• 0

Margeregeling - aantoonbare inkoopsprijs?

Voor een nieuw op te starten bedrijfje wil ik graag vooraf weten hoe de margeregeling door de belastingdienst gecontroleerd wordt.

 

Er zijn geen bonnetjes cq. bewijs voor inkoopsprijzen (goederen worden in hele kleine hoeveelheden bij particulieren ingekocht). Hoe bewijs ik dan mijn inkoopsprijzen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry steekbok001, maar ik krijg niet de indruk dat jij de site van de belastingdienst hebt bezocht. Kijk maar eens op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob07/ob07.html en je weet meer.

 

Overigens ligt de bewijslast bij jou en wanneer jij dan zelf geen bewijs voor inkoop overlegt of de betaling giraal laat plaatsvinden wordt het inderdaad lastig.

 

Desondanks succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Maar natuurlijk heb ik de site van de belastingdienst volledig uitgespit op zoek naar het antwoord, maar kan het gewoon niet vinden (ook niet via de link die je in je reactie zet, want dat gaat alleen over btw).

 

De bewijslast ligt dus bij mij. Maar ik zal dat bewijs nooit kunnen geven. Dus ik zou geen eigen bedrijf kunnen opstarten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Offtopic (!!!!):

 

je hebt helemaal gelijk in je analyse Steenbok, hoe kan iemand het nu over BTW gaan hebben terwijl jij het over de margeregeling hebt. Je conclusie is wel juist ... uitgaande van hetgeen je hier besproken hebt en de omgang met de informatie is het zeker wijsheid om niet te starten ...

 

(het zou bijna ondernemerscabaret kunnen zijn ;D)

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Beste Ard,

 

Jouw reactie is geen antwoord op mijn vraag. Ik vind het dus ook teleurstellend dat je, in mijn niet succesvolle poging om zelf het antwoord op de vraag te vinden, anderen de indruk geeft dat ik 'niet zo slim' ben en dus maar zeker geen ondernemer moet worden.

 

Ik zal mijn vraag anders formuleren, omdat ik niet kan geloven dat ik de enige ben die met dit 'probleem' zit.

 

Ik koop goederen in op snuffelmarkten, braderieën etc. en verkoop deze producten weer door aan andere kopers. Verkoopprijzen zijn natuurlijk wel bewijsbaar, maar de inkoopsprijzen niet. Het verschil van verkoop en inkoop waarover ik belasting moet betalen is dus niet schriftelijk aantoonbaar omdat ik geen inkoopsbonnetjes of bewijzen heb.

 

Hoe gaat de belastingdienst hiermee om?

 

Link naar reactie
  • 0

De prestaties van jouw onderneming zullen snel belast zijn met BTW. De margeregeling (term binnen de BTW) is dan ook van toepassing. Je zult namelijk BTW verschuldigd zijn over het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs. Deze BTW zul je moeten gaan afdragen aan de Belastingdienst en daartegenover staat dat op alle onkosten de BTW afgetrokken mag worden, tenzij het gaat over lunches en zo - die mogen niet.

 

De inkoop van de goederen moet jij aannemelijk maken. Dit kun je doen door zelf kwitanties uit te schrijven of de betaling via de bank te laten lopen. Je bent verplicht een uitgebreide registratie bij te houden van de inkoopprijzen en verkoopprijzen.

 

Meer kan ik je jou er echt niet over vertellen, maar houdt de BTW in de gaten, want die wetgeving zal voor jou het meeste raakvlakken geven. Wanneer het voor de BTW goed geregeld is, is het geen probleem voor de Inkomstenbelasting. Als jij inderdaad ondernemer wordt voor de Inkomstenbelasting, dan zal zeker het BTW ondernemerschap van toepassing worden verklaard (het is namelijk eerder andersom wel BTW en geen ondernemer voor de Inkomstenbelasting).

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat de topic starter zich afvraagt hoe de belastingdienst omgaat me de bewijslast als het gaat om de aankopen.

Volgens mij gaat het slechts om kleine bedragen die misschien wel gewoon zo handje contantje worden afgerekend.

En dat is toch wat anders als wasmachines of tweedehands auto's.

 

Verder is het BTW verhaal alleen van toepassing als de ts een bedrijf heeft en btw plichtig is. Ik vraag me af of de ts zijn inkomsten niet beter onder inkomsten uit overigen kan boeken.

Dan is BTW helemaal geen issue, ik neem voor het gemak aan dat zijn klanten ook particulieren zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste TechNico,

 

Je slaat de spijker op z'n kop. De inkoop gaat om bedragen van 3 á 4 euro per stuk (die ik op zo'n markt bij misschien wel 50 verschillende particulieren inkoop) en in de verkoop zullen die goederen het dubbele opleveren. Dat is dus mijn winst en die zal per maand rond de 500 tot 600 euro uitkomen.

 

Het gaat inderdaad om een niet supergroot bedrag op jaarbasis, maar uiteraard wil ik het gewoon wel legaal doen.

 

Om het op te voeren bij extra inkomsten bij de belastingaangifte heb ik overwogen, maar was er vanuit gegaan dat het voordeliger zou uitpakken als ik een onderneming zou starten ivm de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek.

 

BTW is inderdaad niet de issue en klanten zijn inderdaad ook allemaal particulieren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Steenbok:

 

je hebt helemaal gelijk, ik wil je zeker niet beledigen, e.e.a werkte nu eenmaal op mijn lachspieren.

