• 0

kunnen we deze organisatie aansprakelijk stellen?

Eind maart heb ik samen met 49 andere ondernemers op een baby en kids beurs gestaan in ouwehands dierenpark. Die voor de eerste keer werd georganiseerd door Daantjes Products and Events uit Bilthoven. Deze beurs was een grote flop. het bezoekers aantal was diep triest( volgens ouwehands 250 kaarten verkocht aan personen die speciaal voor de beurs kwamen). Veel ondernemers hebben weinig tot niets verkocht. Het was er aarde donker in het jungle restaurant waar de beurs werd gehouden,en bezoekers met wandelwagen konden niet door de gangpaden en zo kan ik nog heel veel andere punten opnoemen. We hebben allemaal € 200,00 betaald voor 1 dag beurs met alleen een klapfafel van 4 meter die bij mij zelfs maar 3,5 meter was. En tijdens de beurs en later ook telefonisch gaven ze toe alleen maar persperichten te hebben verstuurd, dus aan freepubliciti te hebben gedaan. We hebben met drie ondernemers gepolst hoe de overige ondernemers er overdachten. We kregen 40 reacties met gelijk soortige klachten waarvan er 25 akkoord gingen om collectief een klacht in te dienen bij Daantjes Products and Events en het terug vragen van €100,00 inschrijf geld.. Deze brief is 12 april de deur uit gedaan. De week erop wilde ze nog niet reageren. En daarna waren ze voor de derde keer dit jaar op vakantie.

 

Vandaag kreeg ik een brief in de bus met daarin dat ze geen gedeeltelijke resitutie geven, ze geen resultaatverplichting hebben en ze betreuren dat de beurs niet conform onze wensen en verwachting was, en zij van mening zijn niet aansprakelijk te zijn.

 

Voor dit zelfde bedrag sta ik voor 1 dag op jonge gezinnenbeurs met de zelfde afmeting maar in een gelikte afgewerkte kraam met verlichting en heel veel publiciteit.

 

Kunnen ze dit zomaar maken en verkopen? Zijn wij alle 50 zo naïef geweest om aan deze nieuwe beurs deel te nemen. En wat moeten wij nu doen.

 

groeten lique

 

[titel aangepast - mod]

Angélique Krijnen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is lastig om hier in algemene zin even een uitspraak over te doen. In ieder geval snijdt het argument van de organisator weinig hout. Het zou wel erg gemakkelijk zijn om je van iedere aansprakelijkheid te ontheffen wanneer er geen resultaatverbintenis tussen partijen bestaat. Zo werkt het in Nederland niet. Ook bij een inspanningsverbintenis zal de organisator zijn/haar best moeten doen.

 

Allesbepalend zijn de overeenkomst met de organisator en de verwachtingen die omtrent de beurs zijn gewekt c.q. de verwachtingen die jullie als standhouders redelijkerwijs van de beurs mochten hebben. Met andere woorden:

  • Welke garanties zijn er in de overeenkomst gegeven?
  • Welke verwachtingen heeft de organisator gewekt met betrekking tot de door haar te leveren inspannen, de bezoekersaantallen, de beurs en aankleding daarvan, etc..?
  • Welk onderzoek hebben jullie als deelnemers zelf verricht met betrekking tot de beurs?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het enige onderzoek wat ik heb gedaan is hun website www.daantjesproductsandevents.com goed bekeken. Deze bestaat uit vier delen: Baby en Kidsbeurs, webwinkel babytime met MKB OK logo, Ikkemij webwinkel en FW bruidsbeurzen met een verwijzing naar een ander bedrijf van Daniëlle van der Lee www.theweddingplannersinstitute.com/ waarop ze aangeeft samen te werken met Babette van Veen. Naar mijn inschatting zag het er allemaal professioneel uit dus heb het daar bij gelaten.

 

De inschrijving moest ik voor 1 sept. '06 doen en is erg sumier. Wel wordt er iets gemeld over verlichting, ik citeer: deze is voldoende aanwezig maar voor meer opvallen van de stand adviseren wij spots ed. mee te nemen.

Sommige ondernemers konden hun eigen prijslijst niet lezen zo donker was het. Ik heb nog wel een paar keer geklacht over de beperkte info die ik kreeg. Sfeerfoto's of situatieschets, plafonds of wanden hoe zie deze eruit, kan ik iets ophangen? Ik kreeg hierop geen bevredigende antwoorden dus ging al enigzins geïriteerd naar de beurs. Wat we wel vooraf kregen was een programma van modeshows en intervieuws met bekende nederlanders. Aan dit programma is niet gehouden en ook nog eens zwaar ingekort. Ook het signeren van OLga Lubbers van Groter Groeien heeft hooguit 5 minuten geduurt.

Op de inschrijving staat dat de zaal is omgetoverd in de sfeer van dierenland. Het was gewoon het bestaande junglerestaurant. Ik heb haar horen zeggen dat ze de ochtend van de beurs de zaal ook pas voor het eerst zag. Toen begreep ik pas echt dat ik niet te maken had met een proffesioneel bureau.

 

Ik kan zo nog even door gaan maar dat heeft geen zin. Kortom de inschrijving was sumier en lang van te voren. Beloftes die tijdens updates zijn gedaan zijn niet na bevrediging uitgevoerd. En het ergste van alles is dat ze na afloop roepen wij kijken terug op een gezellige dag. Er zijn een paar puntjes van verbetering geconstateerd en die nemen we mee bij het organiseren van een volgende beurs. In de evaluatie die we van hen kregen schuiven ze alle problemen naar Ouwehands. Niet terecht want reclame maken wat na mijn inziens één van hun belagrijkste taken is hebben ze niet gedaan. Alleen freepubliciti. Wat hebben ze gedaan met die € 10.000,00 inschrijfgeld? Tafels gehuurd!

