• 0

Trends in innovatie binnen MKB

Er wordt veel aan innovatie gedaan in het MKB, er zijn veel verschillende overheidsprogramma’s en regelingen op dit gebeid. Iedereen praat erover, maar innoveren blijft een lastig thema, alles moet kloppen: technologie, planning, organisatie, marketing.

 

Toch heb ik het idee dat de overheid vooral inzet op meer fundamenteel onderzoek en vernieuwing, terwijl het MKB meer zit te wachten op direct toepasbare technieken en meer met vragen zit hoe ze bewezen technologie op laboratoriumschaal kunnen ombouwen tot technologie die daadwekelijk gebruikt kan worden in de industrie.

 

Daarnaast merk ik dat bedrijven veelal een innovatief project hebben, iets wat ze erbij doen, waar een projectteam voor is opgezet, iets waarvoor ze subsidie krijgen, iets wat straks geld zou kunnen opleveren, maar misschien ook wel niet. Maar het is nog niet zo vaak onderdeel van hun dagelijkse strategie. Het is vaak projectmatig, maar niet echt systematisch. Vaak zit men te wachten op een helder idee, in plaats van strategisch en systematisch na te denken over producten, markten, organisatie, etc.

 

Welke trends zien jullie? Waar is vooral behoefte aan bij MKB’ers? Direct toepasbare technologie? Meer eigen producten? Strategisch inzicht?

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je waarneming klopt met de werkelijkheid. De overheid zoekt een ander soort innovatie dan het mkb. De innovatie die de overheid zoekt 'fundamentele innovatie' is iets wat je sneller bij start-ups of hele grote bedrijven tegenkomt.

Start-ups hebben daar financiering voor nodig (en dat is altijd de struggle), grote ondernemingen als Philips hebben spek op de botten om het zelf te doen of de jusite connecties bij overheden voor de juiste subsidie. 'mkb' (breed segment) kan natuurlijk zelf innoveren en juist daar zijn brood mee verdienen (de 'fundamentele innovatie') of zoekt innovatie als onderdeel van het bedrijfsproces. De tweede toepassing is eigenlijk de uitontwikkelde innovatie van de innovatie-startups en grote ondernemingen. Die innovatie-startups komen soms wel rechtstreeks vna de universiteit en hebben dus ook al 'steun'van de overheid gehad. De moeilijkste makrt is m.i. de innoavtie-startups die niet rechtstreeks uit de schoolbanken of uit bestaande odnernemingen komen: dan moet je alles vna de grond af opbouwen en dat is lastig.

 

Een direct antwoord op je vraag kan ik niet geven: dar is 'mkb-ers' te breed voor. Hebben we het over industrie, web, retail, dienstverlening?

Link naar reactie
  • 0

Zelf zit ik vooral in de machinebouw, maar mijn interesse gaat uit naar MKB industrie, met name de kleinere bedrijven van 2 tot pakweg 60 man. Ik zie inderdaad bedrijven zoals Philips, DSM, Tebodin, etc die zelf inderdaad de financiele slagkracht hebben, maar ook dankbaar gebruik maken van overheidssteun voor fundamenteel onderzoek.

 

Dat moet ook gebeuren, maar 90 procent of meer van de NL ondernemingen zijn MKB bedrijven, Vele daarvan zijn juist kleinere bedrijven tot 50 – 60 man personeel.

 

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de startups. Vele zijn afkomstig van de universiteit, zijn zwaar gesubsidieerd. Mijn idee is ook dat vooral binnen de MKB industrie er systematischer geinnoveerd zou moeten worden, niet als project, maar als wezenlijk onderdeel van de strategie. Niet voorbehouden aan de engineers, maar voor iedereen binnen de onderneming. Ik zie dat dat nog te weinig gebeurt, innovatie is vaak iets technisch, iets voor engineers, een project dat in de leegloopuren wordt gedaan, waar soms wat subsidie op te verkrijgen is.

 

Hoeveel bedrijven hebben bijvoorbeeld een innovatieplan? Of uberhaupt een jaarlijkse update van hun ondernemingsplan? Het gaat mij niet om het papier, maar het systematisch en strategisch nadenken hierover. Zijn hierin mijn waarnemingen juist, of hebben jullie totaal andere indrukken?

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is ook dat vooral binnen de MKB industrie er systematischer geinnoveerd zou moeten worden, niet als project, maar als wezenlijk onderdeel van de strategie. Niet voorbehouden aan de engineers, maar voor iedereen binnen de onderneming.

