• 0

Innovatie voor de 3e wereld (auto 1800 euro)

De belangrijkste zin in het artikel: 'Als je nu een autofabrikant vraagt of er wat valt te verdienen aan een auto van 2.500 dollar luidt het antwoord 'nee'. Tot iemand het doet.'

 

Het kan blijkbaar, en als de een het doet, gaat de ander mee. Zo wordt er nog eens een markt opengebroken.

 

 

 

 

Nissan ontwikkelt auto voor 1.800 euro

De Japanse autofabrikant Nissan wil een auto ontwikkelen die niet meer dan 2.500 dollar moet kosten. Dat heeft chief executive officer Carlos Ghosn vorige week gezegd in Versailles.

De spotgoedkope auto is in eerste instantie bedoeld voor de markt van India. Een groep ingenieurs bekijkt de haalbaarheid van de doelstelling.

Ghosn boekt al grote successen in opkomende markten zoals Argentinië, India en Iran met het no-nonsense merk Dacia. Hij is topman van zowel Dacia's moeder Renault als Nissan.

 

Strijd

Alleen al voor de markt van India wordt een verdrievoudiging tot drie miljoen verkochte auto's in 2005 verwacht. Ghosn wil daar ook met het merk Nissan scoren. Met Nissan wil hij de strijd aanbinden met Suzuki dat daar met Maruti Udyog Ltdal een marktaandeel van 50 procent in India verwierf. Het Indiase staalconcern Tata verklaarde bovendien al eerder aan zo'n sportgoedkope auto te werken.

 

Trekauto

'Een concurrent in India werkt al aan een auto voor 2.500 dollar (1.800 euro)', aldus Ghosn. 'Die uitdaging neem ik heel serieus.' 'Als je nu een autofabrikant vraagt of er wat valt te verdienen aan een auto van 2.500 dollar luidt het antwoord 'nee'. Tot iemand het doet.'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat het wel moet kunnen, een auto maken voor $2500 (ex bpm, btw en andere narigheid). Je ziet nu op de nederlandse markt ook al boodschappenwagentjes voor 8 a 9000 euro inclusief.. ik weet niet wat die voor belastingen kosten, maar erg veel kan het niet zijn.

 

Zeker voor een markt met minder milieu- en veiligheidseisen moet er zeker wat te knibbelen zijn op de kosten, erg onmogelijk klinkt het allemaal niet.

 

Link naar reactie
  • 0

In het persbericht staat dat de auto 2500 moet kosten. Even aannemende dat hiermee de retailprijs wordt bedoeld hoeft dit nog niet te betekenen dat de kostprijs van de auto niet hoger is. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de auto bijvoorbeeld bestickerd is met reclame. De auto alleen (operational) geleased kan worden en niet gekocht. Service alleen uit te voeren is bij een specifieke serviceorganisatie. etc etc

Link naar reactie
  • 0

Met ruim 1 miljard mensen in azie die tussen de 2000 en 5000 euro per jaar verdienen, is er een gigantische markt voor autos tussen de 2500 en 5000 euro. Er bestaan al "goedkope" autos.

 

Tata Indica - 1600 euro

Chery QQ3 - 2900 euro

Fiat Palio - 3700 euro

Suzuki Maruti - 3250 euro

 

Bron: Businessweek - Cheap Cars

 

 

Nokia 1100 met een prijs van 30 a 50 euro is het meest verkochte mobiele telefoon. 200 million stuks verkocht sinds 2003. Een kaal telefoon, waarmee je kan smsen en bellen.

 

 

Edit link aangepast aan forum breedte.

 

Link naar reactie
  • 0

Met ruim 1 miljard mensen in azie die tussen de 2000 en 5000 euro per jaar verdienen, is er een gigantische markt voor autos tussen de 2500 en 5000 euro. Er bestaan al "goedkope" autos.

