• 0

1 auto zakelijk en 1 prive

Hoi,

Misschien kan iemand hier mij helpen met de volgende vraag. Momenteel heb ik twee auto's in prive en gebruik deze beiden ook zakelijk. Een ingewikkelde kilometerregistratie dus om van brandstofbonnetjes e.d. maar te zwijgen.

Is het mogelijk om 1 van de twee auto's op de zaak te zetten en daarnaast met de prive auto ook zakelijke ritten te maken en deze tegen EUR 0,19 per kilometer zakelijk te vergoeden? Ik hoef dan voor de prive auto alleen de zakelijke ritten te registreren (tenzij ik ook de BTW hiervan wil verrekenen maar dat laat ik dan maar zitten). Van de auto op de zaak neem ik de bijtelling dan wel en hoef ik geen rittenregistratie bij te houden. Of accepteert de fiscus niet dat je met een auto op de zaak ook nog een vergoeding voor gebruik prive auto opvoert?

Het gaat om een bestelwagen en een personenauto.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Prive-auto's en kilometerregistratie ... snap ik niet ?

Hoe oud zijn de auto's ?

Oude auto's loont namelijk niet om op de zaak te zetten (i.v.m. bijtelling).

Is 19 Eurocent voldoende om afschrijving, benzine e.d. te dekken voor de prive auto's ?

Waarom wil je overigens van prive naar zakelijke auto('s) ... dit begrijp ik niet helemaal. Toelichting ?

 

Grtz Wescom

Link naar reactie
  • 0

Prive-auto's en kilometerregistratie ... snap ik niet ?

Hoe oud zijn de auto's ?

Oude auto's loont namelijk niet om op de zaak te zetten (i.v.m. bijtelling).

Is 19 Eurocent voldoende om afschrijving, benzine e.d. te dekken voor de prive auto's ?

Waarom wil je overigens van prive naar zakelijke auto('s) ... dit begrijp ik niet helemaal. Toelichting ?

 

Grtz Wescom

 

Als je zakelijke km's wil declareren met een privé-auto, kan je dat aantonen op basis van o.a. kilometerregistratie (geen sluitende teller-administratie dus) of rittenregistratie. 19 eurocent p/km is m.i. voldoende wanneer men 50k km rijdt of meer i.g.v. een dieselauto.

 

De bijtelling is slechts een onderdeel van het rekensommetje voor de adviesberekening. Daarnaast heb je ook nieuwe auto's met een lage cataloguswaarde.

 

Gezien de aftrekmogelijkheden van de vele kosten is de omschakeling heel erg populair. Het is echter een vraag of je ineens mag switchen met het vermogensbestanddeel in het kader van vermogensetikettering.

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke kilometers declareren v.w.b. een privé-auto hoeft echt niet o.b.v. een kilometerregistratie. Je moet wel aannemelijk kunnen maken dat je de kilometers hebt gemaakt, bijv. o.b.v. agenda, afspraken e.d. Dit is wel wat anders dan een kilometeradministratie ! (niet verplicht dus)

 

Switchen kan altijd, maar wel tegen zakelijke prijzen !

 

Grtz Wescom

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dank voor jullie reacties. Ik zou de auto van 15 jaar naar zakelijk willen omzetten omdat de bijtelling op basis van dagwaarde (en dus heel laag is). Via een rekentool heb ik dit berekend. In dat geval is het (fiscaal) veel voordeliger om deze op de zaak te zetten. Heb inmiddels al vernomen dat je niet kunt switchen van prive naar zakelijk tenzij je een andere auto zou kopen, dan kun je opnieuw kiezen.

Voor de verrekening van BTW is een kilometerregistratie wel van belang. Hiervoor moet je immers de verhouding prive/zakelijk weten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke kilometers declareren v.w.b. een privé-auto hoeft echt niet o.b.v. een kilometerregistratie. Je moet wel aannemelijk kunnen maken dat je de kilometers hebt gemaakt, bijv. o.b.v. agenda, afspraken e.d. Dit is wel wat anders dan een kilometeradministratie ! (niet verplicht dus)

 

Mee, eens. Is niet verplicht, maar wel het verstandigst. Niet iedereen is even duidelijk met agendanotities nl. Als je het uitsluitend daarop baseert, kan dat tot verwarring leiden, hoeft echter niet.

 

Zie hiervoor bijvoorbeeld de laatste opmerking van Stien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.