Al heel wat draadjes gezocht en gelezen, zowel hier, als elders. Niet echt een antwoord gevonden. Vandaar de vraag.
Het volgende is het geval:
-Ik heb met Bedrijf X in Nederland een arbeidscontract incl. concurrentiebeding met daarin vermeld: de producten en de termijn (2 jaar), maar geen rayon/gebied.
-Bedrijf X, is 10 jaar geleden overgenomen, verder gegaan onder de naam Bedrijf Y. Tentijde van overname is er een aanbod gedaan om een nieuw arbeidscontract te tekenen, dit afgeslagen vanwege verslechterde voorwaarden.
Ik verkeer momenteel in de fase om een eigen bedrijfje te starten welke ten delen product overlap heeft met de producten van m'n huidige werkgever Bedrijf Y.
In geval van overdracht van de onderneming gaat het concurrentiebeding gelden tegenover de overnemer voor medewerkers die van rechtswege een arbeidsovereenkomst krijgen met de overnemer. In beginsel kan de overnemer geen rechten ontlenen aan een concurrentiebeding van medewerkers die niet mee over zijn gegaan naar de onderneming. Denk aan medewerkers van wie de arbeidsovereenkomst is geëindigd voor de overgang of die afzien van het recht om mee over te gaan naar de overnemer. Zij hebben nooit een arbeidsovereenkomst met de overnemer gehad, terwijl zij de overgenomen onderneming wel concurrentie kunnen aandoen.
even verderop:
Kan de vorige eigenaar deze rechten overdragen aan de nieuwe eigenaar?
Het antwoord op deze vraag is omstreden. Hier wordt gekozen voor:
Ja, het mag onder de volgende strikte voorwaarden:
1- de rechten worden geleverd door het opmaken van een akte,
2- de rechten worden geleverd gelijk met de overgang van de onderneming,
3- de medewerker wordt zeer spoedig (binnen enkele dagen) van de overname van de onderneming op de hoogte gebracht waarbij wordt medegedeeld dat de rechten van het concurrentiebeding zijn overgedragen.
1-onbekend
2-onbekend
3-dit heeft niet plaats gevonden
Mijn concrete vraag:
In hoeverre ben ik nog steeds gehouden aan het concurrentiebeding met beide bovenstaande quote's in het achterhoofd daar ik niet binnen enkele dagen ben geinformeerd of de rechten van het concurrentiebeding zijn overgedragen? Wat is jullie idee/mening/ervaring hiermee?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gerard Box
Gerard Box
Beste mensen,
Al heel wat draadjes gezocht en gelezen, zowel hier, als elders. Niet echt een antwoord gevonden. Vandaar de vraag.
Het volgende is het geval:
-Ik heb met Bedrijf X in Nederland een arbeidscontract incl. concurrentiebeding met daarin vermeld: de producten en de termijn (2 jaar), maar geen rayon/gebied.
-Bedrijf X, is 10 jaar geleden overgenomen, verder gegaan onder de naam Bedrijf Y. Tentijde van overname is er een aanbod gedaan om een nieuw arbeidscontract te tekenen, dit afgeslagen vanwege verslechterde voorwaarden.
Ik verkeer momenteel in de fase om een eigen bedrijfje te starten welke ten delen product overlap heeft met de producten van m'n huidige werkgever Bedrijf Y.
bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h134.htm#1341d
even verderop:
1-onbekend
2-onbekend
3-dit heeft niet plaats gevonden
Mijn concrete vraag:
In hoeverre ben ik nog steeds gehouden aan het concurrentiebeding met beide bovenstaande quote's in het achterhoofd daar ik niet binnen enkele dagen ben geinformeerd of de rechten van het concurrentiebeding zijn overgedragen? Wat is jullie idee/mening/ervaring hiermee?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12111-concurrentiebeding-icm-bedrijfsovername/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag