• 0

boeken btw in boekhouding

na vele pagina's te hebben doorzocht en geen antwoord te hebben gevonden, post ik maar een nieuw topic.

 

het gaat hier om het verwerken van de aan de belastingdienst betaalde omzetbelasting 1e kwartaal in mijn boekhouding. Heb immers een mutatie op mijn bankrekening.

 

hoe klop ik dit in? Ik heb begrepen dat dit niet op de v&w moet komen te staan. ik gebruik snelstart trouwens.

 

als ik mijn kolommenbalans bekijk zie ik op de eindbalans-kant de diverse grootboekrekeningen mbt btw. Neem aan dat hier iets moet veranderen.

In snelstart is trouwens ook al een gb rekening aangemaakt "1620 Afdracht btw". Kan ik hier iets mee?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

Face Reverse - music and media creation // www.facereverse.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar hoe zit het met de Kleine Ondernemers Regeling?

In Q4'06 kon ik daar gebruik van maken en hoefde ik +/- 800 euro niet af te dragen. Op de bankrekening staat dus 800 meer dan zonder de KOR het geval zou zijn. Welke post gebruik ik daarvoor en op welk moment boek ik dat? (Na de jaarafsluiting bv 1-1-07, bij de afsluiting op 31-12 of houd ik de BTW aangifte datum aan?

 

(In Q1'07 kreeg ik trouwens BTW van Q3'06 terug terwijl ik in Q2'07 BTW heb afgedragen)

 

Edit: toch iets gevonden over het boeken: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=15013

Resteert deze vraag: welke boekingsdatum gebruik je voor het KOR voordeel?

Link naar reactie
  • 1

Het niet hoeven afdragen van de omzetbelasting is een baten voor de onderneming. Hierdoor draag je dus wel inkomstenbelasting af over deze post.

 

Afhankelijk van de indeling van jouw rekeningschema en hetgeen jij wenselijk vindt, kun je de post registreren als overige opbrengsten (geen onderdeel van de brutomarge berekening) of onder de overige kosten / algemene kosten bij de bedrijfslasten.

 

De boekdatum zou ik de datum aanhouden van indienen aangifte. Hierdoor blijft de post te volgen in de administratie.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.