• 0

3/4 jaar ondernemer en 1/4 jaar in loondienst

Vorig jaar ben ik voor mezelf begonnen. Veel opdrachten.

Nu kan ik per 1 sept a.s. bij een opdrachtgever in loondienst beginnen, fulltime.

 

Mijn vraag:

ik ben dan dit jaar voor bijna driekwart jaar ondernemer, verstuur facturen, doe btw-aangifte, ect. Vanaf 1 sept zal ik in loondienst zijn, met wellicht daarnaast nog enkele losse opdrachten voor mn onderneminkje.

 

Hoe ga ik dit administratief/fiscaal aanpakken:

Blijf ik voor de losse opdrachten facturen sturen met een btw-nummer en -bedrag? Mag dat als je ook in loondienst bent of heft er dat niets mee te maken?

Blijf ik, ook al gaat onderneminkje even 'slapend' verder, per kwartaal een btw-aangifte doen?

Doe ik in 2008 over belastingjaar 2007 aangifte voor ondernemers, of net zoals vroeger een particuliere aangifte?

 

Wie geeft me wat kennis, nuttige tips? Waar moet ik rekening mee houden?

Dank alvast!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijf ik voor de losse opdrachten facturen sturen met een btw-nummer en -bedrag? Mag dat als je ook in loondienst bent of heft er dat niets mee te maken?

 

Zolang je een btw-plichtige onderneming hebt moet je op je leveringen btw heffen.

 

Wat de andere vragen betreft: ik zou even met je accountant of fiscaal adviseur nagaan of het nog wel handig is om een slapende onderneming aan te houden. Je raakt je aftrekposten namelijk kwijt (wegens volgend jaar niet meer voldoen aan het urencriterium, neem ik aan) en houdt wel de extra lasten en kosten.

 

Het alternatief is de onderneming staken en de winst van de losse klussen voor de inkomstenbelasting aangeven als "resultaat uit overige werkzaamheden". Je hebt dan veel minder administratieve lasten.

Link naar reactie
  • 0

Dank alvast voor de reactie :)

 

Staken van mn onderneminkje wil ik niet, daarvoor zijn er nog teveel losse opdrachten die ik naast mn vanaf 1 sept a.s. vaste (wellicht tijdelijke) baan wil blijven doen. Voor 2007 kom ik wel aan mn verplichte ondernemersuren.

 

Voor het belastingjaar 2007 heb ik losse opdrachten (tot aug), daarna vaste werkgever en enkele losse klussen. Dien ik in 2008 voor belastingjaar 2007 toch ondernemersbelastingaangifte in? Geeft me dat de mogelijkheid in díe aangifte ergens mn paar maanden vaste werkgeversinkomen mee te nemen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.