• 0

Beloning voor klusjes

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaakje online en wil binnenkort een online dienst in het leven roepen waarbij andere mensen voor mij een beloning krijgen voor hun moeite Nu mijn vraag : hoe kan ik dat belastingtechnisch het beste regelen?

 

Bedoel je een soort affiliateprogramma, waarbij mensen een beloning krijgen als zij klanten aanbrengen?

Link naar reactie
  • 0

Nee er gaan mensen voor mij op pad doen een bepaalde opdracht, raporteren dit en ik voer dat online in een soort marktonderzoek waarbij ik verschillende mensen 10 euro wil geven per opdracht. Ik wil ze niet officieel bij me aan het werk hebben omdat ik een eenmanszaak heb en dit alleen voor een nieuwe online dienst is.

Link naar reactie
  • 0

Nee er gaan mensen voor mij op pad doen een bepaalde opdracht, raporteren dit en ik voer dat online in een soort marktonderzoek waarbij ik verschillende mensen 10 euro wil geven per opdracht. Ik wil ze niet officieel bij me aan het werk hebben omdat ik een eenmanszaak heb en dit alleen voor een nieuwe online dienst is.

 

Dat het voor een nieuwe online dienst is doet fiscaal niet ter zake. Dat je een eenmanszaak hebt ook niet, die kan personeel in dienst hebben.

 

Als een onderneming geld uitkeert als beloning voor werk, dan zit je al heel snel in de sfeer van loonheffingen etc.

 

Ik heb ooit een juridisch advies gezien aan een grote overheidsorganisatie die ook mensen een tientje per brokje werk voor een website wilde uitbetalen en het advies was: loonheffingen inhouden. Daar moet ik bij zeggen: dat was 7 jaar geleden en dat was nog een tientje in guldens.

Link naar reactie
  • 0

Een andere manier voor de loonheffingen is om gebruik te maken van het IB-47 formulier. Hierdoor hoef jij geen ingewikkelde salarisadministratie bij te houden en loonheffingen af te dragen. Je moet alleen per jaar een opgave doen van de uitbetalingen per burgerservicenummer (voorheen sofinummer).

 

Ik sluit mij wel bij de voorganger aan om een adviseur/boekhouder/accountant te gaan raadplegen. Naast ook nog de mogelijkheden voor vrijwilligers (EUR 1500 per jaar) zijn er ook nog wat andere haken en ogen.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Uit de gestelde vraag maak ik op dat het niet om een eenmalige actie gaat, maar dat er verschillende mensen uit een pool opdrachten toegespeelt krijgen om uit te voeren. Voor het uitvoeren van deze opdracht wordt een beloning verstrekt. Dit kan al snel worden aangemerkt als een dienstbetrekking (er lijkt mij namelijk dat er een gezagsverhouding is en zo). Vandaar mijn antwoord.

 

Als je een keertje een opdracht uitvoert en hiervoor een tientje ontvangt, is er niets aan de hand, maar wat nu als je zo'n 1.000 opdrachten gaat uitvoeren?

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Er is m.i. sprake van een opdracht om werkzaamheden uit te voeren, waardoor er een z.g. gezagsverhouding ontstaat. Daarnaast is er een vergoeding en moet degene het werk zelf uitvoeren. Hierdoor zijn de drie elementen voor een dienstbetrekking aanwezig en zal er bijna zeker sprake zijn van een loonbetaling. Als achteraf vastgesteld wordt, b.v. bij een contorle van je administratie, dat er daadwerkelijk sprake is van loonbetaling en een dienstbetrekking, zal de belastingidenst zowel de loonheffing als de premies sociale verzekeringen (werkgevers en werknemers deel) volledig naheffen. Dit kan aardig in de papieren lopen, zeker als het over een langere periode gaat (naheffingstijdvak 5 jaar). Daarnaast zal de belastingdienst bijna zeker een boete opleggen en zal je eveneens heffinsrente moeten betalen.

Advies: laat met alle cijfers op tafel hier door een deskundige goedsn aar kijken, want als het fout gaat kan het een hoop geld kosten.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

 

ik heb een eenmanszaak

wil een student/leerling [16 jarige scholier VWO] opdrachten voor me uit laten voeren,

maar weet niet hoe dit gaat m.b.t. de opgave bij de belastingdienst

wil per opdracht uitbetalen, dus niet per uur of wel per uur...gaat me er om wat goedkoper is en ook haalbaar

wie kan me info. verschaffen hoe het technisch administratief allemaal in kannen en kruiken moet komen

heb zelf altijd de papieren bijgehouden, wil het blijven doen

wat zijn de eerste stappen die ik zetten moet?

wil het langs de legale weg doen, want eerlijk duurt het langst

naar ik weet is het minimum inkomen van een 16 jarige 2 euro per uur

maar wat is het bruto - waar is dit afhankelijk van?

wat voor extra's komen erbij kijken qua lasten?

en kan ik deze lasten ook terug krijgen via belastingteruggave etc etc.

 

dit was even in een notedop mijn vraag, maar als er iemand reageert [wat ik zeker hoop] zullen er nog wel meer dingen op tafel komen, waar ik graag antwoorden op zou willen hebben.

 

hoop op reacties ben een leek op dit gebied, maar daarom drop ik deze topic om er van te leren.

 

 

de werkzaamheden zijn met de PC

ik heb me suf gezocht bij de belastingdienstsite, maar vind het alles te versnipperd, komen niet echt antwoorden uit....of heb niet goed gekeken?

 

in afwachting verblijf ik,

 

Mvg HKlein.

Link naar reactie
  • 0
ik heb me suf gezocht bij de belastingdienstsite, maar vind het alles te versnipperd, komen niet echt antwoorden uit....of heb niet goed gekeken?

 

Inderdaad. Er zijn letterlijk tientallen websites, waaronder die van de belastingdienst, de KvK en ook Higherlevel, waar je deze bijzonder basale informatie terug kunt vinden. Even zoeken met de zoekfunctie bovenaan deze pagina doet wonderen. Een alternatief is Google...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met werken via een payroll bedrijf. Je loopt dan niet de risico's en alle belastingzaken e.d. worden geregeld. Jij hoeft alleen een factuur te betalen.

 

Zou je a.u.b. hoofdletters e.d. willen gebruiken?!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.