• 0

Prive auto voor zakelijke km gebruiken

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

;D heb de zoekfunctie gebruikt, kijk maar:

https://www.higherlevel.nl/zoeken?q=prive+auto+gebruiken+zakelijk&u=&b=0&s=rel&p=2

 

Maar ik kan daarmee het volgende niet vinden. Wellicht naast een antwoord ook zoetfunctie tips ;)

 

Ik heb een auto prive en ga die gebruiken voor zakelijke ritten. Ik mag dan 0.19ct/km als kosten opgeven. Maar moet ik dan nu ook een rittenstaat bij gaan houden? Of hoe anders gezegd: hoe hou ik een administratie van mijn km bij? Is zeggen dat ik 34km heb gereden voldoende of kan ik in mijn agenda dergelijke info bijhouden?

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0
Je moet inderdaad je rittenregistratie bijhouden. :

 

 

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Als je een privé auto voor een zakelijke rit gebruikt, volstaat het bijhouden van de zakelijke bestemming en het aantal kilometers. Wat je vervolgens privé doet, hoef je niet bij te houden.

 

Het kan namelijk goed zijn, dat je verschillende auto's gebruikt/leent. De kilometers moet je natuurlijk wel kunnen aantonen door bv je agenda.

 

Ik ben geen accountant, maar zo doen wij het iig al een poosje (BD kom er maar in!) :-)

Link naar reactie
  • 0

Je moet inderdaad je rittenregistratie bijhouden. Zie hieronder een excelsheet van Microsoft:

 

http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/ondernemen_financien_en_administratie/registreren/rittenregistratie2006.aspx

 

Het is weliswaar van 2006. Maar je kan het denk ik voor 2008 ook gebruiken.

 

Succes,

 

 

 

Deze sheet is voor prive gebruik van auto van de zaak volgens mij. OP de website staat:[

Per 1 januari 2006 heeft de Belastingdienst de regels rond het privégebruik van de auto van de zaak opnieuw gewijzigd. Werd het voordeel van het privégebruik van de auto in 2005 in de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen aangegeven, vanaf 1 januari 2006 wordt dit voordeel belast als loon. Werkgevers moeten dus loonbelasting, premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet inhouden.

 

Hieronder kunt u het Excel-bestand downloaden dat bij dit artikel hoort. Bijbehorende tekst en uitleg staat nader in dit artikel beschreven.

 

In mijn geval is het andersom. Prive auto gebruiken om soms te rijden naar klanten voor de zaak.

 

Dank je Nano Hendrik. Ik hoop dat iemand je bericht kan bevestigen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kim

 

Ik bevestig Nano's bericht voor je. Voor gebruik van een privé auto voor ondernemings KM's is het voldoende dat je noteert:

Datum, bestemming, aantal kilometers. En dan dus alleen voor de zakelijke KM's.

 

Je merkte zelf terecht op dat de MS link voor privegebruik auto vd zaak is.

 

Overigens (niet lullig bedoeld) dit staat al echt wel op HL. Sterker nog: er zijn nog meer tips over de privé auto en BTW aftrek te vinden hier. Zoek eens op 75% en auto.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is me allemaal BIJNA duidelijk. Zouden de experts me op onderstaande antwoord kunnen geven en/of corrigeren?

 

Ik heb inmiddels een schriftje aangeschaft en weet nu dat ik de zakelijk km moet bijhouden daarin en dat ik daarvan 0.19ct/km als beroepskosten ten laste van de winst mag brengen. Er mogen dan geen kosten van de eigen auto meer in de resultatenrekening worden opgenomen, dus ook geen parkeergeld.

- Ik hoef dus in de boekhouding geen autokosten meer op te nemen?

 

Nu las ik ook dat het mogelijk is om omzetbelasting terug te vragen i.v.m. het gebruik van de privé-auto voor zakelijk gebruik. Daar raken ze me dus even kwijt. Is dit bovenop de 19cent? En moet ik dan toch autokosten opnemen of hoe boek ik dit hieronder dan? Ik citeer even wat ik las op beeldrijk.org :

Teruggave van voorbelasting is niet mogelijk op aanschaf van privé-goederen. Teruggave bij aanschaf van een auto die tot het privé-vermogen wordt gerekend is dan ook niet mogelijk.

 

Wel mogelijk is het om de omzetbelasting die drukt op de kosten van verbruik (brandstof, reparaties) terug te vragen voor zover die toe te rekenen is aan zakelijk gebruik. Je zult in beginsel daarvoor je kilometers moeten verdelen in zakelijke en privé-kilometers.

Als ik bijvoorbeeld 30.000km rij waarvan 10.000 zakelijk. Mag ik dan 1/3e van de btw over reparatiekosten en brandstofkosten aftrekken? Moet ik dan alle tank-bonnen bewaren? Of heb ik het dan verkeerd begrepen wat hierboven staat?

