• 0

Discount op rekening en boeking in kasboek

Ben net bezich met de opmaak van mijn allereerste kasboek.

 

Nu heb ik een rekening (in dollars) waar een lijst van items opgeteld worden tot een subtotal. In deze lijst is echter een discount bedrag geplaatst.

 

Dan volgd het totaal bedrag dat dus hetzelfde is als het subtotaal.

 

Hoe moet ik dat in het kasboek goed boeken

 

1. Ik kan natuurlijk het discount ignoreren en het totaal bedrag gewoon invullen.

 

2. Of ik kan de items (zonder discount) optellen, als uitgave boeken en het discount apart als inkomst boeken.

 

Wat is juist?

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus als het zo in het kasboek al ingevuld moet worden:

 

Voorbeeld: Op de rekening staat 200 euro en is inclusief 20 euro discount.

 

Je betaald 180 euro

 

Je boekt betaald te hebben 220 Euro als uitgave

Als inkomsten boek je 20 euro als "discount" of zoals je zegt "bijzonder baten"

 

Worden deze bijzondere baten dan niet belast?

 

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
  • 0

Kosten worden verantwoord tegen verkrijgingsprijs. Oftewel de prijs die je hebt betaald voor de goederen.

 

Met betrekking tot de kostprijs van jouw netto-omzet kan het informatief zijn om deze op een aparte rekening te registeren, maar deze zouden wel moeten worden gerangschikt onder de post kostprijs.

 

Kortingen op de bedrijfslasten worden doorgaans geregistreerd om de post waarop deze betrekking heeft. Met andere woorden de kortingen en dergelijke negeren, tenzij jij zelf het inzichtelijk wil hebben.

 

Bijzondere baten en lasten zijn posten die niet tot de gewone bedrijfsuitoefening gerekend kunnen worden. Normaliter gebruik je dit soort rekeningen dus niet, want dit soort kosten of opbrengsten behoren wel degelijk tot jouw normale bedrijfsuitoefening.

 

Tot zover de boekhoudinstructie, nog wel even een nieuwsgierig vraagje tot slot. Heb jij al een boekhouder/adviseur/accountant? Het is raadzaam om deze in dit soort vragen te betrekken. Hij of zij kan jou namelijk goed adviseren waarop je bepaalde posten moet boeken en hoe je bepaalde zaken moet registeren. Het is namelijk zeer frusterend voor beide partijen als je aan het einde van het boekjaar er achter moet komen dat hetgeen je hebt bijgehouden niet efficient of juist is geweest.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dank je, dat was informatief.

 

Ja, ik heb al een accountant die ik sinds het begin van mijn zaak kan consulteren. Het punt in mijn geval is dat ik nog enige tijd in de USA verblijf en de enige nederlandstaligen om mij heen zijn jullie in dit forum en natuurlijk een hoop informatieve websites. Het tijdverschil is dan soms lastig mijn accountant te vragen daar er dan zo een dag of twee in gaat zitten.

 

Maar je hebt gelijk, zo gauw ik weer in Holland ben leg ik hem mijn huiswerk voor:-))

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
  • 0

Geef niet, vragen staat vrij. Alleen blijf ik mij verbasen over hoeveel ondernemers geen adviseur/boekhouder/accountant hebben of wensen te hebben.

 

Mijn visie is dat iedereen zich moet concenteren op hetgeen hij goed is en ondernemers moeten zo veel mogelijk tijd besteden aan ondernemen en niet aan de administratieve rompslomp. Met de onderneming kunnen zij geld verdienen en een samenwerking met een accountant/adviseur/boekhouder (in mijn optiek is de administratie voeren een samenspel) levert - naast een goed gevoel - ook een besparing van de kosten op en bespoedigd een mogelijke groei!

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

@smart4u

 

Ben het helemaal met je eens maar na een zeer teleurstellende ervaring (boekhouder bleek in het geheel niets gedaan te hebben het eerste jaar) ben ik zelf maar aan de klus begonnen, vertrouwen is weg en ik wil graag zelf zicht houden op wat er in mijn zaak gebeurt. Bovendien: al doende leert men en misschien wel het "ergste": ik ga het nog leuk vinden ook ;D

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er geen goede boekhouders bestaan, waarschijnlijk zijn de meeste kantoren zeer betrouwbaar.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, heb ook eens een zelfde slechte ervaring gemaakt (lang geleden) maar het buro dat ik nu heb vertrouw ik wel. Ik ben echter ook van mening dat net zoals alle andere personen binnen een bedrijf en in alle beroepen iedereen een overlappende knowledge moet hebben.

 

Zo is het goed voor een ondernemer iets van boekhouden te weten net zo goed als dat de boekhouder (als het dan een goede is) wat van het ondernemen moet weten.

 

Een goede vertegenwoordiger in de buitendienst heeft een bepaalde weet van wat het bedrijf en zijn werknemers produceren en hoe, ook zonder het zelf te kunnen.

 

Ik zie tegen boekhouden op als een berg maar als ik eenmaal bezig ben vind ik het wel weer leuk. Weet niet precies wat het is, is het dat boekhouden of vind ik het stoeien met excel en de formules leuk :-))

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
  • 0

Geef niet, vragen staat vrij. Alleen blijf ik mij verbasen over hoeveel ondernemers geen adviseur/boekhouder/accountant hebben of wensen te hebben.

 

Om aan sluiten in het rijtje van ondernemers zonder boekhouder:

 

De laatste boekhouder kostte me meer dan het opbracht. Foute aangiftes en hoge kosten voor correcties van fouten die zij maakten (moest notabene zelf vragen om correctie voor onterechte aftrek van kosten voor werkruimte) De andere lokale kantoren waar ik uit kon kiezen wilden alleen adviezen geven als ze ook al m'n boekstukken mochten boeken a x euro per stuk.

 

Dus, tot er een kantoor in de buurt zit dat wel gewoon netjes m'n aangifte ib doet en advies geeft, gewoon zelf de elsevier doorspitten en af en toe hier wat vragen.

 

Verbaas me ook wel over het aantal ondernemers zonder boekhouder o.i.d. die niet de moeite nemen zichzelf te verdiepen in de materie.

Link naar reactie
  • 0

Jammer te moeten vernemen dat er zo veel negatieve ervaringen zijn met boekhouders/accounants/adviseurs. Misschien moeten wij hierover eens een draadje starten.

 

Zoals ik al schreef denk ik dat het voeren van een administratie gezamenlijk moet gebreuren tussen de ondernemer en de boekhouder/accountant/advisuer. Als ondernemer moet je niet overal verstand van hebben, maar wel kunnen beschikken over betrouwbare (management)informatie zodat je in staat bent je onderneming te sturen (grotendeels is deze informatie beschikbaar in de administratie).

 

Maak goede en heldere afspraken, dan weet je vanaf het begin wat je aan elkaar hebt.

 

Overigens is het goed als er overlapping is van kennis. Een goede adviseur/boekhouder/accountant weet wat het is om ondernemer te zijn en moet af en toe zich kunnen verbeelden in de positie van zijn klant. Misschien is het wel een utopie!

 

Belangrijkste is dat een ondernemer zich kan blijven concentreren op de onderneming en niet wordt lastig gevallen met trammelant waarin hij of zij zich niet mee bezig wil of kan houden (dit hoeft niet altijd administratieve handelingen te zijn!). Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.