• 0

Welke webshop?

Goededag,

 

Als enthousiast ondernemer verkoop ik aan consumenten en ben begonnen met een webshop met easyshopmaker, waar ik geheel niet tevreden over ben.

 

Nu 3 jaar verder, ( en opgezet in 11 landen) ben ik toe aan een goede webshop.

 

Na veel testen met diverse webshops en gesprekken met bedrijven, heb ik een aangepaste versie van oscommerce (link op verzoek) gevonden, waarvan ik denk dat oscommerce voor mij veel gemak en mogelijkheden biedt, met als bijkomend voordeel dat de prijs laag is.

 

Ik lees ook in de forums geen enthousiaste verhalen over oscommerce, dus ben zeer benieuwd wat de meningen zijn en of er betere opties in de markt zijn.

 

Webshop hoeft niet perse voor alle landen tegelijk.

 

Tweede deel van mijn vraag is het verzenden van Nieuwsbrieven ( Dus mogelijkheid in- en exporteren (nu in Outlook)) en de verwerking van alle "foute"adressen en afmeldingen. Ik heb begrepen dat dit met oscommerce niet gaat en beter een "los" e-mailprogramma , of hiervoor een bedrijf kan gebruiken welke e-mail voor ons gaat verzenden.

 

Nu verzend ik via outlook (ong 7000 adressen) en dit is een enorme klus, wat enorm veel tijd vergt en de nodige irritatie.

 

Graag uw mening.

 

Met vriendelijke groet,

 

R. Reinhoudt

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik gebruik OSCommerce in mijn webshop en ben laaiend enthousiast.

Zelf heb ik een technische achtergrond en kan dus de code zelf aanpassen.

 

Het is moeilijk om hierin te adviseren, omdat ik niet weet welke functionaliteiten belangrijk voor je zijn. Wat zijn je wensen?

Verder kan ik niets met de niet enthousiaste verhalen, kennelijk hebben deze mensen niet de moeite genomen om zich écht te verdiepen in de software.

Want naast de standaard functionaliteit is er een grote overdaad aan extra in te bouwen 'plug ins'. Hiervoor is echter wel programmeer ervaring gewenst.

 

Nieuwsbrieven: werkt perfect vanuit OSC. Ik ben zelf groot voorstander van 'plain text' nieuwsbrieven, maar je kunt (ook weer middels plug ins) ook HTML dingen versturen.

Klanten kunnen bij het aanmaken van een account kiezen zich wel of niet te abonneren. Ook weer een plugin maakt het mogelijk dat mensen wel de nieuwsbrief ontvangen, maar (nog) geen account hebben.

Afmelden kunnen klanten zelf via hun account, of de beheerder kan dat doen via de admin functionaliteit.

Foute adressen: die komen 'vanzelf' terug op je afzender email adres, dus na iedere nieuwsbrief even je bestand opschonen...

 

Als je nog meer OSC vragen hebt: laat maar horen.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf erg enthousiast over Virtuemart voor wat betreft de webshop. Zeker in combinatie met Joomla is dit een mooie oplossing. Dat het opensource is, is ook erg fijn.

 

Voor nieuwsbrieven zijn er ook hele goede Joomla componenten om dit proces te automatiseren. Denk hierbij aan automatisch mailings versturen op gezette tijden. Ook zit hier een geautomatiseerde aanmeld/afmeld mogelijkheid op.

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer je om te kijken naar x-cart. Dit kost slechts $200,-.

Hierin zit alles wat je nodig hebt (ook uitgebreide nieuwsbrieven functionaliteit).

OS Commerce raad ik niet aan. Als het dan perse gratis moet zijn, zou ik eerder naar Zencart kijken. Maar eigenlijk zijn deze pakketten alleen geschikt voor mensen met programmeerervaring, of je dient ze in te huren.

 

Succes!

 

Joep

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0

Heb zelf zowel ervaring met osCommerce als Zen-Cart.

 

Beiden zijn open-source en dus gratis en helemaal aan te passen naar eigen inzicht. Moet zeggen dat Zen-Cart wat uitgebreider is qua instellingen die je kan doen in het configuratie gedeelte (admin). Maar ik werk nog niet zo lang met Zen-Cart dus kan er nog niet veel over zeggen.

