• 0

geheimhoudingsverklaring

Ik ben al een tijdje bezig met een idee en ben van plan binnenkort naar wat bedrijven te stappen om hun interesse eens te polsen.

 

Na me wat verdiept te hebben in geheimhoudingsverklaringen heb ik nog geen idee hoe veilig die dingen zijn.

 

Het lijkt me zo simpel om als bedrijf te zeggen: "bedankt, leuk, maar we vinden het niks", maar de dag erna met bijna hetzelfde te beginnen.

 

Heeft iemand rare ervaringen met geheimhoudingsverklaringen of zie ik leuwen en beren die er niet zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een opzet van een professionele NDA kun je me mailen! Ik heb een NDA die je goed als leidraad zou kunnen gebruiken! Ik hoor het wel.

 

Kijk wel altijd uit en wees niet te vlug met het rondstrooien van je idee. Bedrijven kunnen je ook heel erg gemakkelijk het idee geven dat ze het niet interessant vinden maar ondertussen gebruiken ze je wel als inspiratiebron.

 

Groet,

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Maar dan ??

 

Stel, je prospect heeft een GHV getekend, netjes met boetebeding en tijdspad, levert alle bescheiden op tijd weer in, maar wijst verdere samenwerking af.

 

Na een tijdje blijkt dat een aan de betreffende prospect gerelateerde handelsmaatschappij met een aantoonbaar vergelijkbaar product op de markt komt.

 

Wat doe je dan ?

Hoe liggen dan je kansen ?

 

Heb er niet zo'n heel goed gevoel over.

 

Groeten, Marius

Link naar reactie
  • 0
Heb er niet zo'n heel goed gevoel over.

 

Nee, dat kan ik me voorstellen. Daarom zijn GHV ook van die ondingen. Het weerhoudt niemand ervan toch met je ideeën aan de haal te gaan. Je kan beter goed te beoordelen wat het risico is dat iemand je een oor aannaait.

 

Met een GHV heb je nog geen rechtsbescherming. Je zal zelf achter je prospect aan moeten gaan. Bewijzen dat hij de GHV geschonden heeft en hem via een civielrechtelijke procedure voor de rechter slepen en stopzetting van de contractbreuk en schadevergoeding eisen.

 

Heb je geld voor een goede advocaat?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zoals Nils al zegt, er zijn wel kansen maar dat hangt sterk af van je eigen initiatief en je financiele situatie. De beste methode is het combineren van het gebruik van een geheimhoudingsverklaring en het afgaan op je intuitie. Het goed weten in te schatten van de situatie. Ook het meenemen van een (bevriende) advocaat of iemand die zich zo voordoet (of een licency broker) tijdens de eerste gesprekken waarin je je details prijsgeeft kan goed afschrikken. Ook is het zeer belangrijk, weloverwogen, zeker en professioneel (lees zakelijk) over te komen. Drescode kan daarbij erg helpen. Twijfels van jouw kant worden snel misbruikt. Zorg dat je je goed inleest en al vooraf weet waar je met het gesprek heen wilt. Bluf een beetje en laat niet teveel merken dat je afhankelijk bent van hen. Zorg een beetje voor de "voor jou tien andere" uitstraling.

 

Je zult bij dit soort dingen toch ook deels aangewezen zijn op een stukje wedrzijds vertrouwen gezien je juridische bescherming minimaal is. Moeilijk punt maar wel spannend.

 

Succes

Evert

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het juist de manier om een professionele relatie te beginnen door aan te geven dat het voor jou serious business is en je je niet af laat poeieren met een slap contract of een andere regeling die achteraf voor jou nadelig blijkt te zijn. Laat ze maar voelen dat je je zaakjes goed geregeld hebt. De relatie moet wederzijds serieus genomen worden!!

 

Risico is er altijd en je moet een gokje wagen, maar je kunt er wel voor zorgen dat het risico tot het minimum beperkt blijft.

 

Tenslotte: Als het eenmaal om geld gaat veranderen mensen erg snel en handelen ze heel snel uit eigen belang.

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Een praktisch probleem:

 

Een multinational heeft belangstelling voor een vinding van jou.

Men stelt je een NDA voor, in het Duits notabene, met een Duitse rechter bevoegd. (je ziet dat ik al meer met hoofdletters schrijf)

 

Een hele klus om te snappen wat er staat, laat staan dat je het op z'n merites kunt beoordelen. ???

 

Ben je dan weer veroordeeld tot een dure gang naar een octrooigemachtigde? (aardige mensen overigens) ;)

 

Of zijn er andere mogelijkheden?

 

Groet,

marius

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijk NDA stand zou houden, hij moet toch redelijkerwijs goed te begrijpen zijn? Contracten die ik met buitenlanders afsloot moest ik altijd officieel laten vertalen, een NDA is een contract dus ik denk dat daar hetzelfde mee omgsprongen dient te worden?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.