• 0

liquiditeitsprobleem bij omzetgroei

Hallo allemaal,

 

Ik heb eind 2005 een winkel overgenomen samen met een compagnon, deze winkel draaide een matige maar stabiele omzet.

vanaf het moment van overname is de omzet enorm gestegen, verdubbeld zelf.

alle prognoses zijn ook gebaseerd op omzetten uit verleden, natuurliijk rekening houdend met de toekomst.

door die omzet stijging en een paar tegenvallers is de liquiditeit een drama.

mijn compagnon is na een jaar uit de zaak gestapt en ik ben alleen verder gegaan.

ik heb opnieuw een prognose op laten stellen en daar kwam uit dat de zaak zeker levensvatbaar is.

de omzet is ook het eerste kwartaal met 32% gestegen en het blijft gewoon goed druk.

naar mijn idee doe ik alles om het probleem op te lossen en er komt ook genoeg binnen, maar door de achterstanden en de daarbijbehorende rente's lijkt het of er geen einde aan komt, ik heb zelf al maanden geen loon gehad.

ik zit bij een grote inkoop organisatie aangesloten.

heeft iemand anders ook dit probleem of gehad en hoe is dit opgelost?

heeft iemand tips hoe ik hier nog beter mee om kan gaan en dit zo snel mogelijk op te lossen.

de bank heeft goed meegewerkt en heeft de aflossingf met een jaar bevroren.

 

graag zie ik jullie reacties te gemoet.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ben best bereid je te helpen om inzicht in een en ander te krijgen. Kan echter geen persoonlijk bericht of email naar je sturen omdat die gegevens niet zijn ingevuld.

 

Om het liquiditeitsprobleem te "tackelen" is echter veel meer informatie nodig.

 

Indien je geinteresseerd bent neem dan maar even kontakt met me op.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Door op dit im_off.gifsymbool te klikken opent zich een scherm om een pb te sturen.

 

Liever heb ik echter dat we deze bezoeker voor zover zijn privacy dat toelaat via het forum te helpen. Mensen die in dezelfde problemen zitten kunnen dit topic later raadplegen voor tips.

 

Persoonlijk heb ik het idee dat john er teveel voorraad op na houd tegen een te lage omzetsnelheid.

Ondanks de groei van 32% die dus blijkbaar niet voldoende in het laatje brengt.

Enkele vragen aan john

Heb jij jij je assortiment de afgelopen tijd uitgebreid hebt ?

Is je voorraad aanmerkelijk gegroeid ?

Kun je de bestelfrequentie opveoren zonder dat de kosten toenemen.

Ik denk aan mimimum order bedragen cq gratis levering.

Heb je gekeken of je misschien enkele producten in het assortiment hebben die minder renderen ? (lees liggen te lang op de plank)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik werk eigenlijk niet met voorraad, alleen beetje woonaccesoires.

Alles wordt voor de klanten besteld.

De omloopsnelheid is ongeveer 4 weken, tenzij een product niet op voorraad is.

 

Je schrijft dat je mer info nodig hebt, kun je aangeven wat zoal.

dan kan ik de info geven die je nodig hebt.

gr john

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp iets niet helemaal.

Je omzet groeit met 32%, dus dan zou je winst met dezelfde ratio of meer moeten groeien. Toch lukt het je niet in te lossen op oude schulden.

Je hebt geen extra voorraad, wel zet je meer in in het assortiment zoals je dat al had.

Overigens begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld met omloopsnelheid als je zelf zegt geen voorraad te hebben maar uitsluitend op basis van bestellingen te verkopen.

Dus ondanks de stijging zijn er dus ook kosten meegestegen anders zou je in moeten kunnen lopen als het gaat om openstaande rekenening cq vaste lasten.

 

Vraag is voor mij dan, waar zit het lek in, waarom lopen je kosten gelijk mee met je omzetstijging ?

Wat zegt je boekhouder van deze cijfers ?

Ik begin mij af te vragen of je wel voldoende marge hebt op jouw producten ?

Link naar reactie
  • 0

hallo, marge stond vorig jaar zeker onder druk, was ook lager dan verwacht.

toen ik ben gestart had ik een compagnon, daarbij is een hoop fout gegaan dus het is moelijk in te schatten of de gerealiseerde marge wel de werkelijke marge is, ik denk dat deze op een bepaald moment lager was dan uit de cijfers bleek, ik laat nu over het eerste kwartaal ook tussentydse cijfers maken om te kijken of de marge nu beter is, aan de calculatie van mijn orders ligt het niet, want we rekenen alles na inkoop verkoop, dit ziet er elke keer weer goed uit op een paar kleine details na.

ik moet er bij zeggen dat mijn toenmalige compagnon er een behoorlijke bende van heeft gemaakt, denk aan huur achterstand en achterstand bij de inkoop organisatie, hier lopen we inmiddels weer wat op in maar dit betekent dat er op de rekening geen ruimte vrij komt en dat elke keer weer in het maximale van mijn rekening courant zit.

we lopen dus wel wat in met de achterstanden maar het gevoel zegt steeds van niet.

mijn accountant zegt dat ik moet bezuinigen en rustig aan moet doen met de uitgaven, nou dit is inmiddels aan alle kanten gedaan en weet niet wat ik nog meer meot doen, ik heb steeds het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, maar wat?

 

john

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie doet de boekhouding ? Een accountant ?

 

Doe je zelf de boekhouding, of laat je alles aan anderen over ?

 

Zou je antwoord kunnen geven op de volgende vragen ?

Wat heb je aan maandelijkse vaste lasten

Wat heb je aan maandelijkse variabele kosten

Wat heb je aan omzet per maand

En wat is het verschil dan tussen de inkomsten en de uitgaven.

Zit je soms ergens fout met een BTW berekening ofzo ?Je hoeft niet met excacte cijfers te komen, als de verhoudingen maar kloppen

Link naar reactie
  • 0

Heb je (eventueel via je inkooporganisatie, maar er zijn ook andere clubjes) eens je situatie vergeleken met een vergelijkbare winkel aan de andere kant van het land? Dat is waarschijnlijk geen directe concurrent van je waardoor je beide elkaar kunt helpen. Zo zie je welke kostenposten uitschieters zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

JohnDec

 

Ik ken je probleem wel een beetje ik zie die situatie ook aankomen, bij mij zit het vooraal in enorme uitbreidingen binnen het assortiment was mijn aller eerste bestellinn bijv 10k(om de winkel te vullen) Is het nu 10k omdat ik met folders werk, Dit komt mijn omzet zeker tengoede maar mijn krediet begint zijn plafond te bereiken.

Hier even de groei van mijn rekeningen bedragen zijn ter indicatie procentueel klopt het redelijk

10k1e factuur 3k 3k 3k 4k 6k 8k komende 10k daarna weer 3/4k

Ik moet duurste factuur zien te overleven en dit wordt omstreeks moederdag belangrijke periode in mijn branche

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over omzet maar hoe zit het met de marge? Met andere woorden, als je omzet flink stijgt maar de marge (verkoop - inkoop) daalt door uitverkoop of acties, schiet je er weinig mee op. Als dan ook je variabele kosten stijgen om de hogere omzet te generen (reclame, extra personeel enz.) raak je juist in een negatieve spiraal.

Ooit het boekje "ondernemer zijn, ondernemer blijven" gelezen door Ed Nijpels, dat was voor mij een echte eye opener.

 

Stategie waar veel ondernemers niet aandurven maar die vaak erg goed werkt is het simpelweg verhogen van de prijzen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

vorig jaar is het met balansen vermoedelijk mis gegaan,

mijn toenmalige compagnon deed dat soort dingen altyd, nu doe ik het zelf, in november is de eindbalans opgemaakt hier kwam niet een goede marge uit, teminste deze lag ager dan het landelijk gemiddelde, echter toen ik de balans per 31-12-2006 opmaakte kwam er een nog lgere marge uit 10% lager dan in november, volgens mijn accountant komt dit omdat er nooit een goede balans is gemaakt, volgens hem waren de cijfers nog slechter voor november en hebben we juist de boel wel iets verbeterd omdat er nu wel een goede balans is gemaakt.

we hebben in alles gesnoeid wat betreft onkosten denk aan reclame deze kosten waren echt giga hoog en zo zijn we echt abj langs gegaan.

Wat betreft de prijzen die we hanteren, deze komen uit zoals het moet zijn, grote actie heb ik niet heel vaak, vier keer per jaar een week actie, maar als er zo'n actie is dan werken de leveranciers ook goed mee en krijgen we extra inkoop korting.

vorig jaar is er te veel geinvesteerd in de winkel en nu zit ik aan de max op de rekening, zodra er weer geld binnen komt valt dit in een diepe put en is het weer weg.

als een klant komt en een grote order plaatst weet ik niet hoe ik dat moet doen.

acterstanden lopen op dit moment niet veel meer op maar er staat nog genoeg open huurachterstand en bij de inkoop organisatie.

ik weet niet wat ik moet doen om de liquiditeit omhoog te krijgen, mijn accountant geeft aan dat dit wel een jaar kan duren, dit snap ik alleen mis ik de info wat ik moet doen om het op te lossen, prijzen verhogen kan niet bij alle producten omdat ik heel veel met vast gestelde verkoop prysen werk.

 

 

john

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je spreekt over vastgestelde prijzen, heb jij die zelf vastgesteld op worden die advies prijzen door de inkooporganisatie vastgesteld.

