Jump to content
jeroen10
Verberg

Incassobureau inschakelen

vraag

Iedereen krijgt er een keer mee te maken. Een klant die niet wil betalen. Ik nu dus ook.

 

Nu ben ik op zoek naar een No cure no pay incassobureau die in het uiterste geval ook een deurwaarder kan inschakelen want ik denk dat deze klant gewoonweg niet wil betalen.

De klant is geen kale kip waar niks te halen valt maar ik heb begrepen dat een deurwaarder beslag kan leggen zodat het geld te innen is.

Ik heb al gezocht in dit forum naar incassobureaus.

Welke incassobureaus bevelen jullie aan en waarom?

 

Jeroen

Link to post
Share on other sites

18 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hallo Jeroen,

 

Een incassobureau kan niets meer doen dan jij zelf. Een laatste aanmaning sturen waarin je aankondigt een deurwaarder in te schakelen als ze niet binnen vijf dagen betalen, dat kun jij vast ook wel.

 

Mijn advies is dus ook huur geen incassobureau in, maar stuur zelf de laatste aanmaning(en), bouw een dossier op over de klant en ga eens met een gerechtsdeurwaarderskantoor bij jou in de buurt praten. Als er wat te halen valt bij de 'klant' en er valt jou niets te verwijten, dan lukt het hen ongetwijfeld jouw geld voor je te innen.

 

Er zijn hier op het forum al meerdere discussies geweest over het traject wat je moet doorlopen om je geld te krijgen, dus kijk ook even rond op het forum.

 

Succes ermee. Karen


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Jeroen,

 

Ja iedereen heeft er helaas last van..

 

Ikzelf zit bij 1 incasso buro en wel profinca.nl

Deze heeft geen incasso kosten voor je, ook als je besluit het dossier zelf te sluiten dan kost het je niets. (www.profinca.nl)

Ze kunnen eventueel ook het gerechtelijke deel voor je doen.

 

Voor grotere zaken zit ik bij Bierens incasso advocaat.

www.bierens-incasso-advocaten.com. Ook die doen de gerechtelijke weg.

Ik heb hier tot op heden geen kosten moeten betalen.

 

Uiteraard betaal je wel in de gerechtelijke weg de rechtbank kosten, ik heb nog niemand meegemaakt die dat wil voorschieten of er moet weer extra provisie worden gegeven. Let op bedrijven als webcasso want die zitten vol met verborgen en onduidelijke kosten.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Iedereen krijgt er een keer mee te maken. Een klant die niet wil betalen. Ik nu dus ook.

 

... knip...

Welke incassobureaus bevelen jullie aan en waarom?

Jeroen

 

Ik kon webcasso aanbevelen maar de laatste maanden maken ze er een potje van. Ze hebben het waarschijnlijk te druk want de online dossiers worden slechts zeer onregelmatig ge-update. Dossier stukken van bijv. deurwaarders die een bepaalde datum hebben verschijnen pas weken later in het online dossier. En nog een hoop ergernissen die ik hier niet allemaal za vermelden.

 

Hun idee is wel prima: alle dossiers online en 24/7 uptodate en oproepbaar. Maar helaas gaan ze beetje onder in hun eigen succes. Ze maken veel reclame en dat kunnen ze niet aan, lijkt me. Voorlopig is Webcasso mijn inziens niet meer aan te bevelen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een laatste aanmaning met daarin de naam van het incassobureau vermeld dat ik wilde gaan inschakelen, heeft mijn klanten er toe aangezet de rekeningen met spoed te voldoen. Hiervoor had ik mij inmiddels aangemeld bij IntoCash in Rotterdam. Gelukkig was het niet nodig om ze daadwerkelijk in te schakelen.

 

Succes ermee!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik sluit me bij Karen aan: een incassobureau heeft nauwelijks toegevoegde waarde. Stuur zelf een herinnering, eventueel een tweede, bel een keer tussendoor, stuur een laatste aanmaning. Wordt er dan niet betaald, dan kun je direct naar een gerechtsdeurwaarder (tot 5.000) of een advocaat. Dat is n.m.m. effectiever én goedkoper. Op Lancelots staat een door een advocaat gecheckte handleiding voor incasso bij een wanbetaler, compleet met voorbeeldbrieven.

 

Incassobureaus zijn handige productiviteitsverhogers voor grootschalige ondernemingen, zoals KPN met miljoenen kleine factuurtjes bij particulieren. Maar bij incidentele gevallen, zeker in de b2b, kun je het voortraject net zo goed zelf doen.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Mijn ervaring met Intrum Justitia is zeer goed. Wij kunnen echt merken dat als we op de laatste herinnering een rood stickertje plakken met daarop de mededeling dat de vordering uit handen wordt gegeven, dit absoluut ervoor zorgt dat in de meeste gevallen binnen een week het geld op de rekening staat.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Soms heeft een incasso bureau wel meerwaarde: met veel verschillende (nieuwe) klanten is er een grotere kans op % gewijs meer laat betalers en kan het je geld besparen als je het aan een no cure-no pay incasso bureau overlaat.

 

We kunnen in de tijd die we besparen heel veel andere dingen doen... en een medewerker hoeven we er niet meer voor vrij te maken om eens per week een hele dag te gaan bellen (na kantoortijd...).

 

Ook voor incasso's in het buitenland kan het handig zijn hebben we ervaren.

 

Maar als dat alles niet op jou van toepassing is, hebben ze idd weinig meerwaarde lijkt me.

 

Mocht je er 1 zoeken, laat het me maar weten: ik kan het bureau waarmee we nu werken aanbevelen.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Iedereen krijgt er een keer mee te maken. Een klant die niet wil betalen. Ik nu dus ook.

 

Welke incassobureaus bevelen jullie aan en waarom?

 

Jeroen

 

Hallo Jeroen,

 

Ergens op dit forum heb ik al aangegeven dat een incassoprocedure via een incassoburo's niet dé weg is om snel en efficiënt je geld te ontvangen als het gaat om enkele facturen van klanten die niet willen betalen.

 

Een klant die niet wil betalen schrikt ook niet meer van een incassoburo en de daaraan verbonden kosten. Hij weet immers hoe het traject gaat verlopen en de tijd die daar mee gemoeid gaat alvorens hij kan besluiten om alsnog tot betaling over te gaan zonder dat hij de incassokosten betaald.

 

Incassoburo's zijn pas interessant als je meer dan 50 facturen hebt openstaan en je tijd niet kunt en wilt besteden om de debt.collector te spelen. Tevens heb je dan ook nog de doelstelling de relatie met je klanten te willen behouden.

 

Een deurwaarder is in deze een goede keuze. Hij heeft impact en dwangmiddelen en dwingt in de meeste gevallen een snellere betaling af dan een incassoburo. Zoek een deurwaarderskantoor in de buurt waar de klant is gevestigd. Vraag of de klant bij hun als non-betaler bekend staat. Mocht dat het geval zijn, dan kan de deurwaarder jou adviseren welk traject er gevolgt moet worden. Vraag vervolgens aan de deurwaarder of zij jouw factuur willen incasseren. Vermeld vervolgens in de "sommatie" de naam van die deurwaarder. Zoals Karen al zei, zo bouw je een dossier op en een deurwaarder zal altijd om de factuur en de laatste brief vragen die je hebt verzonden. Mocht het om een groot bedrag gaan >2.500, kun je overleggen of hij een exploot kan bezorgen.

 

Een tip voor iedereen die dit leest:

 

Als je een normale aanmaningsprocedure volgt zoals nog veel ondernemers doen: factuur, aanmaning, eerste aanmaning, tweede aanmaning, laatste aanmaning, ingebrekestelling, bedenk dan dat het woord "aanmaning" bij slechte betalers geen enkel effect heeft. Non-betalers weten wanneer er een aanmaning wordt verzonden en dat het hele rijtje, zoals hierboven beschreven nog volgt. 'Dus de betaling kan nog wel even op zich laten wachten.'

 

Om het aantal aanamaningen te verminderen en zo de procedure te verkorten en meer impact te geven aan je aanmaningen, adviseer ik in totaal 3 aanmaningen te verzenden"onder de noemers:

 

"betalingsverzoek"

"dringend betalingsverzoek"

"Laatste waarschuwing of "sommatie".

 

 

 

 

 

 

 

 


CMart - The Art of Credit management

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stel, je hebt een klant die niet betaald. Wat vinden jullie van een telefonisch verzoek op te betalen? Het is hier al eerder geopperd ik heb het nog nooit gedaan en ben er zelfs een beetje huiverig voor.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stel, je hebt een klant die niet betaald. Wat vinden jullie van een telefonisch verzoek op te betalen? Het is hier al eerder geopperd ik heb het nog nooit gedaan en ben er zelfs een beetje huiverig voor.

 

bellen werkt het beste, eerst even vragen hoe het is en hoe het product bevalt e.d. en dan kom je tactisch met de vraag waarom er nog niet betaald is.

 

in ieder geval altijd vriendelijk blijven!


kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben het er mee eens: Eerst persoonlijk navraag doen, door te bellen of even langs te gaan. Brieven kunnen altijd nog, maar als je daarin de toon verkeerd raakt, is de toon ook gezet!

 

Meestal is niet (op tijd) betalen een goede aanleiding om nog iets door te spreken. Je kunt ervan leren hoe goed de relatie met betreffende klant is. En daar kun je dan je voordel mee doen.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ga toch iets anders te werk.

Ik gooi er een kostenpost bovenop mijn eerste aanmaning, daarna weer en weer.

 

Ik bel, ik bel en ik bel. Ik ben zelf deurwaarder. Ik ben lastig.

Sterker nog ik stuur om de twee dagen een factuur en blijf sturen.

Kost me geen drol en ze worden gek van me, zo gek dat er betaald wordt. Wel vriendelijk blijven!

 

Het werkt hoor, ik heb voor de gein ook eens een aantal vrienden laten bellen om de dag. Elke dag een andere stem, nee het was zo over.

 


Elke uitgang heeft een ingang....

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb een zeer brede echtgenoot en een zwager postuur klerenkastje.... nog niet nodig gehad maar nu zit ik er ook met een. Heb al een betalingsregeling aangeboden. De eerste termijn is netjes betaald en nu zwijgt men in alle talen, beantwoordt geen email meer laat staan post en ook de telefoon wordt niet opgenomen. Ik baal er vooral van omdat ik ze al keurig tegemoet ben gekomen met een betalingsregeling. Het gaat niet om een enorm bedrag maar het is wel omzet waar ik van moet leven. Denk toch dat ik de zware jongens eens langs stuur, uiteraard keurig netjes, beleefd maar wel zeer vasthoudend. In motorkleding zien ze er behoordlijk dreigend uit :-)


maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heeft er iemand reeds ervaring met een deurwaarder, en zo ja, hoeveel kost dat ongeveer?

Ikzelf bel iig vaak, vooral 's avonds, alleen valt het toch wel tegen in hoeverre het helpt, meesten betalen toch niet. Ook heb ik gek genoeg best veel klanten die in het begin wel genoeg geld hebben voor eenmalige machtiging (en niet terugeisen) en dan na stuk of 5 bestellingen niet meer, en ook gewoon niet betalen.

 

Heeft er iemand al ervaring met Profinca, al weleens alsnog betaling daardoor gehad? Ik ben bang dat de meesten er toch niet intrappen...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Heeft er iemand reeds ervaring met een deurwaarder, en zo ja, hoeveel kost dat ongeveer?

 

Ja, ik heb weleens een factuur van zo'n 400 euro via een gerechtsdeurwaarder geïncasseerd. Dat kostte de wanbetaler zo'n 200 euro extra ofzo.

 

Als je dossier sterk is, de identiteit van de wanbetaler bekend is en deze zich in Nederland bevindt, dan zou ik me niet zo druk maken om de kosten. Normaliter kun je die op de wanbetaler verhalen. Af en toe lukt dat niet, dan blijf je inderdaad met een onbetaalde rekening en bijkomende kosten zitten. Dat is een ondernemingsrisico dat je nu eenmaal loopt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik begrijp op zich wat je bedoelt, maar bij mij zijn de meeste bestellingen onder de 50,-.... ik denk dat ik het dan liever als verlies zie, dan de risico neem 200,- extra eraan kwijt te zijn, vooral aangezien de inkoopprijs uiteraard lager is dan 50,-...Maar iig bedankt voor reactie, zodat ik 'n idee heb.

 

Ben benieuwd of iemand reeds ervaring heeft met Profinca, alvast bedankt!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heeft er iemand al ervaring met Profinca, al weleens alsnog betaling daardoor gehad? Ik ben bang dat de meesten er toch niet intrappen...

 

Phantor is tevreden blijkbaar:

 

Ikzelf zit bij 1 incasso buro en wel profinca.nl

Deze heeft geen incasso kosten voor je, ook als je besluit het dossier zelf te sluiten dan kost het je niets. (www.profinca.nl)

Ze kunnen eventueel ook het gerechtelijke deel voor je doen.


www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 64 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept