• 0

welk platform - PHP of .NET?

Binnenkort ga ik starten met de ontwikkeling van een webportal voor dienstverlening. Het functioneel en technisch ontwerp is zo goed als klaar net als het bp. Het platform moet schaalbaar zijn, clustering aankunnen, meerdere DB's aankunnen, etc.

De verwachting is dat op termijn (3-7jaar) 1.000.000 gebruikers bedient worden in europa.

Voordat ik ga starten wil ik goed overwegen op welke basis ik de ontwikkeling laat uitvoeren.

 

Wie gaat er voor welk platform en vooral waarom?

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Binnenkort ga ik starten met de ontwikkeling van een webportal voor dienstverlening. Het functioneel en technisch ontwerp is zo goed als klaar net als het bp. Het platform moet schaalbaar zijn, clustering aankunnen, meerdere DB's aankunnen, etc.

De verwachting is dat op termijn (3-7jaar) 1.000.000 gebruikers bedient worden in europa.

Voordat ik ga starten wil ik goed overwegen op welke basis ik de ontwikkeling laat uitvoeren.

 

Wie gaat er voor welk platform en vooral waarom?

 

 

Ga je de server zelf onderhouden of laat je het beheer over aan een provider? Dat bepaalt voor een groot deel wat je mogelijkheden zijn voor het aantal db's en scripttalen die je kan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Het platform moet schaalbaar zijn, clustering aankunnen, meerdere DB's aankunnen, etc.

 

Weet je zeker dat dit allemaal nodig is? Dit soort eisen worden soms nogal overdreven en kunnen de prijs fors opjagen (zowel ontwerp-, bouw, infrastructuur- als licentiekosten).

 

Is het unieke functionaliteit die maatwerksoftware vergt, of gaat het om aanpassing van cms-pakketsoftware?

Link naar reactie
  • 0

De vraag welke taal te kiezen: PHP of .NET is leidt vaak tot beladen discussies. Echter is een vergelijking tussen PHP en .NET is niet helemaal gelijkwaardig, een vergelijking tussen Java en .NET zou beter zijn.

 

Kiest u voor .NET (of Java) dan levert dit doorgaans gecompileerde code op wat betekend dat de geprogrammeerde functionaliteiten als het waren direct gerunt kunnen worden op het betreffende besturingssysteem. Dit is sneller, voor het afhandeling van PHP bestanden moet de processor eerst de code compileren en kan deze daarna namelijk pas uitvoeren. Doordat het om gecompileerde code gaat kan de programmering niet direct gelezen worden zoals bij PHP (betere bescherming van copyrights) maar er is bovendien ook meer mogelijk in .NET / Java. Het gaat te ver om dit exact allemaal uit te leggen maar een goed advies is dus afhankelijk van het soort programma dat u wenst te bouwen en wie het inderdaad gaan onderhouden.

 

Mijn ervaring is overigens dat PHP programmers goedkoper zijn dan .NET / Java programmeurs (deze verschillen niet zoveel van elkaar qua tarief) maar dat met name de standaard mogelijkheden van .NET (ASP.NET en C#) & Java ook een versnelling kunnen opleveren. De totale kosten van het project kunnen daardoor toch nog vaak in de beurt liggen van hetzelfde project in PHP.

 

Laat je adviseren door een onafhankelijk adviseur die je precies verteld waarom welke taal het gunstigste is voor jouw wensen (daar hebben wij te weinig info voor).

 

Overigens is er op internet veel info te vinden over dit soort vragen.

Slampaq Solutions B.V. - All-round internet partner:

» Content Management Systemen » E-commerce / Webshops » Webdesign » Zoekmachine Optimalisatie » Webapplicaties » Maatwerk software ontwikkeling » Secure Windows ASP.NET hosting «

Link naar reactie
  • 1

Ik zou serieus kiezen voor PHP omdat daar onwijs veel goedkope programmeurs voor te vinden zijn (via online portals). Daarnaast heb ik ervaring met grote ideeen en een hoge investering voor portals... Blijkt vaak meer bezoekers op papier te zijn, dan in werkelijkheid.

 

Mijn advies kies gewoon een standaard open source CMS op MySQL/PHP basis. Laat daar iets mee ontwikkelen en zorg dat als je daadwerkelijk veel bezoekers hebt (dus na 1-2 jaar) het omzetten naar een systeem dat je vanuit de basis ontwikkeld.

 

1 miljoen bezoekers met maand is niet onwijs veel voor een standaard open source oplossing als Joombla, Mambo, Drupal of Wordpress. Dat kan prima.

 

Dus laat het succes van je website de functionele eisen bepalen, niet je businessplan. Ik heb ooit een portal gemaakt met een investering van enkele tienduizenden euro's. Dat viel uiteindelijk tegen en nu zijn we gewoon op een shared server met een open source programma terecht gekomen. Dus afgestapt van onze decicated server, met custom software en mega servicekosten.