 

Voor osCommerce (waar ik al wat langer mee werk) bestaan heel veel zgn. contributies. Dit zijn aanpassingen die door gebruikers zijn gemaakt en die kun je gratis downloaden en toepassen op je shop. Enige php/html kennis is daarbij wel handig.

 

Zoals anderen ook al zeiden, e.e.a. is ook afhankelijk van jouw 'programmeer' kennis en hoe uitgebreid je je shop wilt hebben.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben diverse klanten welke tevreden gebruik maken van OSCommerce. Het grote voordeel is dat het opensource is en er veel modules ontwikkeld worden ook specifiek voor de Nederlandse markt. Te denken valt aan IDEAL en TPG koppeling voor verzendingen. Bij veel commerciele pakketten ontbreekt dit juist net.

 

Er is wel een klein nadeel aan osCommerce, je moet toch wel enigzins technisch onderlegt zijn (PHP en MySQL) om het pakket te installeren en modules toe te voegen. Er zijn voldoende partijen die je daarbij kunnen helpen.

 

__________________

Planpro Hosting

(t) +31 (0)20 891 03 68

(e) info[at]planprohosting.nl

(w) www.planprohosting.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij veel commerciele pakketten ontbreekt dit juist net.

 

Dat is wat te generalistisch.

Noem de pakketten waar dit ontbreekt of noem de pakketten waar dit niet ontbreekt.

 

Wat ook niet vergeten moet worden is de support die wordt aangeboden. Bij commerciele pakketten is support mogelijk en bij de open source pakketten ben je afhankelijk van de forums.

CompuBase Drupal CMS

Link naar reactie
  • 0

Voel toch een spreekwoord opkomen bij het lezen van deze draad. Iets met ketel en verwijten.

 

Joeph stelt dat het te generalistisch is om te stellen dat er iets zou ontbreken bij commerciele pakketten en daagt uit met de vraag of genoemd kan worden welke pakketten dit dan zijn of bij welke pakketten het dan niet ontbreekt.

 

Zelf besluit hij dan met de opmerking dat je bij open source pakketten afhankelijk bent van forums en bij commerciele pakketten juist support mogelijk is.

 

Ben zelf een zeer tevreden gebruiker van Joomla! en klanten van mij gebruiken de meest uiteenlopende open source pakketten voor weboplossingen. Mijn ervaring en geluiden die ik van mijn klanten ontvang is dat er goede ondersteuning is, die vaak verder gaat juist dan de commerciele pakketten (ik weet geen namen, dus noem ze ook niet).

 

Het voordeel van open source is niet alleen de gebruikersvriendelijkheid en de lage kosten, maar ook dat er veel mensen zijn die het pakket willen laten werken en steken hier veel tijd in. Probleempunten worden inzichtelijk gemaakt op forums en andere boards, zodat anderen hierop hun visie kunnen geven en de ontwikkelaars de kans om het zo snel mogelijk op te lossen. Commerciele pakketten vinden probleempunten niet het niet wenselijk probleempunten openlijk te communiceren en hierin inzage te geven.

 

Wel geeft deze draad overigens goed aan wat nu o zo belangrijk is bij een pakketselectie. Bedenkt van tevoren goed wat je wilt en wat je in de nabije toekomst verwacht van het pakket. Uitbreiding, functionaliteit, prijs, ondersteuning, enzovoort, enzovoort. Vervolgens kies je een pakket wat het beste bij jou of jouw onderneming past.

 

Succes met shoppen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Wat ook niet vergeten moet worden is de support die wordt aangeboden. Bij commerciele pakketten is support mogelijk en bij de open source pakketten ben je afhankelijk van de forums.

 

Natuurlijk is het ook mogelijk door een webontwikkelaar een shop te laten maken die gebaseerd is op oscommerce (of een ander open pakket), met daarin evt meteen de benodigde aanpassingen.

 

Voor support kun je dan terecht bij je webontwikkelaar, zoiets is essentieel tenzij je zelf de technische kennis hebt om eraan te kunnen sleutelen.

