• 0

Vragen over Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

Ik sta helaas aan de vooravond van WSNP , ben vrijdag bij de stadsbank geweest en heb aanvraagpapieren in huis.

 

Mijn onderneming kampt met ca. 400.000 euro bankschuld , tevens ca. 100.000 crediteuren..

Binnen komt nog ca. 125.000 euro aan debiteuren , kan nog wat voorraad verkopen / crediteuren inlossen met voorraden.

Tevens is het pand eigendom van mijn vader en zal in de boedel meegaan voor 200.000 euro.

 

Al met al verwacht ik een schulden pot van 75.000 tot 150.000 euro.

Hoop echt niet meer!

 

In het eerste korte gesprekje bij de stadsbank werd al niet meer over minnelijke schikking gesproken... Kan ik me ergens indenken aangezien de bank voornaamste schuldeiser zal zijn..

 

Mijn vragen zijn.. :

 

1. Wat gebeurt er met de rente die loopt over mijn financiering van 400.000 euro, zijn de 6,5 procent per jaar oftewel ca. 26.000 euro per jaar.. loopt deze in de 3 jaar WSNP gewoon door en plust dat de lopende schuld..?

2. Ik was al 1 maand zelf aan het saneren, had al CWI procedure lopen voor alle 5 personeelsleden.. ik heb hen niet kunnen betalen eind April > hoe kan ik zo snel mogelijk regelen dat zij via UWV toch betaling van loon krijgen??

3. Ik ga morgen aanvraag bij stadsbank indienen.. Ik vernam dat aanvraag 1-2 weken duurt , dan naar rechtbank gaat en dat in dit ook nog zo'n 2-5 weken kan duren voordat er een bewindvoerder wordt aangesteld. Ik ben echter open naar mijn leveranciers die uiteraard eigendomsvoorbehoud gaan claimen. Wat ik wil gaan doen is voorraad van hen apart zetten voor retour tot een bewindvoerder hier groen licht voor geeft.. Is dit de juiste weg?

4. Ik werkte reguliere dagtijden 32 uur in de week (di en do middag vrij voor mijn twee kinderen) > kan vanuit de WSNP de verplichting komen om een baan voor 40 uur verplicht te zoeken?

5. Mijn vrouw geniet gelukkig een goed inkomen, zij heeft altijd goed gespaard waarbij ons huwelijk huwelijkse voorwaarden (gemeenschap van huis) kent...het huis staat op haar naam..kan het echter zo zijn dat door haar inkomen ik in het geheel geen bijstandsuitkering krijg en dat ik geheel van haar inkomen moet leven?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden , heb ik meer vragen dan spui ik ze..

 

Edit: even de titel verduidelijkt, niet iedereen kent de afkorting 'WSNP'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vervolg...

 

Intake bij de stadsbank verliep eenvoudig..

Gezien hoge bankstand en ca. 100.000 crediteuren sloeg medewerkster er direct traject minnelijke schikking over en stelde binnen twee weken een aanvraag op die door mij ondertekend werd en naar de rechtbank ging.

 

1 Dag later direct telefoon van de rechtbank..

De aanvraag zal niet in behandeling genomen worden..

Reden > traject minnelijke schikking is niet gevolgd, er zal idd ook nog even gesproken worden met de medewerkster van de stadsbank dat dit wel te simpel gedacht was...

Kortom > ik ben bijna drie weken verder, kan niemand betalen (wil nl. gene keuze maken wie wel wie geen geld krijgt..) en nog niets opgeschoten.

UWV neemt loondoorbetaling alleen over als er geen geldstromen meer in de zaak aanwezig zijn.. maar debiteuren betalen nog en voorraden worden nog uitverkocht, dagelijks!

 

Nu mijn vraag..

 

Rechtbank stelt voor om a.s. dinsdag om 10.00 mij faillisement te komen indienen , zal dan woensdag om 11.30 behandeld worden en dan volgt een curator. Later kan ik dan terug de WSNP in..

Om snel tot afhandeling te komen zie ik geen andere optie meer, echter..

De rechtbank vraagt mij of mijn vrouw (vanwege huwelijkse voorwaarden, gemeenschap van huis) een machtiging wil tekenen dat ik mijn persoonlijke faillisement aanvraag.

