• 0

een holding toevoegen aan een bestaande bv

Wie kan me uitleggen hoe het volgende het slimst aan te pakken.

 

ik heb een BV waarvanuit ik freelance werkzaamheden uitvoer.

Nu wil ik een holding erboven hangen.

 

Moet ik nu van de bestaande bv (werkmaatschappij) een holding maken (dus een statutenwijziging) en een nieuwe bv (lees werkmaatschappij) aanmaken en de aandelen van de werkmaatschappij door de holding laten beheren?

Dit ivm IB.

 

In de holding wil ik o.a. pensioen onderbrengen.

 

Mijn accountant rekent gewoon 4500E voor dit; dus exclusief notariskosten.

 

Iemand tips?

 

thx

Lono

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen makkelijke opgave om dit zo even te vertellen. Tips geven is gemakkelijk als de gehele situatie bekend is, hetgeen wel verwacht mag worden van jouw accountant.

 

Een manier is om een nieuwe BV op te richten en deze tot holding te maken. Vervolgens neemt deze holding jouw aandelen over van de werkmaatschappij en het is ook geregeld. Echter je moet dan wel wat afdragen over een positief resultaat van de verkoopwinst in box 2 (inkomstenbelasting). Hoe hoog dat bedrag is, hangt af van de waarde van de aandelen en onderneming.

 

Ook kan de werkmaatschappij een nieuwe dochtermaatschappij oprichten. Activiteiten en dergelijke verkopen aan deze nieuwe dochter en zo raakt de oude werkmaatschappij leeg. Als de statuten het toelaten, kun je deze dan omzetten naar de gewenste holding. De kosten hierbij zijn beperkt, want er zal waarschijnlijk geen statuten wijziging nodig zijn bij de holding (standaard wordt al holding activiteiten toegestaan), wel zullen er wat inschrijvingen bij de kamer van koophandel gewijzigd moeten worden. Inbreng verklaring en dergelijke kunnen achterwege blijven en dat scheelt weer in de accountantskosten.

 

Ga overigens ook even shoppen bij de notariskantoren. Er is ook hier veel prijsverschil en ook deze heren hebben kennis van dit soort praktijken.

 

Succes met schuiven, overhevelen en de nieuwe structuur! Achteraf is het misschien wat gemakkelijk, maar er is een gezegde in accountancy land dat 'een BV geen BV is'. Nogmaals succes met de te ondernemen stappen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel mogelijkheden om dit fiscaalvriendelijk te realiseren, zowel door middel van een nieuwe holding als door middel van een nieuwe werkmaatschappij. Voorwaarde is wel dat je van plan bent om nog een paar jaar door te gaan.

 

Bij overdracht aan een nieuwe BV krijg je ook te maken met Nachgründung, waardoor je in ieder geval een accountantsverklaring nodig hebt. Persoonlijk zou ik aan de huidige BV niet zoveel veranderen, maar een nieuwe BV als holding gebruiken. Scheelt mogelijk in de notariskosten, want een nieuwe BV moet toch opgericht worden.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.