 

Tata Indica - 1600 euro

Chery QQ3 - 2900 euro

Fiat Palio - 3700 euro

Suzuki Maruti - 3250 euro

 

Bron: Businessweek - Cheap Cars

 

 

Nokia 1100 met een prijs van 30 a 50 euro is het meest verkochte mobiele telefoon. 200 million stuks verkocht sinds 2003. Een kaal telefoon, waarmee je kan smsen en bellen.

 

 

 

owww oke.. het is er dus al... maar idd voor de markt in india... maar zouden wij, verwende en veeleisende westerlingen genoegen nemen met zo'n auto? als die dingen uberhaupt door de crashtesten heenkoem.. :P

 

Edit link aangepast

Link naar reactie
  • 0

Voor het westen is er denk ik geen markt voor, en crashtesten en emissienormen halen zal er denk ik ook niet bij zijn voor die prijs.

 

Maar het is ook een ander segment natuurlijk, in de landen waarvoor deze wagens gemaakt worden zal de voornaamste concurrent de motorfiets (danwel overpowered brommer) zijn. Qua veiligheid zit je dan in zo'n $2500 auto echt nog wel een stuk beter, en allerlei accesiores aan voertuigen is men toch nog niet gewend.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het westen zijn dit geen geschikte auto. De markt is waar men tussen 2000 en 5000 euro per jaar verdienen. Denk aan Azie, Afrika delen van zuid-amerika.

 

Waar in het westen wel markt voor is, zijn luxe, veilige en toch betaalbare Chinese auto’s. Denk aan auto’s tussen de 25.000 en 35.000 auto die de concurrentie zullen proberen aan te gaan met merken als BMW en Mercedes, maar in het praktijk zullen concurreren met merken als Opel en Peugeot. Je krijgt veel meer voor je geld, maar het zal niet dezelfde “status” hebben als een BMW en Mercedes.

 

Wat je ook zult zien is dat er tussen nu en 10 jaar een aantal nieuw Aziatische luxe merken zullen ontstaan. Hyundai zal er misschien een van worden. Dat is wel hun doelstelling.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of jullie wel eens in een grote aziatische stad met 10 mln inwoners hebben geprobeerd een adres te berijken? Een stad als Jakarta, met meer dan 10 mln inwoners, groter dan de provincie Utrecht, is dag en nacht verstopt. De gemiddelde verplaatsingssnelheid is er 3 km/u en je doet er drie tot vier uur over om buiten de spits je afspraak in de binnenstad te berijken (dat was 20 jaar geleden al zo).

 

Alles rijdt daar, continue. Is het echt slim om daar nog enkele tienduizenden vehikeltjes aan toe te voegen? Dan wordt de gem. snelheid 0 km/u.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of jullie wel eens in een grote aziatische stad met 10 mln inwoners hebben geprobeerd een adres te berijken? Een stad als Jakarta, met meer dan 10 mln inwoners, groter dan de provincie Utrecht, is dag en nacht verstopt. De gemiddelde verplaatsingssnelheid is er 3 km/u en je doet er drie tot vier uur over om buiten de spits je afspraak in de binnenstad te berijken (dat was 20 jaar geleden al zo).

 

Alles rijdt daar, continue. Is het echt slim om daar nog enkele tienduizenden vehikeltjes aan toe te voegen? Dan wordt de gem. snelheid 0 km/u.

Conclusie: ze hebben aan 1 versnelling geneog en de slijtage is nihil. Ja, zo kan ik het ook voor 1800 euro, da's gewoon een invalidenmobiel met 4 deuren. ;D

Link naar reactie
  • 0

Gezien de milieu belasting zou het eigen verboden moeten worden.

 

 

 

Dat is over de opkomende economieen vaker een punt van kritiek, maar ja, de westerse maatschappij is ook milieubelastend gegroeid. Het beste wat we kunnen doen is proberen die opkomende economieen te steunen in milieubesparende maateregelen, en dan begint het natuurlijk bij zelf het beste voorbeeld geven.

Link naar reactie
  • 0

Het beste wat we kunnen doen is proberen die opkomende economieen te steunen in milieubesparende maateregelen, en dan begint het natuurlijk bij zelf het beste voorbeeld geven.