 

Dus pas op met hoge investeringen in een systeem dat pas over 5 jaar iets 'aan moet kunnen'. Laat je systeem meegroeien met je bezoekersaantallen. Dus investeer slechts 6 maanden vooruit in een CMS.

 

Dennis

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
  • 0

voor het afhandeling van PHP bestanden moet de processor eerst de code compileren en kan deze daarna namelijk pas uitvoeren.

 

Dit kun je oplossen door een zogenaamde PHP accelerator te installeren, zoals Zend of eAccelerator. Zowieso aan te raden.

 

Met de rest van je bericht ben ik het in grote lijnen wel ongeveer eens.

 

Overigens, wat .NET vs. PHP betreft zou ik persoonlijk geen van beide kiezen, maar Python met Django of Zope3, maar dat is een heel ander verhaal :)

Link naar reactie
  • 0

Het functioneel en technisch ontwerp is zo goed als klaar net als het bp.

 

Huh? Je gaat van functioneel naar technisch ontwerp zonder te weten welk platform je gaat gebruiken?? Dat zijn nou net de dingen die je bij een technisch ontwerp bepaalt.

 

Ik zou je functioneel ontwerp aan een paar (technische) partijen voorleggen en deze vraag stellen aan hen stellen.

 

Zowiezo zijn zulke vragen hopeloos zonder al te veel details. Zeker als je 'details' bestaan uit:

De verwachting is dat op termijn (3-7jaar) 1.000.000 gebruikers bedient worden in europa.

En die 1M gebruikers loggen eens per jaar in op je systeem (1,9 hits per minuut) of 10 keer per dag (6944 hits per minuut) ??? Rest van je kretologie ga ik maar niet eens op in.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is niet zozeer of PHP of .NET maar een open vraag wat een goede keuze is en niet gelimiteerd tot genoemde 2.

De eigen server(s) komen onder eigen beheer te staan dus we hebben volledige vrijheid in software keuze.

Tbv deze dienstverlening hebben we vele pakketten bekeken. Zowel opensource als commerciele pakketten, beide vragen grote aanpassingen die hoge(re) kosten met zich meebrengen, vandaar de keuze op eigen ontwikkeling zodat je e.e.a. volledig in eigen hand hebt.

Uit de discussie blijkt dat we belangrijke informatie vergeten zijn te noemen nl. dat we klanten zullen hebben die van Windows, MacOS of Linux gebruik maken en daarmee de keuzes beperken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is niet zozeer of PHP of .NET maar een open vraag wat een goede keuze is en niet gelimiteerd tot genoemde 2.

 

Beide, en vergelijkbare alternatieven, hebben hun eigen voor- en nadelen.

 

Een systeem als .NET wordt breed gedragen, maar is duurder in bouw en onderhoud. Bovendien valt het mij persoonlijk op dat veel .NET sites behoorlijk traag zijn.

 

Iets als PHP wordt ook breed gedragen, er zijn veel uitbreidingen gratis te downloaden, en ontwikkelaars zijn makkelijker te vinden en goedkoper. Bovendien draait het op alle serverplatforms.

 

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk kiezen voor PHP in combinatie met MySQL.

 

Uit de discussie blijkt dat we belangrijke informatie vergeten zijn te noemen nl. dat we klanten zullen hebben die van Windows, MacOS of Linux gebruik maken en daarmee de keuzes beperken.

 

Als je een pure webdienst bouwt maakt het niet uit wat de klant/bezoeker voor OS draait.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een goede aanvulling:

 

.NET is een framework terwijl php een taal is. Bij .NET ontwikkel je met een taal als vb.NET of c# icm asp.net een website gebasseerd op functies uit het .NET framework. PHP komt met het zendframework als een alternatief hiervoor. Daarnaast is het een idee om niet naar de taal te kijken maar naar een framework. Denk bijvoorbeeld aan Django, Ruby on Rails of symfony. Zeker voor de ontwikkeling van een 'portal' zullen de ingebouwde componenten van een framework van pas komen. Kijk naar de productiviteit en niet naar de performance. Zorg eerst maar is dat je daadwerkelijk 1000k geregistreerde actieve gebruikers hebt :).

 

Daarnaast: ALLE talen zijn schaalbaar. Zolang je met de juiste architectuur werkt..

 

 

Link naar reactie
  • 0

De reacties leveren een goed beeld op van de mogelijkheden en te kiezen groeipad. Ik ga goed bekijken wat producten als Django, etc. kunnen betekenen in de ontwikkeling van het platform. De basis moet volgens planning in 3 maanden af zijn. Ik denk dat Django o.i.d. dat zeker helpt realiseren. Laatst kreeg ik de tip om naar Codecharge te kijken, heeft iemand hier ervaring mee, is dit vergelijkbaar met Django enzo.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je nog in de begin fase zit raad ik je aan om voor nu nog gewoon php te gebruiken.

