadsheets.

De resultaten stemmen mij tot nu toe niet vrolijk: 2-5% van de cellen van elk excelbestand bevat fouten.

Daarnaast heeft excel nog een flinke hoeveelheid extra nadelen.

Mocht vlouisa daarin zijn geïnteresseerd dan wil ik wel een keer een spreadsheetaudit doen op dit bestand.

 

Johan

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Avelache,

 

Er staat geen verkeerde versie online. Het grootboekrekeningschema dien je zelf in te vullen, aangezien dit per bedrijf natuurlijk anders is. Dit moet je eerst doen in het tabblad "rekening schema". Daarna moet je (eenmalig) de betreffende rekeningen in het tabblad "Balans" en het tabblad "Resultatenrekening" zetten. Voor een volledige beschrijving verwijs ik even naar de oude handleiding. (Aangezien de nieuwe handleiding nog niet af is)

 

En de formules zijn niet zichtbaar maar ze zijn er wel degelijk (dat heb ik zo ingesteld). Even de handleiding lezen en het wordt je dan hoop ik duidelijk...

 

Als bijlage heb ik de oude handleiding (versie 0.1) bijgesloten.

Dan heb je in ieder geval een idee hoe het ongeveer zou moeten werken.

 

Groeten,

Victor

EasyAdmin_v0.1_Handleiding.pdf

Link naar reactie
  • 0

Hi Victor,

 

Ik moet zeggen dat ik fan begin te worden van je bestand! Heb de handleiding erop nageslagen en wat testdingetjes erin gezet en volgens mij is het voor mijn bedrijf zeer bruikbaar. Wel heb ik nog een vraag: ik heb de beveiliging voor wat betreft de macro's verlaagd en die worden ingeladen, maar je hebt ook een balk aangemaakt met o.a. maandfacturen, incassofacturen. Die werken alleen niet.... is dat de bedoeling of moet ik hiervoor nog iets anders omzetten?

 

Ik wacht in ieder geval met smart op jouw nieuwe handleiding.

 

Keep up the good work!

Link naar reactie
  • 0

He Victor,

 

Ik heb 1 vraag en 1 wellicht verbeterpuntje.

 

In het tabblad verkoopfacturen, kolom te laat, klopt de berekening volgens mij niet: volgens mij rekent excel nu als volgt:

Huidige datum - verkoopfacturen_betaaldatum. Volgens mij zou de formule moeten zijn:

betalingen_datum- betalingen_betaaldatum. Klopt dat? Of doe ik iets verkeerd?

 

Het verbeterpuntje heeft betrekking op het blad debiteuren. Het blad debiteuren baseert zich op het tabblad relaties en laat dus zodoende naast debiteuren ook crediteuren zien. Dit zou je kunnen voorkomen door in het tabblad relaties in een kolom aan te geven of het een crediteur/debiteur of beiden betreft (bijv dropdown listbox). De relaties met het kenmerk 'debiteuren' en 'beiden' kan je dan terug laten komen op het tabblad debiteuren. De crediteuren ben je dan mooi kwijt ;-)

 

groeten,

Marlous

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Marlous,

 

Volgens mij gaat het goed. De formule is inderdaad:

huidige datum - verkoopfacturen_betaaldatum. En dan alleen als er een

openstaand bedrag is, anders is te laat leeg. Je wilt toch juist alleen

weten hoeveel dagen, na de betaaldatum, een factuur open staat? Het is volgens mij niet relevant

of en wanneer er deelbetalingen zijn geweest, of begrijp ik jou nu verkeerd?

 

Voor wat betreft het verbeter puntje, daar moet ik even over nadenken of dat

handig is. Ik denk op zich dat het wel handig is alleen loop je dan wel het gevaar

dat je dan per ongeluk relaties gaat missen in de debiteurenlijst.

 

Als je vooraf gaat zeggen dat relatie X alleen crediteur is en je boekt toch een

verkoop factuur op relatie X dan zou je hem dus niet in de debiteurenlijst zien,

ook al is ie, vanwege zijn verkoop factuur, dan feitelijk wel een debiteur.

 

Ik ben het wel met je eens dat het overzichtelijker is... Ik ga er even

over nadenken of en hoe ik dit kan aan vliegen. In ieder geval bedankt voor

het meedenken.

 

Victor

 

Link naar reactie
  • 0

O ja, en die balken bovenin (met incasso facturen enzo). Daar moet ik

ook nog wat op verzinnen. Dat is een balkje die ik ooit in een oude versie

heb gebruikt. Ik krijg hem alleen niet meer uit het werkblad gesloopt :-)

 

Hij doet inderdaad in ieder geval niks :-)

Link naar reactie
  • 0

Aha, ik ben er al achter voor wat betreft die data. Ik had niet zulke handige

data gebruikt als voorbeeld voor mezelf. Toen kwam er een denkfout achteraan...

en was ik lost. Ik ben er nu uit en ik kan jouw redenatie volgen.