 

Ja, laten we ons best doen, tegenwoordig heb ik zelf geen auto meer en bel ik gewoon bij de buren of familie aan als ik er één nodig heb. Straat staat er immers vol mee. In het begin stonden er een paar raar te kijken, maar zie dat steeds meer mensen doen, straat is overdag opeens veel leger, autos worden beter benut, levert de eigenaar nog wat op en meer ruimte voor kids op straat.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Een zegen voor de mensheid. We moeten die klimaatverandering echt sneller in gang kunnen zetten. Dat moet lukken. Miljoenen auto's erbij en onze kinderen krijgen standaard een verstelbaar reddingsvest voor hun eerste verjaardag. Dat mee kan groeien.

De ondernemers van nu zijn de kwelgeesten van morgen. De ondernemers van morgen zijn nu nog een cetegorie zieners die te weinig gehoort worden. Less is more is nog nooit zo van toepassing geweest als nu. Het luisteren komt wel een keer als het waterpijl stijgt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben gisteren in Parijs naar een interessante tentoonstelling 'Vivants' geweest van http://www.goodplanet.org met foto's van Yann Arthus Bertrand (http://www.yannarthusbertrand.org) waar je in no time met je neus op de feiten wordt gedrukt over de dramatisch teruglopende bio diversiteit, het in rap tempo verdwijnen van de koraalriffen, de regenwouden etc. etc. Het domino effect waarbij het laatste steentje op ons zelf terecht komt. Na het zien van zo'n tentoonstelling doet het in de markt zetten van een goedkope auto mij denken aan een ondernemer die benzine op een brandend oerbos gooit. Zoveel meer mensen die daardoor in het bezit kunnen komen van een auto, zoveel meer uitstoot. Duurzame goederen produceren. het komt eer op aan. Less is more.

Ondernemers zullen in de toekomst in 3 groepen uiteenvallen. De trendsetters die snappen dat er commerciele kansen liggen om een environment-wise een betere wereld in te luiden, zij die gedwongen worden om anders over hun produkten na te denken en de categorie die uit puur geldgewin zoveel mogelijk binnen proberen te halen en hun tijd wel uitzitten. Die laatste categorie schaar ik onder de kwelgeesten.

Link naar reactie
  • 0

Als een auto voor een hele lage prijs in de markt wordt gezet zal dat dramatische gevolgen hebben voor het milieu. Gigantisch veel meer mensen zullen zich met een auto gaan vervoeren Het soort nieuwe consument die voor het eerst ruikt aan een auto en wat het is om er een te bezitten. Het soort consument die blij is om over een fatsoenlijk vervoermiddel te beschikken. Dat fatsoenlijk in relatie tot onze huidige auto in de toekomst een hele andere betekenis krijgt is nu moeilijk voor te stellen maar de schoolboeken zullen over een aantal jaren niet alleen de brandstof uitleggen als fossiel.

Link naar reactie
  • 0

Geachte mijnheer van Tit. Wie heeft het hier over alleen westerlingen? Mijn reacties slaan op Nissan, die een goedkope auto onwikkeld. De eerste gigantische markt is India. Als plotseling iedere westerse 18 plusser in een auto gaat rijden, omdat financieel niets in de weg wordt gelegd, zal mijn reactie hetzelde zijn: dramatisch voor het milieu.

Kijk naar Hong Kong waar u wellicht wel eens verkeert. Niet meer om te harden.

Link naar reactie
  • 0

De vraag zal veeleer zijn, kunnen de trotse autobezitters straks de brandstof wel betalen. De grotere vraag zal ook hier gevolgen hebben voor de brandstofprijs wat indirect misschien wel leidt tot een nieuwe auto die een andere vorm van energie gebruikt dan fossiele brandstoffen.

