• 0

Vraag auto prive

Ik heb een vraag:

 

 

Heb een eigen auto en rij hiervoor soms zakelijk naar de klant. Ik schrijf altijd netjes op de beginstand bij het tanken en de eindstand. Elke keer als ik naar de klant moet schrijf ik tevens het aantal kilometers op.

 

Aan de hand van deze gegevens kan ik berekenen hoeveel geld het mij heeft gekost om naar een de klant te rijden. Alleen 1 ding is mij niet duidelijk:

 

Op een benzine bon staat btw mag ik daarvaan een gedeelte bij de omzetbelasting aftrekken? En hoe doe ik dat? Want grotendeels van de bon is prive en maar klein gedeelte zakelijk.

 

Zeg maar heb 25 euro betaald voor 22 liter benzine. Hiervan heb ik 100 kilometer zakelijk gereden en 300 km prive. In totaal heb ik dan 400 kilometer gereden op 22 liter.

 

Aan de hand van deze gegevens kan je dan uitreken dat 1/4 van de bon zakelijk is. Alleen je rijd soms de ene keer zuiniger dan de andere keer (lange afstanden)

 

Mag je nou 1/4 van de btw op de benzinebon aftrekken als voorbelasting? En aan het einde van het jaar 19 cent per kilometer bij de inkomstenbelasting?

 

Alvast bedankt!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik mij niet vergis, hangt het een en het ander af van het feit of uw wagen toebehoort aan de onderneming, of dat het om een prive wagen gaat. Ik ga ervan uit dat het een prive wagen is en dat u die ook voor beroepsdoeleinden gebruikt.

 

 

U rijdt in uw eigen auto

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

 

Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken voor de aankoop of de huur ervan. Wel mag u de btw op onderhouds- en reparatiekosten aftrekken voorzover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal gereden kilometers op jaarbasis.

 

 

Dit stond ergens op belastingdienst.nl .

 

Volgens mij betekent dit dat u wel degelijk die 19 cent per zakelijke kilometer kunt aftrekken bij de inkomstenbelasting en dat u voor de btw 1/4 van de totale brandstof kunt aftrekken. Ik denk niet dat het werkelijke verbruik per kilometer (het feit of u zuinig heeft gereden of niet) terzake doet.

 

Hoop u hiermee geholpen te hebben

 

groetjes

 

gunnar

Link naar reactie
  • 0

De btw over de benzine (en andere onderhoudskosten) kun je aan het eind van het jaar in 1 keer aftrekken omdat dan kan worden bepaald hoeveel precies het zakelijk gebruik is geweest van de priveauto. Er moet uiteraard wel een correcte kilometerregistratie zijn om dit te kunnen controleren.

Je kunt dan alleen de btw aftrekken en niet de kosten opvoeren als zakelijk kosten.

 

Groeten,

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Het is gebruikelijk om dit aan het eind van het jaar te doen en niet elk kwartaal omdat je anders niet precies kunt weten wat je zakelijke deel was.

Als je het echt perse wilt weten of het elk kwartaal kan zou ik even voor de zekerheid naar de belastingdienst bellen, ik heb dat nog niet eerder aan de hand gehad dat iemand het echt per kwartaal wil doen.

Link naar reactie
  • 0

Als je het nu al helemaal precies op de kilometer elke keer uitrekent wat het zakelijk deel was dan is dat oke.

Zolang je maar het exacte zakelijke deel berekent lijkt het mij verder geen probleem om dit 1 x per kwartaal aan te geven. Het is alleen voor je zelf wat extra werk omdat je dan 4 keer per jaar de zakelijke kilometers moet berekenen en niet maar 1 keer.

Link naar reactie
  • 0

Als je het nu al helemaal precies op de kilometer elke keer uitrekent wat het zakelijk deel was dan is dat oke.

Zolang je maar het exacte zakelijke deel berekent lijkt het mij verder geen probleem om dit 1 x per kwartaal aan te geven. Het is alleen voor je zelf wat extra werk omdat je dan 4 keer per jaar de zakelijke kilometers moet berekenen en niet maar 1 keer.

 

Gelijk heb je. Maar ik kan gewoon die 1/4 btw van benzinebon aftrekken? Die bon hoeft toch niet perse betaald te zijn met een zakelijke rekening? Als ik maar kan aantonen dat het voor de zaak is, lijkt mij?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

De btw bon moet juist niet van de zakelijk rekening worden betaald. het gaat immers om een prive auto. Je bewaart gewoon alle bonnen van de btw en andere onderhoudskosten en ALLEEN de btw daarop voor het zakelijke deel kun je dan als voorbelasting aftrekken. De kosten mogen nit in de boekhouding voorkomen. Alleen de btw.

