• 0

verbouwen ingekocht artikel

Hallo,

 

Mijn excuses als dit bericht hier ten onrechte staat maar ik ben al blij dat ik een plek heb gevonden waar ik het kan neerzetten.

 

Ik ben bezig een modelauto, welke ik via de reguliere handel prive heb ingekocht te verbouwen naar een ander type auto. De ingekochte auto is dus een donorauto. Het gaat om een mock-up/prototype welke ik sowieso voor eigen gebruik wil houden.

 

Mocht het echter goed lukken en blijken dat er een interesse voor is dan vind ik het leuk meer van deze auto's te bouwen en te verkopen om er iets extra's mee te verdienen. Belangrijk is nu ook dat ik het leuk zou vinden als anderen iets doen met iets wat ik verzonnen en gebouwd heb.

 

Mijn vraag is of het toegestaan is een auto van merk X te kopen, deze te verbouwen, en onder mijn eigen merk door te verkopen. Hierbij wordt het donormerk overigens niet verborgen. Zelfs als dit gunstiger zou zijn, het is simpelweg onmogelijk.

 

Een, minder gewenst, alternatief is om ombouwsets (kits) te gaan verkopen. Dit omdat ik denk dat de drempel om een donorauto zelf te kopen en te verbouwen hoger is dan wanneer je een kant en klare oplossing kunt aanschaffen.

 

Ik hoop dat iemand me hierover kan informeren.

 

mvg

 

Leo

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst wil ik even zeggen dat ik hier niet echt verstand van heb. Maar gevoelsmatig lijkt het me niet kloppen dat je ze zelf mag 'branden' terwijl het al merkartikelen zijn.

 

Moet je je voorstellen dat je een Mercedes koopt bij de dealer. Je gaat deze auto volledig op z'n kop gooien en verkoopt deze als zijnde je eigen merk, ik denk dat je dan grote problemen krijgt, met de dealer, maar al helemaal met Mercedes zelf.

 

Ik denk zelf dat het niet kan/mag maar er zijn mensen hier die je dat vast en zeker beter kunnen vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Moet je je voorstellen dat je een Mercedes koopt bij de dealer. Je gaat deze auto volledig op z'n kop gooien en verkoopt deze als zijnde je eigen merk, ik denk dat je dan grote problemen krijgt, met de dealer, maar al helemaal met Mercedes zelf.

 

 

Kijk maar eens naar een BMW-Alpina, op het kenteken staat als fabrikant Alpina en niet BMW.

Als je voldoende wijzigingen aanbrengt wordt je vanzelf fabrikant, er is geen duidelijke regel of formule die bepaalt hoeveel dat moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat snap ik, maar is Alpina geen tuningstudio van BMW zelf?

Daarnaast blijf ik het raar idee vinden. Dat als ik een auto zou kopen dat ik die wanneer ik er dingen aan verander als eigen merk mag verkopen, terwijl het eigenlijk nog steeds een bestaand merkproduct is...

 

Overigens noemt met het dan toch ook nog steeds de BMW Alpina, of de Mercedes AMG?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat snap ik, maar is Alpina geen tuningstudio van BMW zelf?

Daarnaast blijf ik het raar idee vinden. Dat als ik een auto zou kopen dat ik die wanneer ik er dingen aan verander als eigen merk mag verkopen, terwijl het eigenlijk nog steeds een bestaand merkproduct is...

 

Overigens noemt met het dan toch ook nog steeds de BMW Alpina, of de Mercedes AMG?

 

Alpina is een zelfstandig bedrijf, net als Hartge.

BMW heeft zijn eigen opvoerafdeling die operereert onder de naam BMW Motorsport, daar komt de fameuze M reeks vandaan.

AMG is enkele jaren geleden door DB aangekocht en opereert nu letterlijk als das haus tuner.

 

Maar er zijn zat andere voorbeelden, kijk maar eens naar Ginaf die van voornamelijk DAF compnenten een eigen lijn trucks in de markt zet, uiterlijk gelijk aan DAF.

 

Waar het om gaat is dat je ze dan ook werkelijk onder eigen naam verkoopt, dat er hier en daar namen van onderdelen leveranciers zichtbaar is, daar is niks mis mee.Maar wat let je om de fabriaknt eens te polsen, misschien zit er ook wel een samenwerkingsverband in.

Link naar reactie
  • 0

Ok het is me duidelijk. Duurt even voordat ik overtuigd ben maar uiteindelijk... Wat ik dan wel opmerkelijk vind is dat er niet bepaalde richtlijnen zijn in hoeverre een product verbouwd moet worden om als eigen product te verkopen. Of misschien zijn die er ook wel, maar gaat dat in samenspraak met fabrikant en wederverkoper. Al met al blijf ik het wel een interessante materie vinden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik houd het liever voor mezelf omdat:

 

- Ik denk een uniek model te hebben bedacht.

- Ik had al e.e.a. uitgetekend maar na ontvangst donorauto bleek dat niet te gaan en moet het allemaal om. In mijn hoofd werkt het nu (deed het overigens tot ontvangst donorauto nog niet) maar ik moet de nieuwe opzet nog uittekenen.

 

Wat ik wel kan zeggen is dat ik de hele aandrijflijn overneem en hier een uitbreiding (verlenging) op maak en dat het chassis "anders" wordt, zelfde principe maar langer en dat de opbouw geheel eigen wordt.

 

mvg

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.