• 0

toeslagen (huur- en zorg) bij zelfstandigheid

Hallo,

 

Hopelijk kan iemand mij iets vertellen over de toeslagen van de belastingdienst. Om huur- en zorgtoeslag aan te kunnen vragen heb je de inkomensgegevens nodig. Ik ben zelfstandig ondernemer en dus is mijn inkomen gelijk aan de winst uit onderneming(?).

Volgens mijn IB2006 is de winst uiteindelijk 0. Dit komt met name door de zelfstandigenaftrek. Als ik de 0 als inkomen invul zou ik recht hebben op best veel huur- en zorgtoeslag. Ik vraag me af of dit klopt en wil dit liever niet rechtstreeks aan de belastingdienst vragen.

Mijn vraag is dus of ik hier echt recht op heb en welk bedrag ik nou precies als inkomen zou moeten invullen.

 

Gr JP

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toeslagen zijn gebaseerd op het verzamelinkomen.

 

Volgens mijn aangifte IB is dat voor een eenmanszaak:

 

Verzamelinkomen = Inkomsten uit werk en woning + Voordeel uit sparen en beleggen

 

Inkomsten uit werk en woning bestaat weer uit belastbare winst uit onderneming +overige inkomsten uit werk en woning

 

belastbare winst bestaat weer uit saldo W&V + niet aftrekbare kosten - toevoeging FOR - ondernemersaftrek

 

Verzamelinkomen is dus:

+ saldo W&V

+ niet aftrekbare kosten

- toevoeging FOR

- ondernemersaftrek (zelfstandigen + evt. startersaftrek)

+ overige inkomsten uit werk en woning (loon bij een baas en eigen woning forfait)

+ voordeel uit sparen en beleggen

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn inkomen was afgelopen jaren negatief waardoor ondernemersverlies is opgebouwd. Dit jaar is het inkomen positief maar door toepassing van de ondernemingsverliezen van de afgelopen jaren zal het belastbaar inkomen nul zijn.

Op het aangifteformulier is het belastbaar inkomen positief want de compensatie vindt automatisch plaats door de belastingdienst achteraf.

Mag je dan aannemen dat het verzamelinkomen dan ook automatisch en achteraf nul wordt? En dat hierdoor ook het recht op huur- en zorgtoeslag behouden blijft?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.