 

Is het probleem dan niet dat het mkb niet voldoende financiele slagkracht heeft om die risico's erbij te nemen? Juist bij die kleine ne middelgrote bedrijven is het lastig om iets erbij te doen wat niet direct geld in het laatje brengt. Niet alleen voor de ondernemer of financiele administratie: ook op de werkvloer is dat lastig. Voor je het weet vindt de een dat hij het brood van de ander verdiend die zit 'te niksen'. Waarom is het beter dat die bedrijven het zelf doen in plaats van de innovatie 'in te vliegen'? Waarom moet het systematisch, en niet gewoon als 'stumble upon'? Is niet het belangrijkste dat je een mentiliteit in het bedrijf creeert waarbij iedereen alles mag aandragen en niets stom is? Daardoor kan de stumble-upon innovatie vrij baan krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je een goed punt hebt als je zegt dat het mede gaat om een stukje mentaliteit, openheid binnen de organisatie. Inderdaad, dat ideeen gewaardeerd worden, dat er iets mee gedaan wordt. Toen ik vroeger bij Philips zat, moesten we 10% van onze tijd “onder ons bureau” zitten: nadenken over hoe we onze eigen processen, of de processen van collega’s of productie die we van dichtbij kenden konden verbeteren. Er waren ideeenbussen, met een groepje die de ideeen op haalbaarheid toetsten. En als zo’n idee werd uitgevoerd, en dat leverde het bedrijf daadwerkelijk een verbetering of besparing op, dan stond daar voor de uitvinder ook een financiele vergoeding tegenover. Ik weet dat het hier gaat om Philips, maar zo groot zijn zulke financiele risico’s niet, ook niet voor het MKB.

 

Dus innoveren heeft ook iets met de mentaliteit, cultuur en organisatie te maken. En met financien, met marketing, met productie, met engineering, ideeen, etc. Het is min of meer allesomvattend voor een bedrijf, en volgens mij juist daarom te complex om niet systematisch mee bezig te zijn. Volgens mij vergt het een strategische invalshoek. Er zijn allerlei leuke technieken, brainstorms, ideeen generatie workshops en toch geloof ik dat het gaat om systematisch mogelijkheden onderzoeken. Niet wachten tot de juiste inval, maar je huidige product nemen en daar systematisch dingen aan toevoegen, of afhalen, veranderen, tot er iets nieuws, beters ontstaat. Gewoon 500 varianten bedenken, combineren, checken op haalbaarheid, afstrepen en dan juist de enige beste variant kiezen. De meest spectaculaire innovatie is natuurlijk een geheel nieuw product, met een nieuwe markt, nieuwe klanten. Maar de kans dat dat lukt is klein. De meeste innovaties komen uit verbeteringen in bestaande producten, modules die anders worden. Of het combineren van bestaande systemen tot nieuwe producten, zoals TomTom het bestaande GPS, PDA en digitale kaarten combineerde tot navigatiesystemen. Vaak is het overzetten van technologie uit bijv. de automobielindustrie in de pharma al een revolutie, en andersom ook.

 

Innovatie kun je ook invliegen, zoals je dat noemt. En dan nog blijft de uitdaging groot, om van een werkend principe op laboratorium schaal iets robuusts te maken. Wel is het voor het MKB belangrijk om ondersteuning te hebben bij dit soort trajecten, vooral omdat het zo complex is, zo strategisch en allesomvattend. Want waarom wil een bedrijf innovatie? Toch om de beste te zijn in zijn vakgebied, leider te zijn in technologie en producten te bieden die zowel de wensen van klanten overtreffen als goed zijn voor de wereld (minst schadelijk is misschien beter: zuinig, mooi, betrouwbaar, efficient en effectief) en daarmee groei, omzet en winst realiseren voor zijn bedrijf.

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0
Welke trends zien jullie? Waar is vooral behoefte aan bij MKB’ers? Direct toepasbare technologie? Meer eigen producten? Strategisch inzicht?

 

Ik mag MKB-ers graag helpen bij innovatie, maar dan meestal van de processen en niet zo zeer het product. Ik merk dat deze ondernemers vaak nog wat huiverig zijn, maar zodra de voordelen echt tastbaar worden worden ze enthousiast.

 

Maar ik zie ook ook grote verschillen tussen ondernemers. Sommigen zijn innovatief ingesteld van nature, staan open voor nieuwe ideeën en maken er ook tijd voor vrij. Anderen blijven in de operatie hangen, zijn sceptisch tegenover elke vorm van verandering en zijn altijd te druk om er over na te denken.

Link naar reactie
  • 0

Ik mag MKB-ers graag helpen bij innovatie, maar dan meestal van de processen en niet zo zeer het product. Ik merk dat deze ondernemers vaak nog wat huiverig zijn, maar zodra de voordelen echt tastbaar worden worden ze enthousiast.

 

Ik deel je mening dat men nog wat huiverig is. En daarnaast merk en zie ik dat naast proces innovatie de nadruk steeds meer komt te liggen op marktinnovatie en productinnovatie. Innovatie is in die zin ook wat anders dan inventie of uitvinding, maar meer de mate waarin een bedrijf een technische vinding zo commercieel in de markt weet te zetten dat het waarde creeert voor het bedrijf.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Ter info:

 

In de kakelverse papieren versie van het blad Bizz (mei-nummer) wat vandaag op mijn deurmat lag staat de innovatieve top 100. Er worden vele pagina's gewijd aan innovaties binnen het MKB.

 

Voorop het blad spreekt de jury van: het bruist bij de nederlandse bedrijven.

 

Er is dus wellicht nog hoop?

 

Ard

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.