Je geeft zelf aan dat je minder marge draait dan het landelijk gemiddelde voor jouw branche. Ook dat duidt op een te lage marge cq te lage verkoopprijs.

Bedrijven die een lage marge hebben moeten dat compenseren met een hoge omzet, hoe zien jouw omzetcijfers eruit t.o.v. jouw concullega's.

 

Wat er in het verleden is gebeurt zoals veel in de winkel investeren, wat waren die investeringen dan ? nieuw meubilair of andere zaken ?

 

En hoe is het vertrek van jouw compagnon in de boeken verwerkt ?

Hoe is dat fincieel afgehandeld ?

Link naar reactie
  • 0

de verkoop pryzen zijn vastgesteld door de leveranciers, dus daar kan verder niet zoveel aan veranderen. de producten die ik heb liggen ook bij andere winkels.

vorig jaar is er veel uitgegeven aan inventaris en aan assortiment verbetering de vorige eigenaar heeft niet veel meer gedaan in hun laatste jaar.

onze verfmeng machine ging stuk er moest dus een nieuwe komen ook weer 10000 euro.

op zich loopt het lekker maar omdat er zoveel achterstanden zijn ontstaan, gaat al het geld daar heen, en nu de omzet zich zo verhoogd en in dit tempo is er geen ruimte om dat in te kopen.

het is een luxe probleem en daar kom ik niet uit, want de inkoop is ook natuurlijk verhoogd.

dus ik zit aan mijn max op de rekening en zolang dat zo is dsan blijft het probleem denk ik, en ik weet niet hoe ik dat moet doorbreken.

 

john

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

de schuld neemt nu langzaam af, volgens de prognose die mijn accountant heeft opgesteld gaat dit een jaar duren, mits ik de begrote omzet haal en een goede marge haal.

omzet gaat er wel komen, alleen heb ik nu wel een man minder en zit ik aan mijn tax met wat ik aan klanten kan verwerken, ik ga dit jaar 7000000 draaien maar wordt heel moeilijk met het aantal mensen dat ik heb, eentje erbij aannemen is op dit moment geen optie financieel,

ik heb nu 2 man in fulltime dienst en op zaterdag nog een parttimer.

de toekomst ziet er op papier goed uit, maar hoe meer ik verkoop hoe meer ik moet inkopen en blijft het probleem op de bank, het is dat ik bij een inkoop organisatie zit anders had ik niet meer kunnen inkopen, deze trekt 1 keer per week de inkoop van die periode van mijn rekening.

ik heeb een collega ondernemer met het zelfde probleem maar die koopt zelf in, maar heeft dus moeite om te leveren, dit betrft een nieuwe zaak die ook als een trein draait, ook iets te veel succes zeg maar.

 

john

Link naar reactie
  • 0

Op basis van het feit dat je met vaste verkoopprijzen werkt zijn er 2 dingen die moeten gebeuren:

1. Meer omzet

2. Minder kosten, lagere inkoop

 

Dus iemand extra in dienst nemen verdient zich in jouw geval per direct terug? Als je het niet doet beperk je de omzetstijging die je juist nodig hebt.

 

Kan je met je inkooporganisatie niet een betere deal maken? Bijvoorbeeld een maand betalingstermijn?

 

Waarom kan je de inkopen niet vooruit financieren? Dat zit ik me af te vragen. Je draait goed zeg je, dan krijg je toch voldoende binnen om je inkoop te betalen? Het gaat alleen fout als je een te lange betalingstermijn hanteerd of een te korte betalingstermijn voor je inkopen. Stel heel basic:

 

Week 1:

inkoop 1000 <- voorfinancieren

verkoop 3000

 

Week 2:

inkoop 1000

verkoop 3000

 

Dan heb je toch voldoende om voor de volgende week weer te kunnen inkopen? In principe hoef je alleen de eerste week voor te financieren.

 

Als je echter een te lange betalingstermijn hanteerd of the snel je inkoop moet betalen:

 

Week 1:

inkoop 1000 <- voor financieren

verkoop 3000 <- binnen in week 4

 

Week 2:

inkoop 1000 <- voor financieren

verkoop 3000 <- binnen in week 5

 

Week 3:

inkoop 1000 <- voor financieren

verkoop 3000 <- binnen in week 6

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Alle stukjes van je verhaal lezende krijg ik het gevoel dat je gewoon op de goede weg bent.

 

Je hebt een matig lopende zaak veranderd in een goedlopende zaak. Dat lukt lang niet iedereen. Daarnaast heb je een partner gehad die niet aan je verwachtingen voldeed en ben je nu de schade aan het wegwerken die hij heeft veroorzaakt. Zoals je alles beschrijft is dat een lange weg, maar lukt het je wel.

