Iemand interesse in een nieuwe hobby?

Aanbevolen berichten

Zie: http://www.ad.nl/artikelen/InternetenPc/1018936132861.html

Draadloos internetten is lang niet zo veilig als vast internetten. Sommigen maken een sport van war driving, het meeliften op de verbinding van een ander.

 

`Contact!'', roept Diederik enthousiast. In de kleine Peugeot, onopvallend geparkeerd in een Haarlemse woonwijk, klinkt gegrinnik. Buiten is het donker, binnen worden onze gezichten verlicht door het felle schijnsel van een beeldscherm. We staan nog geen twee minuten stil en hebben nu al beet. Dat wil zeggen: we zijn online met de laptop via het draadloze netwerk van iemand anders, zonder dat deze er erg in heeft. We onderscheppen de verbinding en liften er op mee. Dit is het zogeheten war driving. Surfen is zo spannender dan ooit. Wanneer een groepje fietsers voorbij komt, klapt Diederik de laptop razendsnel dicht. Niemand hoeft te weten wat we hier doen.

 

De war driving-uitrusting van Diederik bestaat uit een laptop met een draadloos netwerkkaart, het gratis te downloaden programma NetStumbler en een flinke voorraad batterijen. ,,Ik ga er zo in op, dat ik geen enkel besef van tijd meer heb wanneer ik bezig ben, zegt Diederik over zijn nachtelijke avonturen.''

 

Echt iedereen kan het, zegt Diederik. Je hoeft er geen supernerd voor te zijn. Vorige maand heeft Diederik war driving ontdekt. De signalen van een draadloos netwerk gaan vrij door de lucht en zijn door iedereen op te pikken. De war driver krijgt als het ware de sleutel van de directiekamer in handen gedrukt, zonder dat iemand het weet. Dit betekent dat hij niet alleen kan internetten maar ook afluisteren en wijzigingen aanbrengen. Bij ziekenhuizen kan dit catastrofale gevolgen hebben als gegevens van patiënten worden veranderd.

 

Toen Diederik voor het eerst met zijn laptop op pad ging, kon hij van opwinding bijna niet meer op de weg letten. ,,In het kleine stukje van mijn huis tot mijn werk kreeg ik meer dan tien keer een melding binnen.''

 

Een draadloos netwerk stopt niet bij de voordeur. De radiosignalen zijn zonder extra antennes over een afstand van honderd meter op te vangen. Het programma NetStumbler vangt deze signalen op en wanneer ze sterk genoeg zijn, volgt een alarmerend gepiep. Voor de 29-jarige computerliefhebber een teken om zijn auto zo snel mogelijk aan de kant te zetten.

 

,,Bedrijven hebben vaak een supersnelle internetverbinding, daar kan je van profiteren.'' Maar uren op een parkeerplaats staan om mp3's te downloaden zal hij niet snel doen. ,,Als je te lang op een plek stilstaat, gaan mensen zich afvragen wat je daar uitspookt. Er rijden veel bewakingsauto's rond bij kantoren. Een beetje bedrijfsspion heeft natuurlijk ook zo'n setje in de auto liggen.''

 

Juist deze spanning maakt war driving leuk. Of het strafbaar is, weet hij niet. ,,Wat ik doe is op 't randje. Wanneer mijn laptop contact maakt met de server van het draadloze netwerk, krijg ik vanzelf een ip-nummer toegewezen. Dus zónder dat ik er om vraag krijg ik dezelfde rechten toegewezen als werknemers die binnen zitten.''

 

Ook nieuwsgierigheid speelt een rol. ,,Het is alsof je met een metaaldetector op het strand rondloopt: je weet niet wat je zult vinden wanneer je een signaal binnen krijgt.''

 

Omdat draadloze netwerken redelijk nieuw zijn en erg makkelijk te installeren, is er amper sprake van beveiliging, constateert Diederik steeds weer. ,,De meeste netwerken zijn kant en klaar vanuit de doos geïnstalleerd, stekker in het stopcontact en het werkt. Er wordt niets aan instellingen veranderd.''

 

Er is wel een standaard om draadloze netwerken te beveiligen, het zogenoemde WEP-encriptieprotocol. Tot nu toe is Diederik voorbij gereden aan WEP-beveiligde netwerken, ook al zijn deze volgens hem wel te kraken. ,,Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: zeker twee op de drie netwerken maakt er geen gebruik van.''

 

Vanuit de auto turen we als privé-detectives om ons heen. Wie ons hier zonder zijn medeweten toegang tot internet verschaft weten we niet, wel dat hij geen wachtwoord op zijn computer heeft ingesteld. We kunnen alles op zijn harde schijf bekijken. Toch ligt de interesse van Diederik daar niet. ,,Hoe ver je gaat ligt aan je zelf, maar een ding is zeker, het wordt je vaak wel erg makkelijk gemaakt.''

 

Mede war-drivers is hij onderweg nog niet tegengekomen. Maar na een korte zoektocht op internet, waar Diederik voor het eerst over war driving las, blijken die er in Nederland zeker te zijn. Zo zijn er war walkers, die de stad doorkruisen met een pocket pc, en in de Amsterdamse grachten zelfs war floaters, die vanaf een bootje de kantoren in de grachtengordel onderzoeken. Op de website van NetStumbler worden via het forum locaties van open netwerken overal ter wereld aan elkaar doorgegeven en afspraken gemaakt om samen op stap te gaan. Misschien wordt war driving wel de uitgaanstrend van de toekomst.

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Jaja razend snel internetten over een draadloosnetwerk.. Die moet ik nog tegen komen, laat staan op 100m afstand :o ......... Nu een paar dagen later ben ik er een tegen gekomen. :-[ En het kan echt. Het draadloos netwerk doet geen afbreuk aan de snelheid van de internetverbinding en het werkt ook echt over een afstand van 100 meter.. :happyspin:

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.