• 0

1ste betalingsherinnering met opslag?

De meeste van onze klanten betalen via een incasso. Geen probleem dus.

Maar... de klanten die willen betalen via een factuur betalen bijna allemaal te laat. :-[

We sturen een eerste herinnering, bellen ze dan, sturen dan ook nog eens een tweede herinnering, bellen nog een keer.(dan volgt incasso buro)

 

Nu willen we op een eerste herinnering een opslag (administratie kosten)gaan toevoegen van 10 euro. Op de tweede herinnering nog een 25 euro.

Misschien een beetje bruut maar wij als starter komen bijna in problemen omdat een deel gewoon niet betaald. Best een groot bedrag bij elkaar.

 

Nu is de vraag moeten we hiervoor onze algemene voorwaarden aanpassen?? Hierin staat wel :

 

Indien de betaling niet binnen de overeengekomen termijn heeft plaats gevonden, wordt de wederpartij geacht van rechtswege in verzuim te zijn. Uitgever is alsdan, zonder dat daartoe een ingebrekestelling noodzakelijk is, gerechtigd om over het geheel verschuldigde bedrag, te rekenen vanaf de vervaldag, 1% rente in rekening te brengen waarbij een gedeelte van de maand voor een hele maand wordt berekend, alsmede de buitengerechtelijke (incasso)kosten, indien Uitgever genoodzaakt is een derde met de incasso te belasten. De incassokosten bedragen minimaal € 150.- en zullen worden berekend volgens het degressief verlopend incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten, te vermeerderen met een bedrag € 25.- exclusief BTW, ter zake administratiekosten.:

 

Moet dit dan aangepast worden?

 

Marianne

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet je AV wel degelijk aanpassen ja.

 

En die "opslag" zou ik nooit doen. Vind de bedragen te gek voor woorden, en ik ben van mening dat het je bedrijf géén goed zal doen. De incasso kosten die je nu in je AV hebt staat, is ook alles behalve reël, en is volgens mij niet eens toegestaan volgens de wet.

 

Komt bij of je wel weet het verschil tussen een incassobureau, en een gerechtsduerwaarder. Ik zal voor het laatste kiezen.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

"De incassokosten bedragen minimaal € 150.- en zullen worden berekend volgens het degressief verlopend incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten, te vermeerderen met een bedrag € 25.- exclusief BTW, ter zake administratiekosten.:"

 

foutje dit waren onze oude voorwaarden. die 150,- zijn 60,- euro in de door ons gehanteerde AV

 

Marianne

 

Link naar reactie
  • 0

Iets als "De incassokosten bedragen minimaal € 150.-" (of wel ander getal dan ook) is in feite natuurlijk al krom. Als je werkelijke bezigheden voor het innen van de incasso zich beperken tot het opsturen van een herinnering, denk ik niet dat je ermee wegkomt daar 60 of 150 euro voor te rekenen.

 

Bovendien is de vraag wat je ermee opschiet... stel dat een klant het originele bedrag alsnog betaalt (maar wel veel te laat), ga je dan nog achter die rente en incassokosten aan?

Link naar reactie
  • 0
Misschien een beetje bruut maar wij als starter komen bijna in problemen omdat een deel gewoon niet betaald. Best een groot bedrag bij elkaar.

 

Probeer je nu je verlies op niet betalende klanten te compenseren door mensen die iets te laat zijn een boete te laten betalen?

 

Ik zou eerst eens goed kijken waar je grootste verlies zit. Zijn dat mensen die pas na 60 dagen betalen in plaats van 30 of zijn dit de notaire wanbetalers. En heb je kosten voor het financieren van de geleverde producten of lever je een dienst en wil je gewoon sneller cash?

 

Voor de late betalers is een machtiging een middel om sneller je geld binnen te krijgen. Klein percentage zal weer storneren maar die klant zat toch in de categorie wanbetaler.

 

De wanbetalers betalen die boete ook niet meteen. Je gaat dus alsnog het (lange) incasso traject in. Op korte termijn levert het je dus geen cash op alleen extra vorderingen. En zoals Ben al zegt: ga je die extra vordering die je hebt op iets-te-late-betalers ook weer vorderen?

 

Er zijn meer mogelijkheden om het bedrag dat jij moet voorfinancieren of de effecten daar van te beperken. Machtigingen, factoring, meer krediet bij je leverancier met langere betaaltermijn, extra krediet bij de bank etc. Een boete is natuurlijk ook een middel maar dat vind ik inderdaad wel erg bruut.

 

[edit]Niet helemaal goed gelezen: je maakt al gebruik van incasso. Is het een idee om standaard extra kosten voor betalen per factuur in te voeren om de kosten te dekken?[/edit]

Link naar reactie
  • 0

Het is in de praktijk inderdaad zo dat notoire laatbetalers ook de aanmaankosten niet betalen (als je die al in rekening wil brengen).

