• 0

BTW op inventaris bij bedrijfsovername

Hallo,

 

Voor ik mijn vraag stel wil ik eerst even vermelden dat ik zeer veel informatie van het forum afgehaald heb die nuttig is geweest bij een bedrijfsovername die ik op dit moment aan het afronden ben. Als alles achter de rug ik zal ik zeker mijn ervaringen delen met eventuele andere starters.

 

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat : Bij de overname wordt buiten een stukje goodwil ook e.e.a aan inventaris overgenomen. Ik neem een "bedrijfsonderdeel" uit een B.Vv over. Nu krijg ik van die B.V.dus een factuur incl 19% BTW voor het gedeelte inventaris wat ik overneem. Klopt dit ?

 

Naar mijn idee is de BTW voor die inventaris al eens een keer verrekend bij de aanschaf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BV die de inventaris aan jou verkoopt, zal inderdaad een factuur gaan opstellen met BTW. Deze BTW moeten zij afdragen aan de belastingdienst en jij kan deze weer terugvragen. Wel moet je dus de inventaris inclusief BTW gaan voldoen aan de BV.

 

Overigens kun je ook toestemming vragen aan de Belastingdienst om de inventaris over te dragen zonder BTW. Dit wordt vaak gehonoreerd wanneer het om aanzienlijke bedragen gaat en om administratieve rompslomp te voorkomen.

 

Succes met de afronding van de overname!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Helaas moet ik eerlijk toegeven dat ik dit niet weet. Heb in het verleden wel eens hiernaar gezocht en heb het toen niet kunnen vinden.

 

Wel heb ik hierover contact gehad met de Belastingdienst in het verleden (4e kwartaal 2006 nog) en tot overeenstemming kunnen komen om de BTW dus niet te facturen. Wel moest dit schriftelijk worden vastgelegd in de overname overeenkomst, waarvan de Belastingdienst uiteraard een kopie van heeft mogen ontvangen. Moet wel hierbij eerlijk bekennen dat het om een aanzienlijk bedrag voor de BTW ging, namelijk een kleine EUR 25.000.

 

Wel een tip is om dan niet met de Belastingtelefoon te bellen, maar een afspraak te maken met de Belastinginspecteur van het belastingkantoor waaronder je valt. Het snelst gaat dit via jouw belastingadviseur (beschikken over andere telefoonnummers en ingangen) of even langs rijden om een afspraak te maken.

 

Wat ook werkt is om hierover afspraken te maken met de BV waarvan je de inventaris overneemt. Misschien kun je overeenkomen, dat je pas hun hoeft te betalen als je het bedrag van de Belastingdienst hebt ontvangen. Je weet immers maar nooit!

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen specifieke drempel voor. Er is geen BTW verschuldigd bij de overdracht van een algemeenheid van goederen. Daaronder valt ook een (zelfstandig onderdeel van een) onderneming. Dit wordt namelijk niet gezien als levering, maar de overnemer treedt in de plaats van de vorige eigenaar.

 

Je kan vragen wat de inspecteur hier van vindt. Als je dan art. 31 Wet OB roept, weet die meteen waar je op doelt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ronaldinho

 

Een reusje voor jou. Ik heb vandaag gebeld met de belastingdienst en de overname van een winkel zoals als ik nu doe, is een schoolvoorbeeld van algemeenheid van goederen.

 

Bedankt voor de info. Heb ik weer wat extra cashflow om mee aan de slag te gaan..

 

Groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.