 

Volgens mij zou je die balken bovenin weg kunnen krijgen door bij beeld -> werkbalken ->

EasyAdmin te verwijderen. Ik heb ze in mijn bestand naar aanleiding van jouw verhaal

dat ze geen doel hebben eruit gehaald. Dus dat is het proberen waard :-)

 

groeten,

Marlous

Link naar reactie
  • 0

O ja, en die balken bovenin (met incasso facturen enzo). Daar moet ik

ook nog wat op verzinnen. Dat is een balkje die ik ooit in een oude versie

heb gebruikt. Ik krijg hem alleen niet meer uit het werkblad gesloopt :-)

 

Hij doet inderdaad in ieder geval niks :-)

 

Victor,

 

Deze werkbalk lijkt aangemaakt te worden door VBA code. Je zal dan ook de code moeten zoeken die de werkbalk aanmaakt.

Helaas kan ik de VBA code niet inzien omdat deze is beveiligd met een wachtwoord.

 

Als je wil kan ik dit voor je doen, heb ik alleen wel het wachtwoord nodig.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Hier de nieuwe versie van EasyAdmin (versie 0.2)

De handleiding zit er nog niet bij want die moet ik nog even aanpassen.

Deze zal ik, zodra hij klaar is, ook uploaden.

Groeten,

Victor

 

Hoi Victor,

 

Ik werd best vrolijk toen ik jou berichten zag en heb je bestand opgehaald.

Voor het gemak maar de handleiding uit v 0.1 en de screenshot van v 0.2 in het zip geplakt.

Omdat ik binnenkort ga beginnen en nog geld moet "sparen" voor Snelstart ga ik proberen hiermee te beginnen.

Dit omdat de accountant ook Snelstart gebruikt, maar om te beginnen lijkt dit me wel geschikt.

 

Kennis gaat morgen kijken of het bruikbaar voor mij is omdat ik geen ervaring heb met boekhouden.

 

Groetjes Enrico

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hier de nieuwe versie van EasyAdmin (versie 0.2)

De handleiding zit er nog niet bij want die moet ik nog even aanpassen.

 

Deze zal ik, zodra hij klaar is, ook uploaden.

 

Groeten,

Victor

 

 

Hallo Victor,

 

Ik wil de sheet ook graag gebruiken. Ziet er goed uit. Heb je de handleiding voor de nieuwe versie al af? Ik zou er blij mee zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Excel kan prima dienen voor simpele boekhouding echter overweeg ook eens het boekhoudprogramma speedbalance, daarmee kun je ook werken als je Excel snapt en is toch echt een stapje verder....

 

Het beste van speedbalance.... helemaal gratis.... en gratis is een ander woord voor.... GEWELDIG toch... ;D

 

Hier helemaal gratis te downloaden, ik gebruik dit nu als starter anderhalf jaar probleemloos en doet alles wat ik wil...

 

http://www.speedbalance.nl/

Link naar reactie
  • 0

In Excel boekhouden kan PRIMA! Ik gebruik sinds begin dit jaar <Mod edit: linkspam > en dit pakket werkt ECHT anders.....ik ben zelf geen boekhouder en dat schijnen andere pakketten welleens te vergeten.

Ik geef eens in de zoveel tijd dit programma aan m'n boekhouder en die maakt daat zo 1-2-3 de stukken uit op, ideaal.

je kan het in ieder geval 30 dagen testen <Mod edit: linkspam> om het te vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een kleine opmerking met betrekking tot de beveiliging. Ik heb het idee dat veel mensen hier de excel-betanden opslaan op hun PC. Daar is op zich niets mis mee, maar denk dan wel aan de veiligheid daarvan. Mijn schoonvader heeft een brand gehad en dan is dus alles weg als de beveiliging niet goed geregeld is.

 

Ik wil jullie dus graag wijzen op een programma dat ik gebruik om het excelbestand ook direct met het internet te synchroniseren. Hiervoor gebruik ik dropbox. Dit is een programmaatje dat een mapje plaatst op je computer, hierin kun je dan weer nieuwe mapjes maken en hier bestanden inzetten. Deze map synchroniseert Dropbox met internet (over een 256-bit versleutelde verbinding). Mocht je nu een calamiteit krijgen dan staat het in ieder geval daar nog.

 

Dropbox is gratis, je kunt het downloaden via deze link [mod-edit: geen affiliate-links naar dropbox svp] of meer lezen op www.dropbox.com. Een bijkomend voordeel is dat je de mapjes kunt delen met andere dropbox-gebruikers (bijv. je accountant) of familie. Ik zou zeggen, proberen kan geen kwaad.

 

Kortom: Je zet je belangrijke (excel)betanden in je dropbox en dropbox doet de rest.

 

Het werkt behoorlijk simpel, maar als er nog vragen zijn dan kan ik die ongetwijfeld beantwoorden. Zoals waarschijnlijk gebleken is ben ik behoorlijk fan :D

Link naar reactie
  • 0

Niet zo netjes om hier je persoonlijke referal van dropbox neer te zetten. Zo heb jij voordeel bij elke klik.

Lijkt me tegen de regels van HL.

 

Oke, wist ik niet en hierbij mijn excuses. Toch vind ik het zelf een beetje raar, ik probeer mensen te helpen met hun back-up. Het is inderdaad waar dat als je het via die link download, ik meer ruimte krijg, maar dat is alles. Ik zag het een beetje als win-win omdat er voor de downloader niets veranderd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.