• 0

IB of VPB?

Vorig jaar in september heb ik mijn eenmanszaak om laten zetten naar een BV. Dit is gedaan "met terugwerkende kracht" vanaf 1-1-06. Ik verkeerde in de veronderstelling dat over de eerste 9 maanden van 2006 over de winst VPB betaald moest gaan worden in plaats van IB. Er is immers een BV. Nu hoor ik dat ik toch over de eerste 9 maanden als eenmanszaak IB over de winst moet betalen en de VPB pas in oktober ingaat.

De meningen zijn hier over verdeeld en op internet kan ik ook geen eensluidende informatie over dit onderwerp vinden. Wie weet hier meer over te vertellen? Alvast bedankt.

 

 

 

PS Beste moderator. Ik weet dat er een post over het onderwerp "met terugwerkende kracht van eenmanszaak naar BV" bestaat, maar het was niet mogelijk om daar een posting aan toe te voegen. Vandaar dat ik een nieuwe moest starten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De fase BV i.o. is inderdaad hetzelfde als een eenmanszaak. De inkomsten die hierbij gegenereerd worden zullen dan ook als zodanig moeten worden verwerkt. Uitzondering hierop zijn dat in de statuten (dit lijkt mij eigenlijk standaard, want ik bij nog geen andere statuten tegengekomen) de voorperiode (oftewel de periode BV i.o.) toegerekend wordt aan de BV, waardoor het resultaat van de eenmanszaak automatisch NIHIL bedraagt en alles wordt toegerekend aan de BV en dus belast wordt met VPB. Dit gaat overigens slecht op bij langere voorperioden (denk hierbij aan meerdere jaren of het overschreiden van een boekjaar).

 

Succes met ondernemen!

 

Enkele relevante artikelen:

http://www.nl.pwcglobal.com/extweb/bn/taxnews.nsf/Public/UM21718

http://www.informer.nl/nieuws_overzicht.php?nieuws_id=246

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord. Langs andere weg heb ik de suggestie gekregen om eens naar de aangiftebrief VpB te kijken en naar het bericht van de Belastingdienst waarop staat voor

welke belastingsoorten ik belastingplichtig ben met mijn BV. Helaas staan in deze brieven respectievelijk sep-dec en datum ingang 21 september op. Ik ging steeds van een andere brief uit: geruisloze omzetting. Daarin staat dat per 1 januari de onderneming is overgegaan in een BV. Ik ben bang dat ik over de periode januari t/m augustus IB moet betalen en pas over de laatste vier maanden VpB. Ik zal mij accountant hierop aanspreken want die heeft mij hierin begeleid. Communiceren blijft lastig :(

Link naar reactie
  • 0

Bij een goed uitgevoerde inbreng in een BV zijn de resultaten in de voorperiode (dus vanaf het moment tot waar de terugwerkende kracht geldt) voor rekening van de BV. Je rekent dan de resultaten toe aan het eerste boekjaar van de vennootschap.

 

Die brief met 1 januari, is die ook van de Belastingdienst? Dan kun je normaal van die datum uitgaan. Ik vermoed dat het systeem van de Belastingdienst niet in staat is om een andere datum af te drukken dan de feitelijke oprichtingsdatum. Formeel bestaat de BV voor die tijd ook nog niet. Alleen fiscaal doen we alsof.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

:D Nou het lijkt allemaal goed te komen: inderdaad gaan alle kosten (dus inclusief mijn loon als werknemer van mijn BV) ten laste van de BV vanaf 1 januari. Daar betaalt de BV vervolgens VpB over. Mijn vrees dat de winst tot aan moment van feitelijke oprichting (september) van de BV geheel met LB zou worden belast was ongegrond.

 

De bief over 1 januari was inderdaad ook van de belastingdienst .

 

Bedankt voor jullie bijdragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.