• 0

twee bedrijven claimen beheer webdomein

Momenteel zit ik met een ongebruikelijke situatie betreffende een incassobureau. Graag zou ik jullie mening willen horen over deze zaak. Ik zal proberen om het geheel kort en bondig te formuleren.

 

In 2001 had ik samen met een vriend een webbedrijfje. Hierover registreerden we ook een internetdomein en een hostingaccount bij bedrijf A. In dat ene jaar zijn we gestopt met ons bedrijf. We waren echter te laat om het internetdomein en –account stop te zetten voor het jaar 2002. Vanwege contractuele bepalingen moesten we dus ook voor 2002 betalen. Dat hadden we gedaan. Tegelijkertijd verstuurden we ook een aangetekende brief met verzoek tot ontbinding van het contract per 31 december 2002. Omdat ik graag het domein wilde behouden heb ik eind november 2002 contact opgenomen met bedrijf A om het domein over te hevelen naar bedrijf B. Dat was geen enkel probleem en zo gezegd zo gedaan. Tot op heden ben ik nog steeds de bezitter van het domein bij bedrijf B.

 

Eind 2002 gebeurden echter twee belangrijke dingen. Allereerst verhuisde mijn vriend en bedrijf A werd overgenomen door bedrijf A'. Een jaar geleden belde ineens een incassobureau namens bedrijf A' op met het verzoek tot betaling van het beheer van onze domein over de jaren 2003, 2004 en 2005. Vier jaar na dato kan mijn vriend echter geen kopie meer vinden van de schriftelijke wederopzegging van het domein. Ook bij de TNT kunnen ze dit niet meer achterhalen. Wel hebben we bedrijf B ingeschakeld en hen om een schriftelijke verklaring gevraagd dat we het domein vanaf 2003 bij hen onder beheer hebben. Het incassobureau zou alles bekijken. Tot eergisteren hebben wij niets meer vernomen en ineens krijgen we een rekening met verzoek tot betaling.

 

Over deze opmerkelijke gang van zaken heb ik een aantal vragen waar ik graag jullie mening over zou willen horen.

 

1

Hoe kunnen we aantonen dat na onze mening een fout is opgetreden in hun administratie tijdens de overname van bedrijf A door bedrijf A'?

 

2

Kan bedrijf A' zomaar drie jaar lang "diensten" aan ons verlenen zonder dat we betaald hadden.

 

3

De tarieven van bedrijf A' zijn vele malen hoger dan destijds bij bedrijf A. We hadden geen akkoord getekend met verhoging van de tarieven. Is dit toegestaan?

 

4

Hoe sterk staat bedrijf A' in haar schoenen als we een schriftelijke verklaring hebben van bedrijf B dat we gedurende de hele periode ons domein bij hen hadden geregistreerd?

 

5

Mag een incasso bureau zomaar een jaar lang niets van zich laten horen en dan ineens weer contact opnemen?

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lang verhaal kort: als je kunt aantonen dat je hebt opgezegd dan sta je sterk, als je dat niet kan dan sta je zwak. Daar is verder niet veel aan te doen. Je kunt niet je eigen administratie kwijtraken en dan zonder bewijs een fout aantonen in de administratie van de ander.

 

Je zou het voor de (kanton)rechter kunnen laten komen en dan aanvoeren dat er niet voor niets drie jaar lang geen factuur gestuurd is, geen domein bij ze geregistreerd was en geen ander contact geweest is. Wie weet is de rechter in een goede bui, maar erg sterk sta je niet.

 

Je hoeft natuurlijk niet meer te betalen dan destijds overeengekomen, inclusief eventuele tariefsverhogingen die binnen de overeenkomst vallen.

 

En vergeet vooral niet opnieuw op te zeggen en ditmaal de fotokopie en het verzendbewijs minimaal 7 jaar te bewaren.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je aangeven of bedrijf a een eenmanszaak was of niet. Een overname daarvan verloopt geheel anders dan dat van een rechtspersoon.

 

Indien je geen nieuw contract of betaling hebt gedaan aan het nieuwe bedrijf na overname van de eenmanszaak dan is jouw 'contract" per direct opzegbaar (simpel gezegt).

 

Voor de vele malen hogere kosten kun je nagaan in de algemene voorwaarden waarmee je ooit accoord bent gegaan en daarin staat als het goed is iets over verhoging van tarieven.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo A,

 

Heb je al op de site www.sidn.nl gezocht naar de gegevens over je domein. Als je daar je domeinnaam opzoekt en vervolgens 'uitgebreid' aanvinkt, zie je wie de provider is en wanneer de laatste wijziging is geweest. Als die wijziging van eind 2002 is en je huidige provider daar staat genoemd, lijkt het mij duidelijk dat de vorige provider geen poot heeft om op te staan.

 

Succes ermee

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.