• 0

zakelijk auto prive rijden

Als startende ondernemer heb ik een grote auto nodig (terrein wagen), maar heb het geld niet voor een nieuwe en dat acht ik op dit moment niet nodig.

 

Nu is mijn vraag: ik maak op dit moment meer kilometers prive dan zakelijk (ongeveer 5000/jaar), dat zal waarschijnlijk zo blijven. Nu wil ik graag een terreinwagen kopen met grijs kenteken, ik hoef niet zo nodig prive meer mensen ter vervoeren. IS het verstandig om een oudere terreinwagen te kopen met grijs kenteken en deze dan meer prive dan zakelijk te rijden?

 

Kosten terreinwagen: ongeveer 4500 euro, betreft een diesel van 1800Kg, bouwjaar is 1990.

Prive ongeveer 15.000 Km, zakelijk ongeveer 5000.

 

Ik heb deze site doorzocht, maar het is me nog steeds niet 100% duidelijk, of dit wel voordeliger is. Ik heb via een andere website wel een calculator gevonden die aangaf dat het beter was bovenstaande wagen op naam van de zaak te zetten en dan prive te rijden. Kan iemand uitsluitsel geven hierover?

 

Bvd

 

Roger

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het inderdaad voordeliger om een auto van 15 jaar of ouder in de onderneming te nemen. Als ik goed geinformeerd ben heb je bij een auto vanaf 15 jaar geen privebijtelling meer op de oorspronkelijke cataloguswaarde maar nog slechts op de dagwaarde van de auto. In dat geval is het al snel voordeliger om de auto zakelijk aan te merken.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor het lage zakelijke MRB tarief hoef je je auto maar 10% zakelijk te gebruiken, dus ook wanneer je hem privé rijdt, betaal je het lage tarief.

 

Verder is, zoals aangegeven, de bijtelling van 22% bij een auto ouder dan 15 jaar op de ecomische waarde gebaseerd, waardoor het vaak voordelig zal zijn deze zakelijk te rijden.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het inderdaad voordeliger om een auto van 15 jaar of ouder in de onderneming te nemen. Als ik goed geinformeerd ben heb je bij een auto vanaf 15 jaar geen privebijtelling meer op de oorspronkelijke cataloguswaarde maar nog slechts op de dagwaarde van de auto. In dat geval is het al snel voordeliger om de auto zakelijk aan te merken.

 

 

Dat had ik iinderdaad op HL ook al gelezen. Wie bepaald de dagwaarde in dit geval?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vraag ik me nog 1 ding af. Omdat de auto ouder is dan 15 jaar moet jij bijtelling betalen over de economische waarde, stel deze is 4000, moet je dan 22% van die 4000 euro als bijtelling betalen per jaar?

Nee, je moet 22% van 4000 bij je inkomen optellen *en* je moet 12% van 22% van 4000 BTW afdragen. (BTW privégebruik).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

dus ik moet 880 euro als bruto loon rekenen. alleen dat laatste begrijp ik niet helemaal.

Je moet IB betalen over die 880,-- en op je BTW aangifte vul je bij privégebruik een bedrag van 12% van 880,-- = 105,-- in.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

OK, ik lees dat er een hoop voorstanders zijn van een auto op naam van de zaak, ondanks dat je er meer prive kilometers mee maakt dan zakelijk.

 

Ben ik dan een dief van mijn eigen beurs, wanneer ik zeg:

 

gebruik je prive auto voor zakelijke kilometers.

Declareer 19 eurocent per kilometer

 

Wegenbelasting en verzekering moet je toch betalen. (of is het verschil hierin zakelijk en prive dan zo groot?)

BTW van de brandstof, kun je iets mee. (naar mijn idee krig je die ook terug)

 

Van wat ik allemaal heb gelezen, denk ik dat dit de mooist optie is.

 

Een andere optie waar ik nog info over aan het verzamelen ben, is om een auto te huren.

 

Nog even wat info wat ik op de belastingdienst site heb gelezen:

 

Vanaf het moment dat een auto ouder is dan 15 jaar, gaat u voor het privégebruik uit van de waarde in het economisch verkeer van de auto in plaats van de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto. Als de auto bijvoorbeeld op 1 mei 15 jaar oud is, gaat u de eerste 4 maanden uit van de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto. Daarna gaat u uit van de waarde in het economisch verkeer. Voor de vaststelling van deze waarde kunnen veilingprijzen een indicatie geven. U kunt ook kijken naar de taxatiewaarde van de auto voor de verzekering of naar de actuele kilometer- en leaseprijzen. Voor een gerestaureerde auto moet u de kostprijs van de auto en de restauratiekosten bij elkaar optellen. Daardoor kan de waarde in het economisch verkeer hoger zijn dan de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.