• 0

Verblijfsvergunningen & Vestigingsland

Eén Nederlander, woonachtig in Nederland (maar met een Amerikaans diploma), en één Amerikaan, woonachtig in Amerika, willen samen een bedrijf beginnen. Het bedrijf gaat vooral via internet opereren en kan in principe in om het even welk van beide landen gevestigd zijn — maar het is wel zo handig als beide oprichters in hetzelfde land zitten... Valt hier qua immigratieregels een mouw aan te passen? Hoe lastig is het voor een Amerikaan om in Nederland een verblijfsvergunning te krijgen om te komen werken bij een pas nieuw bedrijf? Maakt het uit of het bedrijf officieel in de VS, Nederland, of nog ergens anders gevestigd is? Is het gemakkelijker als beide oprichters naar een derde, wellicht soepeler, land (Engeland? Ierland?) verhuizen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je emigreren voor een bedrijf dat voornamelijk op internetactief is, Zet het eerst eens op en ga dan kijken waar je verstandig aan doet.

Als jullie nu gaan investeren in een verhuizing en het bedrijf komt nooit goed van de grond dan zitten jullie beide in een vreemde omgeving als je bv naar Ierland zou verhuizen.

Beetje vreemde avonturiersdrang als je het mij vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Nou, nou, dat valt nog wel mee met die avonturiersdrang. Ik moet misschien even toevoegen dat het om een oude studiegenoot van me gaat; ik heb jarenlang in Californië gestudeerd, en ben daarna naar Nederland gegaan (waar ik oorspronkelijk ook vandaan kom, maar dat is verder een beetje toeval) om hier nog een opleiding te volgen. We willen graag weten wat onze mogelijkheden zijn, en we kennen in Engeland ook mensen, dus ik heb de vraag maar even zo ruim mogelijk gesteld, zodat ik straks ook eerlijk antwoord kan geven over wat de mogelijkheden zijn; het heeft immers weinig zin om "eerst eens te beginnen" als we er geen idee van hebben wat op de wat langere termijn wel en niet tot de mogelijkheden behoort.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik kan je eventueel een stapje verder helpen voor wat betreft de benodigde verblijfsvergunning en/of werkvergunning voor je studiegenoot.

 

Heeft je studiegenoot een belang van 25% of meer in het bedrijf, loopt hij ondernemersrisico en kan hij direct zijn salaris beinvloeden ?

 

- In dat geval zal hij een verblijfsvergunning als zelfstandige moeten aanvragen bij de IND. Het algemene criterium luidt dan dat met zijn komst als zelfstandige er een Nederlands belang moet worden gedient. Van de specifieke eisen weet ik helaas onvoldoende, het is daarom raadzaam de IND te bellen (0900-1234561 of www.ind.nl)

 

Komt hij in dienst van het bedrijf (is voorgaande niet van toepassing)?

 

- In dat geval zal de werkgever (jij?) voor hem een tewerkstellingsvergunning aan moeten vragen bij het CWI. Indien je hier meer concrete vragen over hebt hoor ik het wel! Ik heb er zelf gewerkt.

 

Succes !

Link naar reactie
  • 0

Als je je hele leven in hetzelfde dorp hebt gewoond, is zo'n vraag misschien vreemd. Maar voor de generatie die in het buitenland gestudeerd, vrienden en familie over de grens en werkervaring in verschillende landen heeft, is dit een behoorlijk dilemma - zeker als je een internetbedrijf wil beginnen dat eigenlijk overal gevestigd kan zijn en virtuele samenwerking mogelijk maakt.

 

Er zou eens iemand een boek of wiki moeten maken over zulke vragen: waar legaal vestigen, waar de hosting onderbrengen, hoe samenwerken, hoe belasting en (sociale) verzekeringen regelen voor virtuele werknemers? En misschien bestaat zo'n kenniscentrum al lang...

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een eerste indruk geeft inderdaad richting aan ga naar Amerika. Echter als je iets via internet wilt doen kan dat overal waar een telefoondraadje aanwezig is of het zo vrije sprietje van WiFi. Dus kies je locatie op gronden van welk product, waar zitten de klanten, service, financierbaarheid e.d.

 

Amerika is leuk en Nederland ook.

Pim de Bruijn

Serieel ondernemer (o.a. oprichter OFFICE CENTRE = Staples).

Ruime internationale ervaring. Kennis op de gebieden internationalisatie (149 landen), marketing, importeurs, sales, logistiek, productie. Snelle groei managen en veel publieke en semi-publieke ervaring naast bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.