• 0

Cursus ontwikkelen + bescherming (of iets dergelijks) aanvragen?

Hallo,

 

Ik ben op dit moment mij aan het oriënteren op zakelijke dienstverlening en ga mogelijk vanaf volgend jaar hierin cursussen en workshops maken die klanten kunnen volgen. Ik lees hier veel over octrooi enzo, weet niet exact wat het inhoud als jonge ondernemer, maar mijn vraag is, hoe kan ik cursussen, workshops en dergelijke het beste beschermen zonder dat andere bedrijven ermee vandoor gaan of dat ze een bedrag betalen voor als ze die cursussen/ workshops ook willen aanbieden. Bestaat hier een wet voor of iets dergelijks dat ik mijn cursussen/ workshops hierop kan beschermen? Het is misschien een beetje vaag, maar ik hoop dat iemand mij op deze vraag antwoord kan geven.

 

Met vriendelijke groet,

 

Romano Sandee

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals renep ook al aangeeft valt je cursusmateriaal onder het auteursrecht en daar houdt de bescherming die je hebt ongeveer op.

Een octrooi is voor zaken die een bepaalde technische functionaliteit hebben, ook een concept zoals jouw cursusverhaal is niet te patenteren.

 

Je zult je moeten onderscheiden met een duidelijke/mooie bedrijfsnaam die je eventueel ook als merk registreerd. Als je goed cursusmateriaal hebt dan zou je dit uit kunnen gaan geven, op die manier kun je wat extra verdienen.

 

Zoek even door dit forum heen, ik kan me herinneren dat we een vrijwel identieke vraag een tijd geleden ook hebben gehad, misschien dat daar nog een tip in staat waar je iets aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Romano, de tekst en de inhoud van je training/workshop is misschien iets waar een ander mee vandoor kan gaan. Maar de belangrijkste factor van een goede training/workshop dat is de trainer zelf, jij dus. En daar kan niemand mee vandoor gaan. Zorg er dus gewoon voor dat JIJ de training tot een succes maakt. Dan is het ook niet te kopiëren. Zorg dat men de inhoud van je training koppelt aan JOU.

 

Er zijn veel franchise formules te vinden in trainingsland. Dan heb je veel trainers die allemaal exact de zelfde ‘inhoud’ trainen. Toch is de ene training supergoed en de andere waardeloos. Terwijl de inhoud en de tekst hetzelfde is. Dat komt door het verschil van trainer, die maakt het verschil.

 

Ga dus uit van je eigen kracht en maak van jezelf als trainer een merk. Dan maak je de kans op ‘stelen’ het kleinst. En gebeurt het toch dan is het slechts een ‘kopie’.

 

Link naar reactie
  • 0

Romano, de tekst en de inhoud van je training/workshop is misschien iets waar een ander mee vandoor kan gaan. Maar de belangrijkste factor van een goede training/workshop dat is de trainer zelf, jij dus. En daar kan niemand mee vandoor gaan. Zorg er dus gewoon voor dat JIJ de training tot een succes maakt. Dan is het ook niet te kopiëren. Zorg dat men de inhoud van je training koppelt aan JOU.

 

Er zijn veel franchise formules te vinden in trainingsland. Dan heb je veel trainers die allemaal exact de zelfde ‘inhoud’ trainen. Toch is de ene training supergoed en de andere waardeloos. Terwijl de inhoud en de tekst hetzelfde is. Dat komt door het verschil van trainer, die maakt het verschil.

 

Ga dus uit van je eigen kracht en maak van jezelf als trainer een merk. Dan maak je de kans op ‘stelen’ het kleinst. En gebeurt het toch dan is het slechts een ‘kopie’.

 

Hier zit zeker een kern van waarheid in, had er nog niet zo over nagedacht...

Link naar reactie
  • 0

De concrete uitwerking in teksten, afbeeldingen, het cursusprogramma, de trainershandleiding etc. is automatisch beschermd door de auteurswet.

 

Je kunt de naam beschermen als handelsnaam en/of merk.

 

Verder valt er niet veel aan te beschermen.

 

Kun je eigenlijk binnen je bedrijf een nieuwe merknaam registreren waardoor het meer beschermd is en moet ik trouwens bij een notaris langs voor bescherming van auteursrechten?

 

 

Ik zit er tevens aan te denken om de cursus later te "verhuren" ofzoiets, dan kunnen ze mijn cursussen zelf aan bieden aan hen klanten en krijg ik maandelijks een bepaald bedrag ervoor. Hoe kan ik dat het beste dan gaan indekken? -en controleren dat het niet verder wordt verkocht? -

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.