 

Daarna staat er namelijk weer:

Wanneer het moeilijk is om vast te stellen hoeveel het aantal zakelijke kilometers bedraagt, accepteert de belastingdienst, een minimum-aftrekpercentage van 75% voor personenauto's en 90% voor bestelauto's.

...

We gaan er van uit dat dit minimum-percentage van 75 eigenlijk voor alle gevallen geldt waarin de auto is aangeschaft zonder dat daarbij omzetbelasting teruggevorderd is. Dus ook in de gevallen waarin het aantal zakelijke kilometers wel bekend is. Anders zou er een rechtsongelijkheid bestaan ten opzichte van hen die onvoldoende moeite doen om hun kilometers goed te registreren.

Is die 75% nu voor de aanschaf omzetbelasting of ook voor de brandstof en reparatie omzetbelasting?

 

Ter info: ik rij in een diesel VW Polo uit '99, dus geen nieuwe auto ofzo.

 

Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Het is me allemaal BIJNA duidelijk. Zouden de experts me op onderstaande antwoord kunnen geven en/of corrigeren?

 

Ik heb inmiddels een schriftje aangeschaft en weet nu dat ik de zakelijk km moet bijhouden daarin en dat ik daarvan 0.19ct/km als beroepskosten ten laste van de winst mag brengen. Er mogen dan geen kosten van de eigen auto meer in de resultatenrekening worden opgenomen, dus ook geen parkeergeld.

- Ik hoef dus in de boekhouding geen autokosten meer op te nemen?

 

Nu las ik ook dat het mogelijk is om omzetbelasting terug te vragen i.v.m. het gebruik van de privé-auto voor zakelijk gebruik. Daar raken ze me dus even kwijt. Is dit bovenop de 19cent? En moet ik dan toch autokosten opnemen of hoe boek ik dit hieronder dan? Ik citeer even wat ik las op beeldrijk.org :

Teruggave van voorbelasting is niet mogelijk op aanschaf van privé-goederen. Teruggave bij aanschaf van een auto die tot het privé-vermogen wordt gerekend is dan ook niet mogelijk.

 

Wel mogelijk is het om de omzetbelasting die drukt op de kosten van verbruik (brandstof, reparaties) terug te vragen voor zover die toe te rekenen is aan zakelijk gebruik. Je zult in beginsel daarvoor je kilometers moeten verdelen in zakelijke en privé-kilometers.

Als ik bijvoorbeeld 30.000km rij waarvan 10.000 zakelijk. Mag ik dan 1/3e van de btw over reparatiekosten en brandstofkosten aftrekken? Moet ik dan alle tank-bonnen bewaren? Of heb ik het dan verkeerd begrepen wat hierboven staat?

 

Daarna staat er namelijk weer:

Wanneer het moeilijk is om vast te stellen hoeveel het aantal zakelijke kilometers bedraagt, accepteert de belastingdienst, een minimum-aftrekpercentage van 75% voor personenauto's en 90% voor bestelauto's.

...

We gaan er van uit dat dit minimum-percentage van 75 eigenlijk voor alle gevallen geldt waarin de auto is aangeschaft zonder dat daarbij omzetbelasting teruggevorderd is. Dus ook in de gevallen waarin het aantal zakelijke kilometers wel bekend is. Anders zou er een rechtsongelijkheid bestaan ten opzichte van hen die onvoldoende moeite doen om hun kilometers goed te registreren.

Is die 75% nu voor de aanschaf omzetbelasting of ook voor de brandstof en reparatie omzetbelasting?

 

Ter info: ik rij in een diesel VW Polo uit '99, dus geen nieuwe auto ofzo.

 

Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk.

 

Hoi Kim

 

De 19 cent per km is inclusief alle autokosten, dus ook parkeer en tolgeld.

 

Je moet de 19 cent helemaal los zien van de BTW. Dat heeft niets met elkaar te maken.

 

Je mag 75% van alle BTW op de autokosten ten laste brengen van de aangifte BTW als voorbelasting. Hierover is overigens al erg veel geschreven op HL. Zoek eens op auto en BTW.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al heel veel gelezen op HL, maar vraag me nog 1 ding af:

 

Ik maak nu met mijn prive auto zakelijke km's, dus voer ik 19 cent per km op aan de belasting als aftrek.

Aangezien ik die brandstof zelf betaald heb (prive) moet ik dan van de zaak nog iets aan mij prive overmaken? of kan ik gewoon de 19 cent opgeven als aftrekbaar en verder niets aan mij prive uitkeren.

 

Alvast bedankt voor het antwoord, en ook bedankt voor alle overige info op dit forum! reuze handig om hier gebruik van te kunnen maken. 8)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.