• 0

Concurrentiebeding icm Bedrijfsovername

Beste mensen,

 

Al heel wat draadjes gezocht en gelezen, zowel hier, als elders. Niet echt een antwoord gevonden. Vandaar de vraag.

 

Het volgende is het geval:

 

-Ik heb met Bedrijf X in Nederland een arbeidscontract incl. concurrentiebeding met daarin vermeld: de producten en de termijn (2 jaar), maar geen rayon/gebied.

 

-Bedrijf X, is 10 jaar geleden overgenomen, verder gegaan onder de naam Bedrijf Y. Tentijde van overname is er een aanbod gedaan om een nieuw arbeidscontract te tekenen, dit afgeslagen vanwege verslechterde voorwaarden.

 

Ik verkeer momenteel in de fase om een eigen bedrijfje te starten welke ten delen product overlap heeft met de producten van m'n huidige werkgever Bedrijf Y.

 

bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h134.htm#1341d

1.3.4.1.D. Overdracht van de onderneming

 

In geval van overdracht van de onderneming gaat het concurrentiebeding gelden tegenover de overnemer voor medewerkers die van rechtswege een arbeidsovereenkomst krijgen met de overnemer. In beginsel kan de overnemer geen rechten ontlenen aan een concurrentiebeding van medewerkers die niet mee over zijn gegaan naar de onderneming. Denk aan medewerkers van wie de arbeidsovereenkomst is geëindigd voor de overgang of die afzien van het recht om mee over te gaan naar de overnemer. Zij hebben nooit een arbeidsovereenkomst met de overnemer gehad, terwijl zij de overgenomen onderneming wel concurrentie kunnen aandoen.

 

even verderop:

 

Kan de vorige eigenaar deze rechten overdragen aan de nieuwe eigenaar?

 

Het antwoord op deze vraag is omstreden. Hier wordt gekozen voor:

 

Ja, het mag onder de volgende strikte voorwaarden:

1- de rechten worden geleverd door het opmaken van een akte,

2- de rechten worden geleverd gelijk met de overgang van de onderneming,

3- de medewerker wordt zeer spoedig (binnen enkele dagen) van de overname van de onderneming op de hoogte gebracht waarbij wordt medegedeeld dat de rechten van het concurrentiebeding zijn overgedragen.

1-onbekend

2-onbekend

3-dit heeft niet plaats gevonden

 

Mijn concrete vraag:

 

In hoeverre ben ik nog steeds gehouden aan het concurrentiebeding met beide bovenstaande quote's in het achterhoofd daar ik niet binnen enkele dagen ben geinformeerd of de rechten van het concurrentiebeding zijn overgedragen? Wat is jullie idee/mening/ervaring hiermee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerste vraag van mijn kant; in de arb. ovk die je hebt afgeslagen, stond daar een concurrentiebeding in vermeld??

 

Het afgeslagen arbeidscontract bevatte inderdaad een concurrentiebeding welke nog strikter was en een nog hogere boete bij overtreding ervan. Uit m'n hoofd in de orde van de 10.000gulden voor bedrijf X en 25.000euro voor bedrijf Y.

 

Heb je een kopie van die afgeslagen arb.ovk?

 

Jazeker.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even los van de papierwinkel en of je wel of niet voor jezelf mag beginnen, bedank bij jezelf of je bereid bent de eerste paar maanden stevig te onderhandelen of zelfs te procederen tegen je huidige werkgever.

 

Over het algemeen zijn dergelijke bedrijven niet blij met mensen die voor zichzelf beginnen, met iets dat geheel of gedeeltelijk overeen komt met wat zij doen.

Of je nu wel of niet in je recht staat, je zal er rekening mee moeten houden dat het een pittige discussie op zal leveren de eerste tijd en juist een dergelijke periode is vaak al lastig zat zonder dergelijke lastige zaken.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

zolang je niet een klantenbestand achterin je kofferbak gooit, zal het wel meevallen met het concurrentiebeding.

 

Steeds meer bedrijven zetten het in een arbeidscontract, maar de rechter kijkt naar de redelijkheid ervan. Ze zetten er bv vaak in dat je niet bij bedrijven mag gaan werken die directe concurrent kunnen zijn, gevolg? dat je niet meer in je field werkzaam kan zijn?? Gelukkig bekijkt de rechter de redelijkheid van dit soort termen in contracten.

 

De rechter is bv heel ontvankelijk voor verbetering van de situatie van de werknemer. Van werknemer naar eigen baas moet genoeg munitie geven om aan te geven dat je situatie verbeterd.

 

Succes en laat je niet te snel afschrikken door dat soort dingen, zolang je het netjes kan houden is er weinig aan de hand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. De door jullie aangehaalde punten kom je al surfende inderdaad tegen. Ik hoop er op een juiste manier weg te gaan, zonder problemen ed. Misschien dat er op termijn nog een kleine samenwerking in zit en daar past je schepen achter je verbranden, niet bij.

 

Wat denken jullie van de gequote stukken van de pagina van arbeidsrechter? Als het hierdoor op een juridisch juiste wijze, zonder gevechten kan, is dat naar mijn idee, de manier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.