Ga naar inhoud
  • 0

Het boeken van bijv boetes e.d.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Legend     436 11

Snelheidsboetes behoren tot de niet aftrekbare bedragen voor de winst (zowel IB als VPB). Het boeken op een grootboekrekening met een duidelijke omschrijving, zodat je dit niet vergeet te corrigeren bij het opstellen van de fiscale aangiften is natuurlijk erg gemakkelijk. Het is niet verplicht overigens, maar maakt het wel lastiger om aan het einde van het jaar ook al weer te bepalen wat de beperkte aftrekbare kosten zijn.

Overigens moet je wel even opletten met boetes. Parkeerboetes bestaan vaak uit een boete (niet aftrekbaar) en een naheffing van de verschuldigde belasting (wel aftrekbaar). De belastingdienst legt overigens ook boetes (niet aftrekbaar) op met eventuele heffingsrente (wel aftrekbaar). Dus soms schuild er nog een heel klein voordeel in deze nare zaken.

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     2,4k 192

@smart4u

Nooit rekening mee gehouden dat heffingsrente aftrekbaar is (en dus ontvangen heffingsrente belast neem ik aan?)

Geldt dit ook voor IB wat toch feitelijk een persoonlijke belasting is?

Vorig jaar nogal wat heffingsrente vergoed gekregen (niet opgegeven, betrof aanslagen uit voorgaande jaren toen ik nog geen ondernemer (eenmanszaak) was). Dit jaar verwacht ik i.v.m. correcties over 2003, 2004 en 2005 nogal wat heffingsrente te moeten betalen. Neem ik die in mijn boekhouding op? En zo ja, moet ik over 2006 dit dan corrigeren?

Dank vast voor je antwoord.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Legend     436 11

Heffingsrente in combinatie met Inkomstenbelasting is niet belast, daar dit aan de belastingplichtige toekomt en 'niets' met de onderneming te maken heeft. Dit blijft dus buiten de belastingaangifte.

Heffingsrente in combinatie met Loonbelasting, Omzetbelasting en Vennootschapsbelasting zijn wel belastbaar of aftrekbaar, daar deze aan de onderneming worden toegerekend.

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar