• 0

Betaling huisvesting

Hallo!

 

Ik heb vanaf 1 mei een bedrijfsruimte gehuurd. Ik heb een eenmanszaak en mijn compagnon ook.

 

Ik betaal de huur, hoe kan ik het best de helft van de huur van hem krijgen? Wat is de beste fiscale manier? Moet ik hem factureren hiervoor? Op de huur zit geen BTW.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag of de informatie bij de vraag is niet volledig.

 

Mogelijke situatie:

U heeft samen met uw compagnon een vennootschap onder firma en betrekt dus allebei uw aandeel in de winst vanuit deze onderneming. Alle kosten die ten laste van het resultaat komen, worden dan netjes verdeeld conform de overeenkomst. U hoeft verder niets te doen.

 

Andere mogelijke situatie:

U heeft beiden zelf een eenmanszaak en gaan gebruik maken van dezelfde kantoorruimte. De onderneming die de huurverplichting is aangegaan, zal de volledige huur moeten voldoen. Om de huur door te belasten aan de andere, zal een factuur moeten worden opgesteld en niet te vergeten een huurovereenkomst te worden aangegaan. De huur wordt dan periodiek doorbelast aan de ander zonder BTW.

Het is raadzaam om op de factuur dan te zetten doorbelasting huurkosten en ook als zodanig boeken (dus niet in de netto-omzet meenemen, maar in mindering op de huurkosten). Dit voorkomt een negatieve invloed op de aftrek van de voorbelasting van de omzetbelasting.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!, de tweede situatie is op ons van toepassing en de eerste situatie zal vanaf november gelden aangezien het dan een VOF gaat worden.

 

Het komende half jaar zal ik dan een huurcontract maken voor eenmanszaak waarmee ik samen werk, en huurkosten op die manier zonder BTW factureren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.