 

Welk pakket geschikt is hangt natuurlijk helemaal af van je toepassing en wensen, maar voor iets als oscommerce is veel verkrijgbaar en er zit een behoorlijk actieve community achter. Mocht je er weinig haast mee hebben kan het lonen te wachten tot versie 3 af is, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dat wel eens lang kan duren.

Link naar reactie
  • 0

Mocht je er weinig haast mee hebben kan het lonen te wachten tot versie 3 af is, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dat wel eens lang kan duren.

 

Dan moet je écht geen haast hebben, want die versie verwacht ik niet voor het nieuwe decennium...

 

Het is een fraaie discussie... Krijg het gevoel van 'Opel is beter!'. 'Nee, Ford is beter!' 'Ik vind dat Toyota beter is'.

 

Zonder een analyse van de wensenlijst van de vraagsteller is zo'n vraag toch niet zinnig te beantwoorden... Een vraag 'welke webshop is het best' is niet te beantwoorden zonder een goede, vakkundige, analyse van de wensen en eisen die men aan een webshop stelt.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Het voordeel van open source is niet alleen de gebruikersvriendelijkheid en de lage kosten, maar ook dat er veel mensen zijn die het pakket willen laten werken en steken hier veel tijd in. Probleempunten worden inzichtelijk gemaakt op forums en andere boards, zodat anderen hierop hun visie kunnen geven en de ontwikkelaars de kans om het zo snel mogelijk op te lossen. Commerciele pakketten vinden probleempunten niet het niet wenselijk probleempunten openlijk te communiceren en hierin inzage te geven.

 

Strikt genomen is veel commerciële e-commerce software ook (grotendeels) open source, want de broncode is openbaar en kan vrij worden aangepast. Verschil met gratis open source software is dat de softwarelicentie van commerciële het niet toestaat om de code van het kernproduct te verspreiden (plugins, hacks en mods zijn doorgaans wel vrij). Veel commerciële softwaremakers bieden ook forums aan en zien deze als constructieve bijdragen aan de verdere verbetering en ontwikkeling van hun producten. Goed bestuderen van een forum vóór aanschaf van software is voor potentiele gebruikers een uitstekende manier om inzicht te krijgen in de software en in de ondersteuning door andere gebruikers en de makers zelf. Zomaar een voorbeeld is www.cs-cart.com.

 

Het al dan niet open source zijn van software zegt overigens helemaal niets over de gebruikersvriendelijkheid. Sterker nog, commerciële software is vaak gebruikersvriendelijker en kwalitatief beter dan OS. Neem een pakket als OS Commerce: dat vind ik echt een draak van een programma, zeker als je het gaat uitbreiden en/of modificeren. Jaren oude spaghetti-broncode met een opstapeling van uitbreidingen die door allerlei jandoedels in elkaar geflanst is. En dan hebben we het nog niet eens over de onbeholpenheid van de interface en het kreupele taalbestand. Natuurlijk, veel is aan te passen en te verbeteren, maar verwacht dus met OS software als OS Commerce en Zen-Cart geen kwalitatief goede "out of the box" webwinkel.

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik ervaring met OScommerce, een heel erg goed programma als je verstand hebt van html en PHP! Zolang je een vrij eenvoudige versie van OScommerce gebruikt is er niks aan de hand!

Echter, de ellende begint wanneer je verschillende Contributies (features) toevoegd aan het programma. Je krijgt dan een mengeling van verschillende codes, juist dit levert veel problemen op.

 

Verder heb ik ervaring met Actinic (actinic.co.uk), een te duur en standaard programma!

 

Easyshopmaker: Een goed / eenvoudig programma, wat voor de beginner goed is!

 

Misschien is ShopFactory (shopfactory.com) iets voor jou. Ik zelf heb hier geen ervaring mee, maar ik lees regelmatig op het internet dat mensen hier tevreden over zijn!

 

Succes met je keuze!

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Strikt genomen is veel commerciële e-commerce software ook (grotendeels) open source, want de broncode is openbaar en kan vrij worden aangepast. Verschil met gratis open source software is dat de softwarelicentie van commerciële het niet toestaat om de code van het kernproduct te verspreiden (plugins, hacks en mods zijn doorgaans wel vrij). Veel commerciële softwaremakers bieden ook forums aan en zien deze als constructieve bijdragen aan de verdere verbetering en ontwikkeling van hun producten. Goed bestuderen van een forum vóór aanschaf van software is voor potentiele gebruikers een uitstekende manier om inzicht te krijgen in de software en in de ondersteuning door andere gebruikers en de makers zelf. Zomaar een voorbeeld is www.cs-cart.com.