 

Je bracht namelijk zelf de margeregeling naar voren en vervolgens geef je als reactie op informatie die een ander aanlevert dat hij het alleen over de BTW heeft ...daarom was het voor mij lachwekkend .. de margeregeling gaat namelijk alleen maar over BTW ...

 

Ontopic:

 

ik begrijp uit je andere posts dat je wil proberen om ook voor de inkomstenbelasting als ondernemer gezien te worden. Wanneer je doelstelling is om er een 500 euro per maand mee te gaan verdienen zal het wellicht lastig te worden om het urencriterium te gaan halen (uurtje of 25 per week, dus een 100 a 125 uur per maand)

 

Voor wat betreft de margeregeling: zoals smart al omschrijft jij zult iets aannemelijk moeten maken, dus een kwitantie uitschrijven als je een doos spullen koopt voor 5 euro of een koekoeksklok voor 20 euro. Je zult namelijk waarschijnlijk wel in aanmerking komen voor de kleine ondernemersregeling (voor wat betreft de BTW) alleen zul je ook dat aannemelijk dienen te maken.

 

Het blijft natuurlijk een lastige materie, zeker als je een beetje tussen wal en schip zit met je onderneming (te groot om het nog hobby te noemen en misschien te klein om voor de inkomstenbelasting als ondernemer aangemerkt te worden).

 

Veel succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik heb weer met de vriend gesproken die mij de mij op margeregeling wees. Volgens hem zou ik (gezien de goederen) ook verplicht de globalisatiemethode [EDIT: verwijderd kasstelsel] toe moeten passen.

Dus dan gaat het niet om bonnetjes per stuk, maar om totaal aan inkopen en verkopen.

 

Op de pagina

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-05.html

("Inkoopverklaring gebruikte goederen en dergelijke")

staat dat er voor inkopen onder de 227 euro geen inkoopverklaring hoef uit te schrijven (en per verkoper op de braderieën gaat het bij mij om veel lagere bedragen).

 

Kan ik hiervan gebruik maken in combinatie met het globalisatieregeling [EDIT: verwijderd kasstelsel]?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer een ondernemer veel kasverkeer heeft, mag hij het kasstelsel toepassen. Dit is veelal voor detailisten, marktkoopmensen en andere ondernemers met kleine administraties en veel contante geldstromen.

 

Wel grappig te constateren dat je het raar vind dat ik begin over het BTW onderwerp in deze en dat je nu zelf gaat verwijzen naar een stukje BTW wetgeving, maar dat terzeide.

 

De inkoopverklaring gebruikte goederen voor inkopen onder de 227 euro verplicht jou niet om een verklaring uit te reiken aan degene van wie jij het koopt. Uiteraard moet jij hier wel van een notitie maken in jouw eigen boekhouding. Hier ontkom je zowiezo niet aan, omdat je dit nodig gaat hebben met de verkoop van de goederen. Het verschil hier tussen is belast met BTW, ondanks het feit dat jij het koopt van particulieren en vermoedelijk ook weer doorverkoopt aan particulieren.

 

Zie hiervoor ook weer de site van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-11.html

 

Daarnaast moet jij aannemelijk kunnen maken dat je het goed heb ingekocht. Wanneer je hiervan geen notities maakt, kun je het ook slecht aantonen. Bij verkoop wordt het dan ook weer lastig om te berekenen wat de marge is geweest op het verkochte product.

 

Gelet op hetgeen jij schrijft, lijkt het mij bijna wel zeker dat je BTW ondernemer gaat worden. Ondernemer voor de inkomstenbelasting ga je waarschijnlijk niet redden (dus geen zelfstandigenaftrek), maar de inkomsten zullen waarschijnlijk wel aangemerkt gaan worden als bijverdiensten (wel investeringsaftrek).

 

Voor een nadere uitleg omtrent de verschillende vormen van ondernemerschap moet je dit artikel maar eens lezen: http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html. En let op je bent al vrij snel ondernemer voor de BTW. Wel zul je waarschijnlijk in aanmerking komen voor de Kleine OndernemersRegeling (KOR) en hoef je de BTW niet af te dragen, maar je zal wel verplicht zijn het aan te geven.

 

Succes met uitpluizen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Steenbok,

 

Naar mijn mening moet het bijhouden van een kasboek voldoende zijn. Elke antiek- en 2e handsspullen winkel heeft geen bewijs voor contante aankopen. Een kloppende kas is het bewijs dat de geldstroom en daarmee de in- en verkoop correct worden bijgehouden.

 

M.vr.gr.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Om hier maar even op door te gaan; ik zit met een soortgelijk probleem:

 

Ik ben afgelopen juli een bedrijfje begonnen en ik verkoop vooral tweede hands laptops en onderdelen hiervan. Deze koop ik meestal particulier in voor ca 175 euro en verkoop ze vervolgens weer voor ca 250 euro. Omdat een prijs van 175 euro onder de wettelijke norm van 227 euro ligt hoef ik hier dus geen inkoopverklaring voor te hebben. Ik schrijf voor iedere aankoop een simpel bonnetje uit. Bijv.

 

Inkoop margeregeling

IBM Thinkpad R51

9-10-2009

€175

 

Ook met het kasboek klopt alles en de inhoud van de kas is ook in orde, ik zit nu alleen met een hele administratie vol met handgeschreven bonnetjes.

 

Nu is mijn vraag: Is dit aannemelijk genoeg voor de belastingdienst of moet ik wellicht wat meer toevoegen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.