• 0

schatting van de waarde?

Nu wij besloten hebben onze winkel te willen te verkopen (v.o.f. van 2 levenspartners) zitten wij met de vraag wat het (ongeveer) waard is. Natuurlijk, het is wat iemand er voor over heeft. Maar het gaat mij om een indicatie. Via Google kwam ik op diverse rekenmethodes uit die mij ook niet zoveel zeggen en bovendien, de winkel bestaat pas sinds 2005.

 

Een omschrijving:

Het betreft een winkel in computeraccesoires, printerbenodigdheden en een navulservice voor inktpatronen. Het eerste boekjaar is afgesloten met een verlies van 19.000,00 (start was in derde kwartaal 2005) , vorig jaar was de winst 51.000,00 (bij een omzet van 140.000,- ex btw) . Geprognotiseerde winst voor 2007: 75.000,00 (omzet zal rond 150.000,- ex. btw liggen, en ik heb dan de auto die op de balans staat er niet in meegerekend, anders is de winst fiscaal lager). De inkoopwaarde van de omzet ligt rond 20%.

 

Punt is, dat wij willen gaan verkopen om een andere zaak over te nemen/op te zetten. Wij zijn echter niet tot verkoop gedwongen en gezien de cijfers vinden wij het dan ook geen probleem als het wat langer duurt.

 

Onze winkel heeft een goede naamsbekendheid, heeft een A2/B1 ligging in een grote stad >150.000inw.) en er is heel veel geadverteerd om tot het huidige resultaat te komen. Er zitten diverse ketens bij ons in de straat (V&D, halffords etc.). Wij hebben de winkel geheel met eigen geld opgezet. Er zijn geen schulden. Ook zijn er geen andere verplichtingen zoals personeel of franchise. De boekwaarde (als ik de auto en de bankrekeningen eruit haal) is 30.000 euro.

 

De vraag is dus: is er iemand die een schatting kan geven van wat een redelijke vraagprijs zou zijn? Weet iemand wat voor bedragen (percentages?) worden berekend door verkoopadviseurs? Is zo'n adviseur voor de verkoop van ons bedrijfje niet te duur in verhouding met de opbrengst? De topics die ik tot nu toe gevonden heb over waardebepaling en goodwillberekening bieden mij ook geen uitkomst. Ik weet wel dat er met de fiscus afgerekend dient te worden over de winst bij verkoop. Ik zag bij www.bedrijventekoop.nl wel een berekeningsmethode, maar dat is voor en B.V. Ook besef ik dat de waarde niet objectief te bepalen is en dat er over de waarde van de goodwill onderhandeld dient te worden. Het gaat er mij om dat ik wat bedragen hoor zodat ik een ruwe schatting heb. Wij gunnen beide partijen bij verkoop een goede deal.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hierover is al heel veel gezegd op HL. Ik wil je best even op weg helpen. De waarde bestaat uit de intrinsieke waarde van de onderneming: eigen vermogen (inclusief stille reserves) en een bedrag voor de verwachtingswaarde (goodwill) minus (stille) verplichtingen (zoals noodzakelijke investeringen in inrichting en storefront, maar waarvoor geen reservering is opgenomen).

 

De verwachtigswaarde van een onderneming is afhankelijk van heel veel factoren:

- is er uberhaubt een koper die verder wil met dezelfde formule/klanten?

- wat is de locatie/ligging

- marktontwikkelingen (postief en negatief)

- demografische ontwikkelingen in het 'verzorgingsgebied' (positief en negatief)

- inkoopcontracten (positief en negatief)

- Historische omzet/kosten/winst en het verloop

 

etc etc.

 

wat je eigenlijk doet is een zgn Due Diligence van je eigen onderneming. Wat zou jij ervoor geven als jij deze winkel zou kopen (subjectieve elementen buiten beschouwing latend)? Doe dit voor 2 situaties. Nieuwe ondernemer gaat verder met formule. Nieuwe ondernemer wil eigenlijk alleen maar de locatie en stopt met de formule.

 

Waar denk je zelf aan welke factoren nog meer een invloed kunnen hebben op de prijs?

Als je die hier ook post, dan krijgen we een mooie checklist voor toekomstige vragen én zul je zien dat andere HL-leden meer genegen zijn om te reageren (niet alleen halen, maar ook bijdragen).

Link naar reactie
  • 0

Over twee weken staan de kamers van Koophandel in het teken van overdracht van het bedrijf. Subtitel is wat is uw bedrijf waard? Ik weet dat er op 21 mei een bijeenkomst is in Assen en dat er elders in het land ook verschikllende activiteiten zijn. Kijk op http://www.kvk.nl/opbrengst voor mogelijke activiteiten bij u in de buurt.

Link naar reactie
  • 0

hartelijk dank voor uw reakties. Wij zijn starters en dit is onze "1e" onderneming (hiervoor wel een succesvol evenementenbureautje gehad). Wat mij (als leek) opvalt is dat er veel, veel meer dingen spelen bij verkoop dan waar ik aan denk en dat daardoor een adviseur blijkbaar onmisbaar is. Tegelijkertijd verbaas ik mij over het artikel van de Kamerkrant (KvK) waarim blijkt dat een groot deel van de ondernemingen zonder zo'n adviseur verkocht blijkt te worden.