 

Onzin, totale onzin. Die "hacks" worden vaak min of meer gegedoogd door de auteur van het software pakket. Als je de licentie er op na leest zal je zien dat er nogal wat haken en ogen aan zitten.

 

Bij niet vrije software ben je altijd gebonden aan een enkele vendor.

 

Dit is in het begin allemaal leuk en aardig, maar op de lange termijn is dit een onacceptabele restrictie.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk, veel is aan te passen en te verbeteren, maar verwacht dus met OS software als OS Commerce en Zen-Cart geen kwalitatief goede "out of the box" webwinkel.

 

Daar ben ik het wel mee eens, beide producten zijn meer geschikt als basis voor een developer om te verwerken in je website, dan als product voor een eindgebruiker.

 

Bij niet vrije software ben je altijd gebonden aan een enkele vendor.

 

Dit is in het begin allemaal leuk en aardig, maar op de lange termijn is dit een onacceptabele restrictie.

 

Dat is natuurlijk ook afhankelijk wat je er verder mee wilt. Ik kan me situaties voorstellen waarbij iemand ergens een closed source oplossing afneemt, en daar tijden mee kan draaien omdat er functioneel niets veranderd.

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan best wel wat bedrijfjes die op basis van "off the shelve" producten deze kunnen aanpassen aan je specifieke wensen. Mijn advies zou zijn om bij zo'n bedrijfje je wensen neer te leggen en van een échte insider advies te vragen over wat voor jou de beste oplossing is. Een voorbeeld is www.shopmin.com

 

Als je geen bijzondere wensen hebt kan een standaardproduct wellicht volledig volstaan, maar misschien heb je ook bijzondere wensen die alleen in bepaalde commerciële pakketten worden aangeboden of heb je zelfs compleet maatwerk nodig. Zorg er vooral voor dat je voor jezelf een helder beeld hebt van de gewenste functionaliteit (nu en in de toekomst).

Link naar reactie
  • 0

Nog even een toevoeging. Heb zelf ervaring met osCommerce en Zen-Cart. Nu merk ik dat je bij Zen-Cart wel minder snel in de code dingen moet aanpassen en je veel meer met behulp van een simpele muisklik kunt instellen vanuit het control panel.

 

Wat betreft de nieuwsbrieven, in Zen-Cart zit een nieuwsbriefmanager, echter deze is vrij beperkt. Er is dacht ik wel een add-on (contributie) voor beschikbaar.

Link naar reactie
  • 0

Van Wehkamp weet ik (ooit eens wat artikelen over gelezen in IT/ Managementmagazines) dat zij echt gigantisch veel hebben geinvesteerd in hun webwinkel. Zo hebben ze bijvoorbeeld een geavanceerde forecasttool geimplementeerd waarmee vrij nauwkeurig de vraag naar producten voorspelt kan worden.

 

De webwinkel van Wehkamp is waarschijnlijk helemaal op maat gebouwd en wil je zoiets zelf ook voor weinig euri's, dan moet je denk ik goed gaan zoeken in de open-source oplossingen die er zijn maar ik denk dat je op een bepaald moment wel flink wat cash moet uitgeven.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft ook te maken met hoe je backoffice in elkaar zit. Bij Wehkamp is de webwinkel gekoppeld aan hun interne systemen, waardoor bestellingen efficiënt afgehandeld kunnen worden. Vaak ga je dan richitng maatwerk.

Als je het voldoende vindt dat je een emailtje krijgt met de bestelling voldoet een off the shelve product waarschijnlijk ook wel.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

En als we dan naar een http://www.haburi.nl of een http://www.wehkamp.nl kijken, wat voor webshops zijn dit dan.

 

Zijn dit aangepaste (geupgrade) standaardwinkels, of zijn deze helemaal op maat gebouwd en is iets soortgelijks niet te krijgen zonder hier veel €€€ aan uit te geven?