Regelmatig factureren en zonodig een voorschotfactuur werkt misschien beter. Zelf stuur ik nooit herinneringen maar leg altijd even persoonlijk contact, mensen voelen zich dan meer aangesproken. In de twee keer dat het nu is voorgekomen bleek de factuur niet de juiste routing binnen het bedrijf te hebben gekregen en was dus zeker geen sprake van onwil. Als je dan meteen een boete rekent ben je waarschijnlijk een opdrachtgever kwijt. In deze gevallen heb ik bij beide bedrijven inmiddels een nieuwe opdracht kunnen scoren. Dat is vaak meer waard dan het beetje boetegeld dat je anders mogelijkerwijs zou kunnen binnenhalen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
In de twee keer dat het nu is voorgekomen bleek de factuur niet de juiste routing binnen het bedrijf te hebben gekregen

 

Grinnik. Hoewel dit zeker een legitieme reden is ga ik de routing over mijn buro eens als smoes aanvoeren als ik door de chaos daar een factuur vergeten ben te betalen ;D

Link naar reactie
  • 0

De incasso kosten worden allen berekend indien we na 2 telefoontjes en 2 herinneringen geen betaling hebben ontvangen.

 

Ik vind niet dat ik met een lening van de bank mijn klanten moet voorfinancieren. Het gaat hier om kleine bedragen per opdracht (zo'n 10 per week tussen 100 en 1300 euro) maar alles bij elkaar voorschieten is een smak geld voor een starter.

 

Op ons opdrachtformulier staat exact onze betalings termijn.(30 dagen na opdrachtdatum)

Een klant tekend dus dat hij daar mee akkoord gaat. Gaat een klant hiermee niet akkoord dan kan hij dat op dat moment zeggen en niet achteraf komen zeuren.

 

Wij vinden het ook geen probleem als iemand eens vergeet op tijd te betalen maar na 2 telefoontjes en 2 herinneringen moet het toch niet zo moeilijk zijn gewoon je afspraken na te komen? Dat verwachten ze tenslotte ook van ons.

 

Houden wij anders niet met zijn allen de slechte betalings moraal in stand?

Wij betalen zelf iedere factuur binnen te gestelde termijn.

 

Maar de oorspronkelijke vraag is dus.. moet dit in de algemene voorwaarden of kan het ook op de factuur vermeld worden.. zoiets als :betaal op tijd voorkom extra admin. kosten

Marianne

ps: misschien ben ik een beetje fel maar ik moet gewoon mijn hypotheek betalen en dat is nu dus al knap lastig :-[....

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dit gaat doen lijkt het me logisch om het consequent in zowel voorwaarden als op de factuur te gaan vermelden. Uiteraard kun je in de alv ook wel een 'tezijn anders vermeld' oid opnemen, maar vooraf definieren is beter omdat met het dan al kan weten bij het aangaan van een contract.

 

Overigens zie ik best in dat wan- en laatbetalers erg vervelend zijn, maar helaas is het iets dat bij ondernemen lijkt te horen. Het is alleen de vraag of zo'n boeteverhaal de juiste mensen treft. "Betaal NU voorkom verhoging!" kennen we allemaal van het CJIB - ik denk niet dat ik gecharmeerd ben van leveranciers die die toon tegen me aanslaan.

Link naar reactie
  • 0

Er is ook zo iets als wettelijke rente.

Als je in de AV 30 dagen betalingstermijn stelt, ben je gemachtigd om vanaf die dag 6% rente op jaarbasis te rekenen over het openstaande bedrag.

Dus bij een factuurbedrag van € 10.000 dat 60 dagen te laat is, reken je € 50,00 extra. Niet veel, maar wel inzichtelijk dat je als bedrijf dit bedrag zelf ook moet zien te financieren. Het is een wat sympatiekere mededeling richting klant dan dreigen met incassokosten wat natuurlijk wel de volgende stap kan zijn.

 

De financieringsregeling geldt volgens mij automatisch wanneer leverancier en klant de betalingstermijn zijn overeengekomen en deze wordt overschreden.

Zie ook dit artikel.http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.jsp?versionId=null&pageId=633&nodeId=12&languageId=1

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marianne,

 

Met je gedachte om administratiekosten in rekening te brengen voor een betalingsherinnering, is niets mis. De meeste internetwinkels doen dat ook. Kijk maar eens op Bol.com naar de voorwaarden en dan zul je zien dat zij daar een aardig bedrag per factuur hebben staan. Zeker als je dat afzet tegen de gemiddelde ordergrootte bij hen. Die is volgens mij beduidend lager dan bij jouw bedrijf.

 

Met een van mijn internetprojecten brengen wij volgens de voorwaarden 15 euro administratiekosten in rekening voor een betalingsherinnering. In de praktijk hanteren we een betalingstermijn van 14 dagen en sturen we na minimaal drie weken een herinneringsmailtje waarin we late betalers attenderen op de extra kosten als ze niet snel betalen. Mijn ervaring tot op heden is dat dat prima werkt. Overigens weet ik dat ook enkele collega-webwinkeliers op dezelfde manier werken. Ook die hebben administratiekosten voor een herinnering in de voorwaarden staan, maar sturen eerst een herinneringsmailtje waarin daarop wordt gewezen.