Link naar reactie
  • 0

De btw bon moet juist niet van de zakelijk rekening worden betaald. het gaat immers om een prive auto. Je bewaart gewoon alle bonnen van de btw en andere onderhoudskosten en ALLEEN de btw daarop voor het zakelijke deel kun je dan als voorbelasting aftrekken. De kosten mogen nit in de boekhouding voorkomen. Alleen de btw.

 

 

idd, maar niet alleen de btw, want je hebt naast de 1/4 btw die ik kan aftrekken van een benzinebon ook nog 19 cent per kilometer aan het eind van het jaar als aftrekpost. toch?

 

 

In ieder geval alvast hartstikke bedankt voor de reacties.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

waarom leggen ze dit niet gewoon simpel uit op een website?. Echt heb lopen googlen. Aan de hand van informatie die je vind kom je er wel uit, maar dan ben je nog onzeker of het echt klopt.

 

Nog één vraag:

 

Wat doe je als je even een auto van iemand hebt geleent? je weet dan niet het totaal aantal kilometers of wat je exact hebt verbruikt?

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Als je een auto in bruikleen hebt gehad of 'gehuurd' kun je gewoon de auto aftanken en/of daar een vergoeding voor betalen. Dit zijn dan wel gewoon totale bedrijfskosten net als alle andere kosten en vallen dus niet onder deze regeling. Dit gaat echt alleen om het gebruiken van de priveauto.

 

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot de berekening van het prive deel en het zakelijke deel, houdt er dan rekening mee dat dit op jaarbasis dient te gebeuren. Natuurlijk mag je per week, maand of kwartaal best wel wat aan jezelf overmaken, maar de eindberekening voor het aantal kilometers moet wel op basis zijn op jaarbasis.

 

Dit zou dus kunnen betekenen dat periodiek de vergoeding hoger kan zijn of lager, dan de vergoeding berekend op jaarbasis.

 

Succes met rekenen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot de berekening van het prive deel en het zakelijke deel, houdt er dan rekening mee dat dit op jaarbasis dient te gebeuren. Natuurlijk mag je per week, maand of kwartaal best wel wat aan jezelf overmaken, maar de eindberekening voor het aantal kilometers moet wel op basis zijn op jaarbasis.

 

Dit zou dus kunnen betekenen dat periodiek de vergoeding hoger kan zijn of lager, dan de vergoeding berekend op jaarbasis.

 

Succes met rekenen!

 

 

dit geld zowel voor de btw op benzinebonnen en aftrekpost "19 cent per kilometer"? Allebei op jaarbasis?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

De aftrekpost 19 cent per kilometer is sowieso altijd op jaarbasis en heeft ook niets met de btw te maken. De post van de btw op onderhoudskosten wordt eigenlijk ook altijd per jaar gedaan maar wanneer dit behoorlijk veel is kun je aan de belastingdienst vragen of je dit per kwartaal kunt doen. Wie weet gaan ze akkoord!

Link naar reactie
  • 0

De aftrekpost 19 cent per kilometer is sowieso altijd op jaarbasis en heeft ook niets met de btw te maken. De post van de btw op onderhoudskosten wordt eigenlijk ook altijd per jaar gedaan maar wanneer dit behoorlijk veel is kun je aan de belastingdienst vragen of je dit per kwartaal kunt doen. Wie weet gaan ze akkoord!

 

als ik 300 kilometer per maand zakelijk rij is het veel :)

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

De aftrekpost 19 cent per kilometer is sowieso altijd op jaarbasis

 

Dit hoor ik voor het eerst... Ik bereken deze kosten altijd per kwartaal om een betere vergelijking te hebben van deze kosten in dezelfde kwartalen in volgende jaren. Heb nog niet zo lang geleden bezoek gehad van de belastingdienst en deze hadden hier totaal geen probleem mee. ???

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De aftrekpost voor kilometers x EUR 0,19 mag zelfs op dagbasis. Er is geen beperking om dit op jaarbasis te doen. Echter levert dit alleen een aftrekbare post op die ten laste van de winst komt en ondernemers die een winstaangifte moeten invullen, is het dan alleen van belang (toch vetzak broekzak idee). Vandaar dat dit vaak op jaarbasis gebeurt.

 

Met betrekking tot de andere kosten in deze draad is het belangrijk dat de verhouding wel op jaarbasis uitgerekend wordt. Tuurlijk kun je periodiek (per dag, week, maand, kwartaal) een tussentijdse berekening maken, maar houdt de verhouding goed in de gaten. Een paar zakelijke kilometers per dag geeft natuurlijk een hele andere verhouding dan een paar kilometers per jaar.

 

Succes met rekenen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.