 

Dit zijn maatwerkwebwinkels, waaraan waarschijnlijk vele tienduizenden euro's aan gespendeerd zijn. Een site als Wehkamp is helemaal geintegreerd met de backoffice, moet zware traffic verstouwen, zal een complex content management systeem hebben etc. Zou me niks verbazen als daar in de loop der jaren voor 100.000 of (veel) meer aan besteed is.

Link naar reactie
  • 0

Creloaded 6.2 is makkelijk als je alle voordelen van OSCommerce wil, maar niet veel in om alles zelf uit te zoeken , dit is een getunde oscommerce , binnen 10 min draaiend op je server

 

voor nieuwsbrieven is smartserialmail makkelijk, alleen de optie voor niet meer bestaande adressen is er niet, dat is enig minpunt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wehkamp.nl is zeker maatwerk....vanuit zelfs meerdere leveranciers voor zover ik weet.

 

Wat ik wel weet is dat de Wehkamp door Clockwork is opgezet! (zie broncode).

 

Nadeel van OsCommerce en vergelijkbare webwinkels is dat je niet extreem veel onderscheidend vermogen hebt ten opzichte van andere OsCommerce webwinkels. (tenzij je zelf alles goed kan herscripten!)..

 

Een eigen look & feel en usability kan het verschil maken tussen succes en geen succes.

 

Wehkamp.nl heeft niet voor niets voor een eigen ontwikkeling gekozen, ook al weten ze dat er veel meer goedkopere alternatieven zijn, toch?

Link naar reactie
  • 0

Vergelijken van verschillende webshop-programma's is erg lastig. Zelf zoek ik iets dat geen Javascript of cookies gebruikt. Dan gaan

er bij de klant direct allerlei alarmbellen af van Windowsbeveiliging. Een PHP webshop is gewoon klantvriendelijker. Over Ecommerce templates zag ik op internet goede beoordelingen. Zij leveren ook de webshop zonder templates. Het Belgische Webshopkeeper is volgens mijn webdesigner van heel goede kwaliteit.Ook ShopScript lijkt mij wel wat. zij hebben nu ook ideal betaling netzo als webshopkeeper. Xcart wordt ook geregeld genoemd als een goede webshop.Maar die hebben volgens mij geen Ideal module. Over Shopbuilder 6 van Denda ( allemaal bugs en de webshop van het Duitse websoftware bedrijf, dat Shopbuilder maakt, GSsystems, doet het niet eens) en Easyshopmaker staan op internet zoveel slechte verhalen dat ik die buiten beschouwing laat. Er staan op internet wel 1000 ecommerce programmas te koop, maar veel van die buitenlandse programma's hebben te weinig Europese betalings en verzendmogelijkheden. Zij beloven jou allemaal gouden bergen, maar je koopt gegarandeerd een kat in de zak. Zelf wil ik zowel in Nederland als internationaal verkopen. En het design volledig maken met Dreamweaver. Oscommerce, CubeCart en Zencart zijn opensource en hoewel ik het nodige weet van HTML en een beetje PHP wil ik toch gemakkelijk een mooie internationale webshop. Met de genoemde opensource programmas is dat een stuk lastiger. Wat is de beste keuze?

Link naar reactie
  • 0
Zelf zoek ik iets dat geen Javascript of cookies gebruikt. Dan gaan er bij de klant direct allerlei alarmbellen af van Windowsbeveiliging. Een PHP webshop is gewoon klantvriendelijker.

 

Kijk uit dat je geen appels met peren gaat vergelijken. PHP is en programmeertaal die op de webserver draait en HTML uitspuugt naar de browser. In die browser kunnen dan weer javascript of cookies gebrikt worden - dat is volledig onafhankelij vna de op de server gebruikte taal.

 

Een webshop zonder cookies lijkt me trouwens moeilijk haalbaar - hoe wil je het winkelmandje bijvoorbeeld bij houden als dat gedisabled is.

 

Finally - als er van javascript of cookies bellen gaan rinkelen heeft de betreffende bezoeker wel heel strakke security-instellingen. Beide zijn dusdanig normaal en ingeburgerd dat ze in elke browser standaard aan staan. Alleen een behoorlijk psychotische gebruiker met enige kennis van zaken zal dat uitgeschakeldn hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.