 

Over het algemeen zijn PHP ontwikkelaars sneller te vinden en vaak goedkoper in kostten.

 

Ook ben je bij .net voor een groot deel gebonden aan Microsoft producten waardoor je TCO omhoog schiet en je keuze qua besturings systemen ook gelijk een stuk krapper wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

Uit de discussie blijkt dat we belangrijke informatie vergeten zijn te noemen nl. dat we klanten zullen hebben die van Windows, MacOS of Linux gebruik maken en daarmee de keuzes beperken.

 

 

Deze toevoeging begrijp ik niet helemaal (helemaal niet). Of het moet zo zijn dat je iets bouwd, wat daarna bij je klanten geinstalleerd wordt op hun (verschillende) infrastructuur, maar dat is dan weer in tegenspraak met het server verhaal.

Wanneer je een Internet toepassing bouwt en toegang daartoe geeft aan je klanten, dan staat dat toch helemaal los van wat voor infrastructuur de klant gebruikt? Of zie ik iets over het hoofd?

 

Voor een dergelijk project zou ik ook kiezen voor een gefaseerde aanpak, start met en pilot, waarin je enige functionele delen kunt aantonen dat het werkt. Ga vandaaruit verder andere functionaliteit toevoegen.

Vriendelijke groet,

Rob Zimmerman

www.laannegen.nl

Link naar reactie
  • 0

Een iets ouder bericht maar wel een interessant onderwerp.

 

Ik zou zelf kiezen voor het Microsoft platform in dit geval. Maar ik ben

benieuwd naar de keuze die je gemaakt hebt en of die bevalt.

 

---------------------------------------------------------------------------

* php is een scripting taal en geen platform dus daarmee vervalt php

volgens je doelstelling

* asp is een concept vergelijkbaar met php in de scripttaal vbScript of JavaScript

* asp.net is een opvolger van het concept "php/asp" in any taal maar meestal

C#.Net of VB.Net d.w.z. taal onafhankelijk en dus geen scripting maar een

echte programmeertaal met alle voordelen van dien (je programmeert onafhankelijk

voor een Windows omgeving als een web omgeving met dezelfde classes)

Er is geen oplossing op de markt buiten asp.net in deze generatie. Zowel

asp, php, jsp zijn van de oudere generatie en perl/cgi is van een nog

oudere generatie. PHP6 komt eraan maar blijft dezelfde generatie.

* JAVA is een programmeertaal met jsp als scripttaal voor websites, ook

in de oudere generatie. Meestel vergelijk je J2EE met .NET en niet de talen

zelf omdat Microsoft taalonafhankelijk is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_C_Sharp_and_Java

---------------------------------------------------------------------------

* Het Microsoft platform betekent SQL Server als database, Visual Studio

als ontwikkel omgeving, MSDN als knowledge base, IIS als webserver,

enz... Mooi geintegreerd, ondersteuning via de helpdesk en qua non functionele

eisen zijn er genoeg enterprise omgevingen die papieren claims kunnen

ondersteunen. Het betekent ook gecertificeerde ontwikkelaars. Het betekent ook

certified hardware omgevingen en third party integration. Op zich ook heel

fijn dat je kunt integreren met de office omgeving (Word, Excel)

* PHP is een taal. Het is geen platform. Dit betekent dat je op zoek moet

naar tools als Eclipse voor de development omgeving, Linux als operating

systeem, Apache als webserver, MySql als database, Subversion voor version

management, online resources voor kennis en ondersteuning. De garantie

voor scalability van je platform en je servers krijg je dan van de architecten

van het bedrijf waar je mee in zee gaat. Maar er zijn genoeg grote websites

die met een combinatie van technologieen laten zien heel scalable te zijn.

---------------------------------------------------------------------------

* Non functionele eisen: snelheid, availability enz... hangen niet zozeer af

van de taal maar van de eisen die je stelt en of de mensen

waar je mee in zee gaat genoeg kennis hebben van het platform om optimalizaties

door te voeren, dit geldt voor alle omgevingen.

* Ook qua kosten zijn er veel verschillende rapporten. Microsoft developers zijn

duurder maar je moet ook kijken naar alle andere factoren. Ergens zit het hem

erin dat je voor php scripting anyone van de planeet kunt trekken om dat in

elkaar te hacken en voor C# toch wat programmeer ervaring moet hebben (met

excuses aan de professionele php developers).

 

Ik zou voor alle kleinere projecten en winkeltjes en websites van kleinere bedrijfjes

zelf een site voorstellen in php en draaiend op Linux. Maar voor grotere projecten

waarbij meer factoren een rol gaan spelen zou ik vrijwel altijd voor .Net kiezen

als de website een grote rol speelt. Als de website geen grote rol speelt zou ik voor Java

kiezen bij grotere projecten (waarbij bijvoorbeeld de nadruk ligt op EAI of CRM).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.