 

Administratiekosten rekenen voor een betalingsherinnering moet je wel opnemen in je voorwaarden. Dan kun je daarnaar verwijzen en mensen laten zien dat ze daar vooraf van op de hoogte hadden moeten/kunnen zijn.

 

Verder adviseer ik je om meteen te kijken of je de betalingstermijn kunt verkorten naar 14 dagen. Dat zorgt er niet zonder meer voor dat mensen sneller betalen, maar wel dat jij 2 weken eerder je eerste (informele) herinnering kunt versturen.

 

Tot slot hoop ik dat je een manier kunt vinden dat de gangbare betalingsmoraal minder invloed heeft op je humeur. Je felheid over dit onderwerp is heel begrijpelijk, maar helaas ben jij de enige die onder jouw felheid lijdt. Ik weet dat dit onderdeel van het ondernemerschap starters de meeste negatieve energie kost. Helaas is het enige wat je eraan kunt doen, zorgen dat je zo snel mogelijk minder afhankelijk wordt van snelle betalingen. De betalingsmoraal in dit land veranderen, lukt je als kleine ondernemer nu eenmaal niet.

 

Succes ermee.

Karen

 

PS: Je bent overigens een uitzondering als je denkt dat het niet normaal is de betalingstermijn van je klanten te financieren. Dat is namelijk zeer gebruikelijk in het bedrijfsleven en dat is een van de manieren waarmee veel ondernemers ervoor zorgen dat late en slechte betalers hun humeur minder beïnvloeden. En als je bedrijf goed loopt is het vrij makkelijk te financieren.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Allemaal heel erg dank voor het reageren en de vele adviezen.

 

Karen, ik zal mijn "felheid" wat intomen want je hebt gelijk die mag mijn humeur niet beinvloeden. Ik lijd er niet onder maar het irriteerde me wel behoorlijk... ;)

 

Het idee om een mailtje te sturen en klanten erop te attenderen dat er admin.kosten bijkomen vind ik een goed plan.

Mochten we toch besluiten zulke extra kosten te gaan berekenen dan laat ik de AV netjes door Edward, van het forum alhier, te laten veranderen.

 

Marianne

Link naar reactie
  • 0

De meeste van onze klanten betalen via een incasso. Geen probleem dus.

Maar... de klanten die willen betalen via een factuur betalen bijna allemaal te laat. :-[

We sturen een eerste herinnering, bellen ze dan, sturen dan ook nog eens een tweede herinnering, bellen nog een keer.(dan volgt incasso buro)

 

Nu willen we op een eerste herinnering een opslag (administratie kosten)gaan toevoegen van 10 euro. Op de tweede herinnering nog een 25 euro.

Misschien een beetje bruut maar wij als starter komen bijna in problemen omdat een deel gewoon niet betaald. Best een groot bedrag bij elkaar.

 

Nu is de vraag moeten we hiervoor onze algemene voorwaarden aanpassen?? Hierin staat wel :

 

Indien de betaling niet binnen de overeengekomen termijn heeft plaats gevonden, wordt de wederpartij geacht van rechtswege in verzuim te zijn. Uitgever is alsdan, zonder dat daartoe een ingebrekestelling noodzakelijk is, gerechtigd om over het geheel verschuldigde bedrag, te rekenen vanaf de vervaldag, 1% rente in rekening te brengen waarbij een gedeelte van de maand voor een hele maand wordt berekend, alsmede de buitengerechtelijke (incasso)kosten, indien Uitgever genoodzaakt is een derde met de incasso te belasten. De incassokosten bedragen minimaal € 150.- en zullen worden berekend volgens het degressief verlopend incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten, te vermeerderen met een bedrag € 25.- exclusief BTW, ter zake administratiekosten.:

 

Moet dit dan aangepast worden?

 

Marianne

[titel aangepast - mod]

 

 

Beste Marianne

 

aantal vragen,

 

ten eerste neem ik maar aan dat je elke (nieuwe) klant de AV opstuurt of ter hand reikt...

 

dan, hoeveel klanten betalen er te laat, en wat is eigenlijk jullie betalingstermijn (misschien is die wel niet reel) ga ook uit van gemiddelde betalingstermijn in Nederland, die is zo rond de 42 dagen landelijk, zitten deze klanten zonder AI hierboven dan is er wat meer reden om tot dit soort drastische maatregelen over te gaan

 

bovendien moet je wel in overweging nemen dat je klant niet

verplicht is om 25 euro administratiekosten te betalen.

dit is eigenlijk een soort verkapte vorm van intimidatie, en velen zullen het misschien geschrokken wel betalen maar ze zijn het niet verplicht.

 

als laatste, ga eens kijken of die klanten elke keer (te) laat betalen of zijn er ook die het incidenteel doen.

maak anders een soort laatste afspraak met ze, komen ze die niet na, kun je altijd nog wat rapper je maatregelen nemen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.