• 0

Boeken van verschotten; BTW

Stel: voor een klant geef ik opdracht aan X om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. X stuurt mij een factuur van 100 + 19 BTW.

Deze factuur betaal ik, maar belast ik bij mijn klant.

 

Hoe boek ik dit qua BTW? I

 

Ik moet toch niet de BTW over de inkoop als voorbelasting aftrekken en vervolgens die bij verkoop weer afdragen.

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga er even van uit dat je geen aannemer o.i.d. bent (dan zou je namelijk de BTW dienen te verleggen)

 

Wanneer iemand jou een dienst levert, bijvoorbeeld een koerier die de spullen van A naar B brengt, en die koerier factureert jou 100 euro excl. btw, vervolgens wil jij dit doorbelasten aan een klant onder bijvoorbeeld de noemer bezorgkosten ook voor 100 euro excl. btw, dan boek je inderdaad beide bedragen, het ene als kosten en het andere als omzet, in geval je er geen marge op zet zal de inkoop en verkoopbtw bij je aangifte tegen elkaar wegvallen.

 

Hoe zou je het anders willen doen?

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Hmmm okay... zo heb ik het ook steeds gedaan. Ik kwam er opeens achter dat Davilex de BTW voorbelasting wel meeneemt, maar niet de BTW die ik moet afdragen. Ik boek het als vooruitbetaalde kosten (vorderingen - balans). Zit daar dan mss mijn fout?

Ik zet er geen marge op.

 

Wat ik dan niet snap bij de BTW-aangifte; ik kan het toch moeilijk als omzet boeken, het is voor mij geen omzet. Het zijn puur kosten (bijv. inschakeling vertalersbureau) die doorbelast worden aan klanten....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm okay... zo heb ik het ook steeds gedaan. Ik kwam er opeens achter dat Davilex de BTW voorbelasting wel meeneemt, maar niet de BTW die ik moet afdragen. Ik boek het als vooruitbetaalde kosten (vorderingen - balans). Zit daar dan mss mijn fout?

Ik zet er geen marge op.

 

Wat ik dan niet snap bij de BTW-aangifte; ik kan het toch moeilijk als omzet boeken, het is voor mij geen omzet. Het zijn puur kosten (bijv. inschakeling vertalersbureau) die doorbelast worden aan klanten....

 

 

Inderdaad. Het zijn geen vooruitbetaalde kosten. Het zijn simpelweg kosten. Wanneer jij op 1 maart een factuur ontvangt van dat bureau zijn het simpelweg kosten die in het eerste kwartaal vallen en op die kwartaalaangifte van de BTW aangegeven dienen te worden. Wanneer jij vervolgens 10 maart een factuur stuurt aan jou klant met bijvoorbeeld een factuurregel diensten 400 euro en een volgende factuurregel met vertalingskosten 100 euro dan is het totale bedrag van 500 euro te zien als omzet voor jouw bedrijf.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Thx....

 

Dan mss het beste om nieuwe grootboeken aan te maken (om het overzichtelijk te houden) waarop ik dit soort dingen bij inkoop en bij verkoop boek?

 

Dus bijv:

inkoop: verschotten -alg. kosten - resultaten

verkoop: verschotten -overige bedrijfsopbrengsten - resultaten

 

Dan komt dit dus volledig in de resultatenrekening en blijft het dus uit mijn balans.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zo is het correct. Verschotten zijn niets anders dan kosten die, zonder opslag, worden doorberekend aan klanten. Voorzover op die verschotten btw drukt wordt deze btw met de fiscus verrekend op het moment dat de verschotten worden geboekt/betaald. Vervolgens wordt bij de doorberekening naar de klant van die verschotten uiteraard weer btw berekend welke daarna aan de fiscus afgedragen behoort te worden.

 

Voorzover de verschotten inderdaad zonder opslag worden doorberekend aan de klant is dit dus uiteindelijk btw-neutraal (evenveel verrekend als afgedragen).

 

Betaalde en doorberekende verschotten behoren derhalve, uiteindelijk, niet op een balans voor te komen; het zijn resultaatposten. Ik zeg uiteindelijk, omdat het voorstelbaar is dat verschotten op een tussenrekening worden gezet bij de betaling en vervolgens van die tussenrekening worden afgeboekt bij de doorberekening. Dit is echter slechts een controlemiddel om er zeker van te zijn dat alle verschotten worden doorberekend.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.