 

1) Waarom moet zij hiervoor machtigen, de huwelijkse voorwaarden liggen er toch al??

2) Wat gebeurt er als zij weigert deze machtiging af te geven??

Link naar reactie
  • 0

Beste Elbalba,

 

Hoe zit het met deskundige juridische advies. Op higherlevel zijn naar mijn mening genoeg mensen die hierover mee kunnen praten. Maar je moet maar net geluk hebben dat dat op tijd komt. Je voorgaande bericht is van 1 mei. Is niet echt veel op gereageerd. Omdat het naar mijn mening een complex verhaal is, waar je echt de details van moet weten.

 

Maar is faillissement de enige oplossing? Niemand heeft iets aan een faillissement. Je schuldeisers niet en de bank niet. Waarom heb je geen juridische hulp gezocht? Dit soort vragen gaan over jouw toekomst en dat van je vrouw en kinderen. Er is geld (staat in je bericht) besteed dat dan aan juridisch advies. Bij een faillissement gaat het geld naar de curator. Je moet het maar net treffen dat je een redelijke curator treft. Een advocaat kan je helpen je debiteuren in te halen.

 

Als ik je bericht lees heb je nog genoeg mogelijkheden om een faillissement te voorkomen.

 

Ik begrijp dat je alles netjes wilt doen. Maar je kan altijd de WSNP uitgezet worden wegens onbestuurlijk gedrag. Ook kunnen je schuldeisers er een stokje voor steken. En dat zullen ze zeker doen.

 

Probeer tot een oplossing te komen.

 

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rein,

 

Dank je voor je eerste antwoord..

 

Ik zie zelf geen middelen om WSNP of faillisement af te wenden.

Exploitatie ligt nu niet goed , CWI is nog steeds niet afgerond (zal pas eind Juli worden) en dan blijf ik zeker achter met een eindschuld van 100.000 - 200.000 euro..

Afhankelijk daarbij ook nog van goede verkoop van mijn restvoorraad..

 

De bank heeft inmiddels een stop op alle uitgaande betalingen, dus kan ik ook geen beroep meer doen op mijn (goede) advocaat..

Heb hem heden wel gebeld, kort de status geinformeerd maar het machtigingsverhaal niet met hem besproken..

 

Kortom.. ik zie de uitweg er niet meer in en hoop op snelle algehele afhandeling zodat ik vanuit faillisement door de WSNP heen kan en met 43 weer door kan met mijn leven..

 

Ben je deskundig om mij een inschatting te geven van dat machtigingsverhaal???

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat je automatisch failliet verklaard wordt mocht je uit de WSNP gezet worden.

 

Het probleem is dat die aanvraag WSNP wel enige maanden kan duren doordat er meestal een wachtlijst is. Ik denk dan ook dat het faillissement een tussenoplossing is zodat je de zaken af kunt wikkelen. Het grote voordeel van de WSNP is dat de rente over het verschuldigde bedrag wordt stopgezet en dat je na drie jaar een schone lei krijgt.\

 

In ieder geval sterkte gewenst.

 

John

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vervolg...

 

Intake bij de stadsbank verliep eenvoudig..

Gezien hoge bankstand en ca. 100.000 crediteuren sloeg medewerkster er direct traject minnelijke schikking over en stelde binnen twee weken een aanvraag op die door mij ondertekend werd en naar de rechtbank ging.

 

1 Dag later direct telefoon van de rechtbank..

De aanvraag zal niet in behandeling genomen worden..

Dat klinkt heel vreemd. Een aanvraag *moet* in behandeling worden genomen. Weet u zeker dat de aanvraag niet in behandeling is genomen ? Dat zou namelijk erg positief zijn.

Reden > traject minnelijke schikking is niet gevolgd, er zal idd ook nog even gesproken worden met de medewerkster van de stadsbank dat dit wel te simpel gedacht was...

Kortom > ik ben bijna drie weken verder, kan niemand betalen (wil nl. gene keuze maken wie wel wie geen geld krijgt..) en nog niets opgeschoten.

UWV neemt loondoorbetaling alleen over als er geen geldstromen meer in de zaak aanwezig zijn.. maar debiteuren betalen nog en voorraden worden nog uitverkocht, dagelijks!

 

Nu mijn vraag..

 

Rechtbank stelt voor om a.s. dinsdag om 10.00 mij faillisement te komen indienen , zal dan woensdag om 11.30 behandeld worden en dan volgt een curator. Later kan ik dan terug de WSNP in..

Om snel tot afhandeling te komen zie ik geen andere optie meer, echter..

De rechtbank vraagt mij of mijn vrouw (vanwege huwelijkse voorwaarden, gemeenschap van huis) een machtiging wil tekenen dat ik mijn persoonlijke faillisement aanvraag.

 

1) Waarom moet zij hiervoor machtigen, de huwelijkse voorwaarden liggen er toch al??

2) Wat gebeurt er als zij weigert deze machtiging af te geven??

Het lijkt mij heel erg verstandig om te zorgen dat u deskundige juridische bijstand krijgt. De stadsbank heeft u kennelijk niet voldoende goed begeleid bij de aanvraag WSNP en nu ziet u zich geconfronteerd met vragen die alleen afdoende beantwoord kunnen met inzicht in het volledige dossier.

 

Wanneer uw aanvraag daadwerkelijk niet behandeld is, dan kunt u alsnog toepassing van de schuldsaneringsregeling aanvragen, ditmaal met een goed dossier en mogelijk ook met goede bijstand.

 

Ook kunt u wachten tot een ander uw faillissement aanvraagt en daarna extra lucht krijgen door de rechtbank te melden dat u voornemens bent toepassing van de schuldsaneringsregeling aan te vragen.

Link naar reactie
  • 1

hallo ik ben ten einde raad :'(

ik zal het kort uitleggen.

mijn man en ik zitten in de wsnp. maar nu is mn man sind januari jl,

uit de wsnp gezet,

en is nu failliet verklaard bij gebrek aan baten ..

ikzelf zit gewoon nog in de wsnp.

nu willen we zn schuld aan gaan pakken door zoveel mogelijk te gaan terug betalen

maar mn advocaat zegt dat dat niet kan!!1 dus als ik het goed begrijp zal voor ons nooit de zon meer gaan schijnen

ik weet mezelf echt geen raad meer.. slaap heel slecht

kan iemand ons mischien helpen,

en zeggen hoe we dit het beste aan kunnen pakken

?

 

ik hoop snel iets te horen

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hopeloos,

 

Altijd naar om dit soort verhalen te horen. Maar bedenk: Hoe uitzichtloos je situatie op dit moment ook mag lijken, er komt een moment waarop je alles achter je kunt laten en weer aan een nieuwe toekomst kunt bouwen. Hier op dit forum zijn een aantal ondernemers die zelf ook een faillissement of WSNP hebben overleefd. Zij kunnen dit beamen. Hoe lastig het ook is, probeer je niet te concentreren op het probleem, maar op de oplossing. Het probleem krijg je met zorgen maken niet weg. Wel door goed nadenken en hard werken.

 

Je kunt op dit forum een hoop goede adviezen krijgen. Maar dan zul je iet uitvoeriger moeten zijn met de informatie. Jouw post is onvoldoende om daar een zinnig antwoord op te geven. Belangrijke vragen die eerst beantwoord moeten worden:

 

Zijn jullie getrouwd in gemeenschap van goederen?

Hoe groot is dan de gezamenlijke schuld?

Als jullie getrouwd zijn op huwelijkse voorwaarden, hoe groot is de schuld bij jullie elk?

Wat voor bedrijf hadden jullie?

Hoe groot zijn de zakelijke schulden t.o.v. de privé schulden?

Jouw man is uit de WSNP gezet, dat gebeurd niet zomaar. Wat is de reden daarvan?

Failliet verklaard bij gebrek aan baten? Bedoel je dat hij failliet is verklaard of dat het faillissement is opgeheven bij gebrek aan baten?

Wat is de rol van jouw advocaat in het geheel? Of bedoel je de curator?

Hebben jullie inkomen, en zo ja hoeveel?

 

Als je hier antwoord op kunt geven, weet ik zeker dat er zinnige dingen gezegd gaan worden op het forum.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.