 

Als ook je accountant ervan overtuigd is dat de vooruitzichten goed zijn, heb je eigenlijk alleen een tijdelijk probleem op te lossen. Maar ja, het is wel een geldprobleem en dus niet het makkelijkste.

Afhankelijk van hoeveel geld je nodig hebt en wat je situatie is, is het misschien verstandig eens te kijken naar hoe je bedrijf nu gefinancierd is. Want door de boel te herfinancieren of een investeerder te zoeken, kan soms een heel andere situatie ontstaan.

 

Kun je misschien vertellen hoe je de bedrijfsovername en uittreding van je compagnon hebt gefinancierd. En hoeveel achterstallig financieel onderhoud je op dit moment hebt waar je huidige winsten aan op gaan? En hoeveel je de afgelopen maanden al hebt ingelopen?

Je schreef dat jij al maanden geen salaris hebt gekregen, kom je daardoor prive in de problemen of kun je daar voorlopig nog een mouw aan passen?

 

Met andere woorden: als jij wat meer vertelt over de financiering van je bedrijf kunnen wij misschien meedenken over een oplossing in die richting.

 

In ieder geval succes gewenst de komende tijd.

 

Karen

 

PS: Het kan natuurlijk ook zijn dat jij het gewoon goed doet en dat er op dit moment niets anders opzit dan gewoon nog een jaar keihard werken om de schulden af te lossen. Zonder jou was het bedrijf er nu wellicht niet meer geweest.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

hallo,

ik zit inderdaad bij een franchise organisatie.

De betalings termijn staat op 30 dagen, dus een factuur die ik nu binnen krijg moet ik over 4 weken betalen.

de levertijd waar ik nu op zit naar de klant toe is ook 4 weken soms sneller, de meeste klanten direct naar leveren sommigen via factuur achteraf.

iemand extra in dienst nemen zal zeker lonen ja, vooral omdat de materialen sneller naar de klant toe kunnen, ik werk wel eens met een freelancer, maar dat kost gewoon te veel, vorig jaar ruim 80000 euro. iemand in dienst nemen kan financieel nu even niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap een stukje van je betoog niet, je stelt dat het loont om iemand er bij te nemen maar tegelijkertijd kan dat financieel niet. Waarom niet, als het loont verdient hij toch meteen zijn loon terug + wat extra?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

hallo

 

ja het klopt dat deze zijn loon terug verdient, ik bedoelde ook meer dat zodra de financiele problemen zijn opgelost er ook iemand bij moet komen.

alleen als ik er zelf al een half jaar geen loon aan overhoud hoe moet ik dan zo iemand op dit moment betalen.

ik moet eigenlijk iemand in de einkel erbij hebben en iemand in de buitendienst, want hoe sneller de producten bij de klant zijn hoe sneller ik mijn geld heb.levertyd naar de klant is normaal 4weken op dit moment door drukte zelfs 5 weken.

 

john

Link naar reactie
  • 0

Je houdt nu bijvoorbeeld 2000 euro over. Als je dat betaald aan een personeelslid houdt je inderdaad niets over, maar je moet niet vergeten dat je door je personeelslid meer omzet draait (en nog sneller je geld hebt ook!) waardoor er in de maand hopelijk bijvoorbeeld 5000 over blijft.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Kun je misschien vertellen hoe je de bedrijfsovername en uittreding van je compagnon hebt gefinancierd. En hoeveel achterstallig financieel onderhoud je op dit moment hebt waar je huidige winsten aan op gaan? En hoeveel je de afgelopen maanden al hebt ingelopen?

Je schreef dat jij al maanden geen salaris hebt gekregen, kom je daardoor prive in de problemen of kun je daar voorlopig nog een mouw aan passen?

 

Mijn compagnon heeft mij moeten betalen om er uitstappen.

Door alle toestanden hebben we het eerste jaar geen winst gedraaid.

aan achterstanden praat je over ongeveer 60000 euro, hier loop ik langzaam op in, maar het belangrijkste is dat deze niet groter wordt.

mijn vriendin heeft een inkomen waar we van kunnen rondkomen.

ik zal binnenkort wat gegevens plaatsen waar jullie wat mee kunnen

john

Link naar reactie
  • 0

en wat ik bedoel met voor fincieren is het volgende

 

Rekening courant bijvoorbeeld -30000 is max

huidigestand bijvoorbeeld -25000

 

vastelasten per week 5000

 

inkoop per week 15000

 

het lukt me niet om die stand op de rekening te doorbreken en dit terug te brengen tot bijvoorbeeld -10000

als ik een week heb dat er weinig uitgeleverd word dan krijg ik weer minder binnen, dit gebeurt zodra ik een klant heb waar ik bv 3 dagen werk van heb, dan zakt het saldo direct weer want de rest gaat wel gewoon door.

 

john

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.