• 0

omzetbelasting als investering?

Ik heb samen met m'n vennoot in 2006 besloten een bedrijf te starten.

 

In 2005 hadden we al wat omzet gedraaid, maar toen hadden we geen bedrijf en niet de intentie er één te starten. We hadden daar toen geen omzetbelasting over afgedragen.

 

Toen we in 2006 besloten een bedrijf te beginnen, besloten we het meteen goed te doen. We hebben toen de omzetbelasting van 2005 betaald.

 

Wij zien deze betaling van belasting als een investering. Deze was immers noodzakelijk om ons bedrijf (netjes) op te starten. Dit hele verhaal is ook goed aannemelijk te maken.

 

Mogen wij onze investering aftrekken van de winst van '06?

 

En nog een klein vraagje: We hebben in 2004 ieder een laptop gekocht voor onze studie. Deze gebruiken we nu veelvuldig voor ons bedrijf naast de studietaken. Kunnen we hier ook nog iets mee voor de IB? (het gaat om laptops van 3K ieder die nog zeker tot '08 meegaan).

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zover ik weet is omzetbelasting tijdvak gebonden. Ik neem aan dat je over 2005 een suppletie aangifte hebt gedaan en op de naheffingsaanslag de BTW hebt afgedragen? Of heb je deze in 2006 opgegeven als BTW op aanloopkosten? BTW kan zover ik weet nooit in je resultaat worden meegenomen en vormt ook geen investering tenzij je de inspecteur zo gek krijgt dit als goodwill te beschouwen zodat je erop kunt afschrijven. Ik neem aan dat het om een substantieel bedrag gaat en vraag me af waarom je dit in 2005 niet hebt opgegeven? Als je namelijk BTW op een factuur zet ben je altijd verplicht deze af te dragen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Wij zien deze betaling van belasting als een investering. Deze was immers noodzakelijk om ons bedrijf (netjes) op te starten.

 

Je bent wettelijk verplicht je bedrijf netjes op te starten. Het niet opgeven van BTW is een misdrijf. No way dat je het alsnog betalen van BTW die je sowieso had moeten betalen als investering zult kunnen hard maken.

 

Dit hele verhaal is ook goed aannemelijk te maken.

 

Laat maar horen! :)

 

Als je namelijk BTW op een factuur zet ben je altijd verplicht deze af te dragen.

 

Sterker nog - als je geen BTW-nummer hebt mag je niet eens BTW op een factuur zetten...

Link naar reactie
  • 0

Beetje vaag verhaal,

 

Als je bij KvK inschrijft (met terugwerkende kracht), zal je van de belastingdienst een formulier startende ondernemer krijgen, krijg je die niet downloaden en insturen.

 

De belastingdienst gaat dan je belastingplicht bepalen (aan de hand van de ingevulde gegevens), als je door de belastingdienst BTW plichting wordt geacht kennen ze je een BTWnr toe en sturen een uitnodiging tot het doen van aangifte kan op papier of digitaal, deze zou dan gaan over boekjaar 2005, en 2006. Ieder apart.

 

Ik neem gemakshalve aan dat je aangifte hebt gedaan? Dan betaal je de BTW over je omzet verminderd met de voorheffing (BTW betaald op kosten met een zakelijk karakter).

 

Maar wat bedoel je met ik zie de betaling als een investering? BTW betekend belasting toegevoegde waarde oftewel je verkoopt iets voor de prijs wat jij wilt vangen en daarboven reken je BTW. Dus niks investering.

 

Voor de BTW ben je gewoon een loket je int en verrekend met de betaalde BTW.

 

@ Stien, als je voor de BTW in de K.O. regeling valt dan hoef je als ondernemer geen BTW te betalen, het bedrag van de K.O. (maximaal 1345 per jaar) MOET je dan optellen bij je winst. Dus in dat geval moet je zelfs BTW als winstverhogende factor in je verlies en winstrekening opnemen.

 

Investeren echter is een balans post, fiscale waardevermindering over deze investering (de afschrijving) mag je in mindering brengen op je resultaat. Investeringen zijn aanschaffingen van duurzame aard (inventaris, vervoersmiddelen en ga zo maar door).

 

Stien hoe zou de inspecteur BTW als goodwill moeten zien, daar ben ik wel benieuwd naar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.