 

Hierover is al heel veel gezegd op HL. Ik wil je best even op weg helpen. De waarde bestaat uit de intrinsieke waarde van de onderneming: eigen vermogen (inclusief stille reserves) en een bedrag voor de verwachtingswaarde (goodwill) minus (stille) verplichtingen (zoals noodzakelijke investeringen in inrichting en storefront, maar waarvoor geen reservering is opgenomen).

 

De verwachtigswaarde van een onderneming is afhankelijk van heel veel factoren:

- is er uberhaubt een koper die verder wil met dezelfde formule/klanten?

- wat is de locatie/ligging

- marktontwikkelingen (postief en negatief)

- demografische ontwikkelingen in het 'verzorgingsgebied' (positief en negatief)

- inkoopcontracten (positief en negatief)

- Historische omzet/kosten/winst en het verloop

 

etc etc.

 

wat je eigenlijk doet is een zgn Due Diligence van je eigen onderneming. Wat zou jij ervoor geven als jij deze winkel zou kopen (subjectieve elementen buiten beschouwing latend)? Doe dit voor 2 situaties. Nieuwe ondernemer gaat verder met formule. Nieuwe ondernemer wil eigenlijk alleen maar de locatie en stopt met de formule.

 

Waar denk je zelf aan welke factoren nog meer een invloed kunnen hebben op de prijs?

Als je die hier ook post, dan krijgen we een mooie checklist voor toekomstige vragen én zul je zien dat andere HL-leden meer genegen zijn om te reageren (niet alleen halen, maar ook bijdragen).

 

 

Een positieve ontwikkeling voor deze onderneming is dat de inktpatronen steeds kleiner worden. Klanten die een nieuwe printer kopen, komer vaker vullen dan voorheen met hun oude printer en dat tegen dezelfde prijs. Een mindere ontwikkeling is de opkomst van kleurenlasers, alhoewel de meeste mensen zich wel beseffen dat het vervangen van deze cartridges niet goedkoop is. Toners worden (nog) niet bijgevuld, maar het kan wel en dat biedt kansen de omzet verder uit te breiden.

 

In de korte periode dat wij bestaan, hebben wij in de directe omgeving (wijk) twee inktvulstations overleefd. Zij zijn er al weer mee gestopt, terwijl het bij ons juist drukker werd. Er worden in de komende jaren flink wat appartementen hierachter bijgebouwd, het gebied wordt duidelijk verbeterd. Een aantal woningen wordt hiervoor afgebroken. De verwachting is dat het hier nog drukker zal worden. Wij zijn gevestigd aan een drukke doorgaande eenrichtingsweg met veel fietsers, auto's en openbaar vervoer. Als het verkeerslicht op rood staat, staan ze voor onze winkel, deze ligt dicht op een drukke hoek op het randje van het hart van het centrum. De winkel hebben wij een ketenachtige uitstraling gegeven. De huisstijl hebben we laten ontwerpen. Het gebied heeft de afgelopen jaren een groot verloop gekend qua winkelaanbod.

 

Inkoopcontracten: 2 stuks bij groothandels in Nederland, maar wij kopen ook nog bij 3 andere groothandels in. Echter, het overgrote deel importeren wij zelf uit USA en China.

 

Als ik deze winkel zou kopen en niet met de formule zou doorgaan, dan zou ik er net iets meer dan de boekwaarde voor over hebben (35k-40k?)Als ik met de formule zou doorgaan dan weet ik het niet. Als ik als starter 2 jaar geleden de winkel zou zien zo als hij nu is, zou ik het een mooie formule vinden en denken dat het een onderdeel is van een (franchise)keten. Als ik de cijfers dan zou mogen geloven dan zou ik me wel beseffen dat er een goede winst overblijft.

 

Ik weet echter niet wat reeel is. Ik heb in het verleden wel een paar van dit soort winkels te koop gezien (die onderdeel uitmaakten van franchise) die voor 70.000-110.000 te koop stonden. Maar of dat wat zegt? Onze winkel haalt ook omzet uit de verkoop van patronen, dat doen zij niet. Wij hebben ook geen financiele (franchise)verplichtingen die hun wel hebben. En de ondersteuning die de franchisegever daar biedt is niet noodzakelijk voor het drijven van een onderneming als deze.

 

Ik hoop dat u hiermee een wat completer beeld heeft?

Link naar reactie
  • 0

Wat versta je onder winst. Is dat de bruto marge? verschil tussen verkoop en inkopp? Bruto winst? bruto marge minus kosten van pand, afschrijvingen, verkoopkosten en personeel, of netto winst (bruto winst minus financiele kosten en belasting).

 

Uitgangspunt voor de waardebepaling is traditioneel de netto winst. En dat keer 5 voor een eerste indicatie.

 

De werkelijke waarde zit in de toekomstige cashflow. Hoeveel geld valt er uit de zaak te halen en wat is de kans dat de cashflow opdroogd.

 

Een koper van een bedrijf koopt in feite een positeve kasstroom. Stel dat jullie bedrijf een discount kent van 20% (dat is de verwachte rente plus een percentage ondernemersrisico) dat is de koper bereid 5x de jaarlijkse kastroom te betalen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

met de winst bedoel ik de winst NA aftrek van alle kosten (het is het bedrag dat onze boekhouder onderaan de streep overhoudt). Dit bedrag wordt door ons beiden voor 50% gebruikt voor onze aangifte, waarbij wij ieder apart gebruik maakt van de fiscale regeling zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.