Angélique Krijnen

Link naar reactie
  • 0

Wacht de uitkomst van een strijd met Daantje niet af. Stuur een brief aan de directie van Ouwehands ter attentie van Marcel Boekhoorn. Deze man zal dan vast wel komen met een voor jullie goede financiële oplossing. Ik neem niet aan dat hij de naam van zijn dierenpark indirect wil laten bezoedelen door figuren zoals Daantje.

Link naar reactie
  • 0

 

Vijftig ondernemers die elk 200 euro inschrijfgeld betalen; dat levert 10.000 euro op. Daar valt niet veel mee te doen. Een beurs kan echter barteren met een uitgever, in ruil voor publiciteit. Dat wordt doorgaans in de plannen voor de beurs vermeld: mediapartners en marketingplan. Heb je daar iets over, zwart op wit?

 

De lage tarieven geven aan dat het nou niet een enorm professioneel opgezette beurs was. Dat is wellicht ook aan andere aspecten in de opzet te zien; in ieder geval wel in de omschrijving van de volgende Baby & Kids. Als je deelneemt aan een beurs in de Rai of de Jaarbeurs krijg je heel gedetailleerde omschrijvingen van faciliteiten, tot catering aan toe. Meedoen aan een tikkeltje amateuristische beurs legt een deel van de verantwoordelijkheid bij de deelnemers.

 

Neemt niet weg dat als beloofde prestaties niet geleverd zijn, een klacht terecht is. Maar om nou voor 100 euro stampei te gaan maken over een klaptafel die 50 centimeter te kort was, is ook energieverspilling. Zien jullie met z'n allen geen mogelijkheden om het komend jaar wat beter voor de dag te komen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Alle beursbezoekers moesten gewoon entree betalen voor de dierentuin. Ik kan me niet voorstellen dat Ouwenhands veel geld heeft gevraagd, is voor hun ook extra publiciteit.

 

We hebben alle deelnemers van de beurs gepolst en het resultaat was dat de meeste de helft van het geld terug wilde.

 

We hebben ook op een redelijke manier geprobeert contact met Daantje te zoeken. Want wij zijn uit op een win win situatie. Wij ondernemers willen zoveel mogelijk goede beurzen waar we ons kunnen presteren, en zij hebben er niets aan om boze deelnemers te hebben die weigeren in de toekomst nog met daantje in zee te gaan althans een overgroot deel. Dus daar schieten we beiden niets mee op. Maar zei stellen zich zo op van het is niet onze schuld dat we daar een vinger achter willen krijgen.

 

Natuurlijk loop je als ondernemer risicos, een braderie met slecht weer waar geen hond op afkomt is ook pech hebben. Maar deze beurs gaf niet de indruk dat het een soort marktje was waar toevallig wat dierentuinbezoekers ongeïntereseerd langs liepen. Ik heb hooguit 25 mensen aan mijn stand gehad waarvan er twee voor klein bedragje iets hebben gekocht ( 5% t.o.v. een normaal een braderie). Bij mij nog wel, veel deelnemers hadden €0,00 omzet.

Wat betreft media heeft er een artikel in groter groeien gestaan, en Kidzlifestyle heeft er aandacht aanbesteed, verder heeft life en cooking de beurs even genoemd. In Ouwehands stond niet eens groot vermeld dat de beurs er was en ook op hun site was er niets over te vinden. Dus via de voorgenoemde media en vemelding op de sites van de deelnemers zijn er bezoekers op af gekomen. De updates die wij kregen van Daantje was dat er tot 2x toe persberichten de deur uit zijn gegaan. Van mediapartners en of marketingplan is bij ons verder niets bekent.

 

Wat betreft de restitutie is wat wij deelnemers het liefste willen maar op zijn minst sorry van hun kant de beurs was ook niet volgens onze verwachting o.i.d.. Of zullen we samen rond de tafel gaan zitten zodat de deelnemers gehoord worden en vooral ook dat er begrip voor onze klacht getoond wordt.

 

Goed, ik leg me er maar bij neer. Het is misschien nog wel een goed idee om Ouwehands een brief met onze klacht te sturen. Dan heb ik er iets aan gedaan en heb het niet zomaar laten gebeuren. Ik heb er in ieder geval weer veel van geleerd.

Angélique Krijnen

Link naar reactie
  • 0

Dat excuus komt vanzelf, want [urfl=http://www.daantjesproductsandevents.com/]Daantje[/url] wil dit jaar weer een Baby Kids Beurs organiseren en potentiële deelnemers die zich een beetje serieus voorbereiden komen via Google op dit forum terecht. Daantje gaat dat mogelijke negeren, maar ze zal op haar website en in haar promotiemateriaal veel duidelijker uitlegen wat er voor deelnemers geregeld is en wat ze aan promotie gaat doen. Waarschijnlijk heeft ze de organisatie van zo'n evenement een beetje onderschat en is ze nu benauwd dat ze geld moet terugbetalen. Ze zou jullie echter ook korting op de volgende beurs kunnen aanbieden, de deelnametarieven verhogen en dan een beetje extra investeren in promotie.

 

Ouwehand kun je zeker aanspreken, want zij worden op de website geprenteerd als partner van het evenement.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.