• 0

veranderen van webdesigner

ik ben me nog aan het orienteren bij verschillende webontwerpers voor het maken van mijn website.

 

mijn vraag is: als ik, na bijv. een jaar, besluit om om een of andere reden van webdesiger te veranderen, kan dat makkelijk?

 

kan elke webdesigner de 'codes/scripts' van de vorige webdesigner makkelijk lezen en aanpassen, of kan een webdesigner bepaalde 'geheime'/ingewikkelde codes invoegen die voor een ander moeilijk te begrijpen zijn?

 

wat is jullie ervaring?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Als een webbouwer het heeft over de rechten op maatwerk, betekent dat niet perse hetzelfde als de rechten op de broncodes van de website?

 

Het is een onduidelijke uitspraak en je kunt erover twisten wat het precies betekent.

 

Dat hij het heeft over 'maatwerk' suggereert dat er ook een standaardpakket/framework/componenten/library in het spel is en dat maakt het rechtenverhaal misschien nog ingewikkelder. Zeker als dat iets bedrijfseigens is van de webbouwer.

Link naar reactie
  • 0

bedankt renep, we zullen het precies navragen bij de webbouwer wat inbegrepen is bij de rechten.

 

toch snap ik de zin van Benm nog niet:

 

"Komt er wat maatwerk programmatuur en dergelijke bij kijken, regel dan dat je daarover de rechten (en indien van toepassing, broncode) ontvangt "

indien van toepassing?

elke website bevat toch broncodes of begrijp ik het niet goed?

Link naar reactie
  • 0

zaph,bedankt voor je reactie.

- over de cms hebben we gebruiksrecht.

de codes/maatwerk willen we in ons bezit hebben en daar dus auteursrecht over hebben, zodat we de site eventueel door een nieuwe programmeur kunnen laten aanpassen en als we willen de site in de toekomst helemaal verkopen.

Als de hele site later verkocht wordt doordat het veel waard is door groot bereik etc. , dan heeft de webbouwer daar toch geen rechten op?

 

 

- Dit brengt me bij een volgende vraag:

wat gebeurt er als we onze .nl-site ook in een ander land willen uitbrengen. met een andere extensie, bijvoorbeeld:. .de, .co.uk

Zouden we alles (cms, maatwerk/codes) weer dubbel moeten betalen aan de webbouwer? Wat is gebruikelijk?

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Maar dit snap ik niet zo goed: "..indien van toepassing de broncodes..".

 

Misschien formuleer ik het wat krom. Als je bijvoorbeeld een website in php laat aanleveren, is deze normaliter niet gecompileerd, en bevat het product dat je koopt gelijk leesbare broncode.

 

Zou je iets laten ontwikkelen als een windows programma of een compiled library, dan bevat dat product geen leesbare broncode, en is het dus zaak die broncode er apart bijgeleverd te krijgen.

 

wat gebeurt er als we onze .nl-site ook in een ander land willen uitbrengen. met een andere extensie, bijvoorbeeld:. .de, .co.uk

 

Zouden we alles (cms, maatwerk/codes) weer dubbel moeten betalen aan de webbouwer? Wat is gebruikelijk?

 

Het is lastig te zeggen wat hier gebruikelijk is.

 

Ik stel me voor dat je bijvoorbeeld een 2e losstaande site in een andere taal gaat leveren, maar die qua functionaliteit een exacte kopie van de bestaande is. In dat geval is het wel gebruikelijk dat je nogmaals een licentie voor een CMS moet kopen, maar de kosten van maatwerk programmatuur in de oorspronkelijke site zullen niet nogmaals gerekend worden... dat werk is tenslotte al gedaan.

 

Het ligt natuurlijk weer anders als je 1 website in meerdere talen gaat aanbieden. Indien ondersteund kun je dan met 1 kopie van het CMS beide talen beheren. Of daar licentiekosten aan zijn verbonden hangt van de leverancier af.

Link naar reactie
  • 0
wat gebeurt er als we onze .nl-site ook in een ander land willen uitbrengen. met een andere extensie, bijvoorbeeld:. .de, .co.uk

Zouden we alles (cms, maatwerk/codes) weer dubbel moeten betalen aan de webbouwer? Wat is gebruikelijk?

 

CMS/pakketsoftware: zou zomaar kunnen.

Maatwerk: nee, dat is ongebruikelijk.

 

Bijna alle vragen die je stelt zijn erg afhankelijk van wat er precies in het contract en de gebruiksrechtovereenkomsten (licenties) staat. Eigenlijk kunnen we ze zonder specifiekere informatie niet goed beantwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.