En dan worden die auto's in Azie misschien ook wel van een dergelijke krachtbron voorzien, of misschien zijn het wel de Indiërs die het technologiestokje overnemen. ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Ondernemers zullen in de toekomst in 3 groepen uiteenvallen. De trendsetters die snappen dat er commerciele kansen liggen om een environment-wise een betere wereld in te luiden, zij die gedwongen worden om anders over hun produkten na te denken en de categorie die uit puur geldgewin zoveel mogelijk binnen proberen te halen en hun tijd wel uitzitten. Die laatste categorie schaar ik onder de kwelgeesten.

 

Zoiets vermoedde ik al, vandaar dat ik even om een toelichting vroeg. Afgelopen week was ik bij een congres over 'sociaal ondernemen' (met onder meer de business manager vna fifteen, iemand van Greystone bakery, de beheerder van het 'fonds voor de sociale economie' uit belgie en de schrijver van het boek the cats pyjama's .

Daarnaasts toonden 25 veelbelovende nederlandse initiatieven zich. Opmerkelijk is dat er daadwerkelijk wordt gesproken over een 'nieuwe economie'en de belg zich verbaasde over de weinig ingeburgerde term 'sociale economie'.

 

De 'groene economie' en de 'sociale economie' worden aangegeven als odnerdeel van de nieuwe economie Er werd vooral door de aanweizge ondernemers in het publiek naar o.m. wethouder economie vna amsterdam (Aboutaleb) met name aangegeven dat er een nieuwe visie op het woord ondernemer nodig is: niet iedere ondernemer is alleen maar gericht op het zoveel mogelijk, koste wat kost, binnenharken van geld.

 

Andere opmerkelijke conclusies:

-de banken gaven aan vooral te willen investeren in ondernemingen zonder subsidies: hoe meer risico er in de ondernmeing zit, hoe groter het vertrouwen in de onderneming. Een quote van de ING: "een ondernemer moet toch wel af en toe wakker liggen of het wel goed gaat, dat houdt 'm scherp".

 

 

-Aboutaleb onderschreef dat een sociale onderneming eigenlijk de maatschappij vooral geld kon besparen.

 

-vele sociale odnernemingen houden ook erg vna de groene economie

 

-veel grote bedrijven uit de 'oude economie' willen graag de sier maken met stukjes nieuwe economie: alle banken haastten zich om te zeggne dat ze ook aan groen en sociaal doen, terwijl de Triodos natuurlijk voorop loopt.

 

-Ondernemingen uit de groene en sociale hoek laten vaak zien dat de algemeen geldend gedachte wetten niet altijd kloppen: zo pakt Greenchoice een heel hoog aandeel tevreden klanten in een markt die eigenlijk voor grote spelers weggelegd leek.

 

-ook de banken gaven aan, net als de meerderheid van de odnernemers: je bent voor het grootste deel odnernemer: winst maken is het belangrijskte. Daarnaast ben je zociaal odnernemer: je hebt een dubbel doel, maar het tweede doel overklast nooit het doel van de onderneming: een duurzaam bedrijf dat winst maakt.

 

Ik zie inderdaad een stukje nieuwe economie: waarbij vooral de mentaliteit bij ondernemers een groot verschil maakt. Het is voor mij overigens een leuke doelgroep om voor te werken.... en dat gaat de goede kant uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt weer een beetje alsof het aan de ondernemers ligt dat er zo weinig milieuverantwoorde producten zijn.

UIteindelijk zijn het de consumenten die bepalen wat er aan producten leverbaar is, de ondernemer speelt daar op in.

 

Inderdaad, ondernemers leveren eigenlijk slechts zaken waaraan behoefte is. Als de behoefte aan $1800 auto's groot is, en je die rendabel kunt maken, zou je een slecht ondernemer zijn als je het naliet.

 

De grotere vraag zal ook hier gevolgen hebben voor de brandstofprijs wat indirect misschien wel leidt tot een nieuwe auto die een andere vorm van energie gebruikt dan fossiele brandstoffen.

En dan worden die auto's in Azie misschien ook wel van een dergelijke krachtbron voorzien, of misschien zijn het wel de Indiërs die het technologiestokje overnemen.

 

Behold, the nuclear-powered riksja!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.